ČR-PRAHA: V době, během níž na nás ze všech stran útočí depresivní zprávy, zejména ty spojené s pandemií, je obzvlášť potřebné jakékoli povzbuzení. A že je jazz, který odjakživa přinášel svobodu, uvolnění a dobrou náladu tou správnou volbou, si můžeme být jisti. Obzvlášť, když se tohoto povzbuzování ujme taková osobnost, jakou je právě Jana Koubková. První dáma českého jazzu nepřestává udivovat a obšťastňovat své publikum novinkami.
Nejsou to ale jen jazzové písničky samy o sobě, ať už zní přímo z podia nebo z nahrávky. V posledních pár letech ráda přidává i něco navíc. Má kolem sebe skvělý tým složený z podobně kreativních přátel – hudebníků, ale i výtvarníků, a tak se může „vyřádit“ spolu s nimi a využít toho, že se ocitli na společné jazzové vlně. K její nové písni Blues (ne)ohrožené seniorky (hudba Ondřej Kabrna, text Jana Koubková) proto vzniklo během loňské jarní pandemické vlny originální animovaný klip. V tomto po všech stránkách vydařeném dílku zpěvačka zpívá z duše mnoha dalším (ne)ohroženým a zároveň se vyrovnává se svými vlastními myšlenkami i překonanou těžkou nemocí. Přiznává, že její dny sice nejsou vždy k popukání, ale z písničky na nás dýchne moudrost a vyrovnanost, vděk a odvaha, to vše obaleno předivem jemného vtipu a šarmu. Malinko černý humor ještě dále rozvíjí rozpohybované kresby Luďka Bárty ve výborné animaci a střihu Ondřeje Pechy.
Ve stejném týmu vznikl ještě další videoklip – a to slavný Bugatti Step. Asi úplně poprvé tato populární a vrituosní skladba pro klavír Jaroslava Ježka dostala text. Otextovala ji opět sama zpěvačka, a to vskutku originálně. I tady se animace vydařila a vzniklo zábavné dílko, které je radost si poslechnout, ale i zhlédnout. Oběma počiny se tak Jana Koubková obrací na ty, kteří se obávají vyjít na živý koncert nebo zkrátka nemají čas. Ale pár minut na krátkou písničku se vždy najde, a osvěží nám i už tak ne úplně vítaný „home office“ či jiný druh domácí izolace. Stačí si vyhledat na YouTube. Janě Koubkové i všem dalším (ne)ohroženým seniorům, kteří přesto stále udržují dobrou náladu, do nového roku hodně zdraví.
Zdroj: Listy Prahy 1
PRAHA: Jiří Opěla (25. 12. 1939 – 2. 10. 2023) byl unikátní osobností, která stála u zrodu úspěchů Pražského komorního baletu, když si vzal v 70. letech na starost jeho produkci. Pavel Šmok o něm říkal: „Bez Jirky Opěly už bychom už neexistovali.“ Obchodní duch a radost z náročných úkolů jej provázely celý profesní život a pro Pražský komorní balet se stal nepostradatelným, jedním z těch, bez kterých by soubor nepřeklenul těžká období, člověk, o jakém jste přesvědčení, že s vámi zůstane navždy.
ČR: Společnost GLAZ Bridge právě vyhlásila veřejnou soutěž Funerary Art competition Open call vol II. na řešení současných funerálních stél a náhrobků pro interiér i exteriér. Povinným materiálem jsou opět sklo, kámen, kov nebo beton. Soutěž se uzavírá 15. 1. 24 a na konci února budou vyhlášeni umělci, jejichž vybraných dvanáct vítězných objektů bude zařazeno do druhé kolekce Glaz Bridge projektu. Výstava proběhne v létě 2024 částečně opět v Uměleckoprůmyslovém muzeu. První vybraná autorka již byla odtajněna-je jí uznávaná malířka Lucie Jindrák Skřivanová.
BRNO: Nový podcast Místní kultury představí hudebního skladatele, vědce a vysokoškolského pedagoga Miloše Štědroně. Narodil se v roce 1942, ale rozhodně nepomýšlí na odpočinek, naopak stále komponuje a věnuje se svým studentům na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Jeho odborný zájem patří především dílu Leoše Janáčka (v titulu jedné své knihy tomu říká "celoživotní janáčkování"). Známý je ale i jako skladatel, který je doma v různých žánrech od hudby pro inscenace brněnského divadla Husa na provázku až po komorní opery. V našem podcastu bude řeč o jeho písničkách ze slavné Balady pro banditu, přátelství s Ivou Bittovou, janáčkovských inspiracích i o tom, proč rád vyučuje, ale nerad zkouší své studenty.