PRAHA: Zapsala se do dějin jako nejrychlejší žena světa. Dodnes ji žádná jiná nepřekonala. Okouzlující a zároveň i emancipovaná, odhodlaná, svéhlavá. Taková byla první dáma motorismu a největší závodnice všech dob Eliška Junková (1900–1994). V návaznosti na 120. výročí narození připomene její příběh koprodukční TV série.
Producent Zdeněk Skaunic ze zlínských Filmových ateliérů se rozhodl splnit si svůj dlouhodobý sen a vytvořil kreativní tým, který převádí příběh slavné závodnice do audiovizuální podoby. Scénář píše spisovatel Pavel Kosatík za dramaturgické spolupráce Zuzany Vojtíškové a Pavla Taussiga.
„Chceme ve spolupráci s dalšími koproducenty vytvořit kvalitní televizní sérii (4 x 90 minut), která obstojí v mezinárodní konkurenci a zapíše se do paměti diváků. Tato látka nabízí úžasné možnosti. Příběh Elišky Junkové určovaly láska, vášeň a odhodlání, dramatických a strhujících momentů je zde víc než jinde,“ vysvětluje producent Zdeněk Skaunic.
Čtyřdílná TV série vypráví o životě a kariéře Elišky Junkové v letech 1920–1938. Zachytí hrdinku jako tu, která si podmanila mužský svět, aniž při tom slevila ze své ženskosti. Do tehdejších závodních prototypů oblékala sukni za všech okolností. O jejích vítězstvích rozhodovala nikoli fyzická síla, ale inteligence, důmyslná taktická a strategická příprava.
Repliky vozů Bugatti vznikají v dílně dlouholetého sběratele, znalce těchto strojů a partnera projektu Ladislava Samohýla. „Nepůjde o běžné pronájmy historických vozů daného období od majitelů veteránů,“ říká producent. „Jde nám o to, aby třeba v ´našem´ závodě Targa Florio ročník 1928, který byl největším závodem Elišky Junkové, startovaly vozy značek a typů, jaké tehdy na Sicílii skutečně jely.“
„Při psaní scénáře jsem si Elišku Junkovou hodně zamiloval,“ říká autor Pavel Kosatík. „Líbí se mi, jak svým závoděním jako člověk zrála. Na začátku třeštiprdlo, které nemyslí na nic jiného než na to, jak porážet soupeře. Na konci žena, která pochopila, že za všechno, zvlášť za výhry, se platí… Takže to píšu hlavně jako příběh pro ženy. Aby svůj životní koncept mohly případně porovnávat s tím Eliščiným. Příběh rychlých aut, tj. ´příběh pro muže´, je to samozřejmě taky, ale až v druhé řadě.“
Podle Kosatíka atmosféra příběhu připomíná amerického Velkého Gatsbyho ve středoevropském podání. „Všichni žijí naplno ta svá zlatá dvacátá léta. Všichni jsou mladí a krásní. Hospodářskou krizi si nikdo neumí představit, jméno Hitler nikdo nezná. A všichni ti mladí báječní muži a ženy doufají, že to tak bude navždy. Přestože si smrt právě mezi závodníky vybírá mnohem častěji než jinde.“
Zmíněná televizní série zdaleka není jediným produktem, který tým Zdeňka Skaunice o Elišce Junkové chystá. Na podzim 2020 vstoupí do kin dlouhometrážní dokumentární film, na který naváže mezinárodní putovní výstava přibližující osobnost Elišky Junkové i velké automobilové závody její doby.
Program u mostu se pro tento týden ruší. Venkovní část akce chceme přesunout na pokud možno co nejbližší termín.
ČR: O výběru kandidáta na Oscara za Českou republiku v kategorii Nejlepší zahraniční film každoročně hlasují členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), která stojí i za udílením cen Český lev. Do boje o prestižní cenu 97. ročníku americké Akademie filmového umění a věd akademici vybrali film Vlny scenáristy a režiséra Jiřího Mádla. Dobové drama připomíná události osudného roku 1968, kdy Československo začala v rámci „bratrské pomoci“ okupovat vojska Varšavské smlouvy. Film je inspirován skutečným příběhem skupiny novinářů Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu. Ve světové premiéře byl snímek uveden na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Do kin oficiálně vstoupil 15. srpna, kde jej prozatím zhlédlo přes 350 tisíc diváků.