PRAHA: Večírek mládí skončil. Malíř Masker vystavuje ve Ville Pellé obrazy mužů tančících se svými stíny. Jeden z nejúspěšnějších umělců své generace, malíř Jakub Matuška známý jako Masker, představí svou nejnovější tvorbu v pražské Galerii Villa Pellé. Výstava s názvem Koule aneb cestou k propasti mineš deset kamenů bude přístupná veřejnosti od 18. října.
Jakub Matuška, finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého a držitel Ceny Národní galerie 333, vyšel z graffiti a street artu a nyní se věnuje převážně malbě a kresbě. „Jeho nové obrazy jsou alegoriemi pocitů člověka a umělce střední generace. Domněle nekonečný večírek mládí skončil a čas se rozkrájel na sled pracovních termínů a rodinných povinností. ‚Koule‘ nových starostí je zkouškou, v níž bychom měli obstát. Ale kdoví, třeba nakonec skončíme pádem do propasti,“ charakterizuje téma výstavy její kurátor Jiří Ptáček. „Naší hlavní dramaturgickou linkou je představování výrazných současných českých umělců střední generace. Jsem ráda, že po Maskerově prezentaci na skupinové výstavě Wall Street, která se u nás konala minulý rok, můžeme nyní aktuální tvorbu tohoto umělce představit i na samostatné výstavě,“ dodává ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová.
Podnětem k novým sériím obrazů a kreseb byla pro Jakuba Matušku alias Maskera jeho vlastní životní situace. Vnitřní komunikaci se sebou samým zobecňuje a svými obrazy v důsledku vypovídá o vztahové a emocionální proměně muže ve fázi transformace jeho společenské role. „Pryč jsou časy, kdy muž byl jediným živitelem a veřejným mluvčím rodiny, natož aby se dál mohl cítit shůry povolaným strážcem patriarchálního řádu. Vstupuje na neprobádaná území ohleduplnější ‚nové maskulinity‘ a na této cestě ho čekají překážky, s nimiž si často musí poradit poprvé v životě. Maskerovi muži jsou tak groteskně neduživí, nedobrovolně tančí se svými stíny, modlí se, ale zjevně už ne pouze za sebe,“ říká Jiří Ptáček. „Společenské trendy v dnešní době reflektují komplikovanosti společenských rolí současné ženy včetně případného dopadu osobního života na profesní a uměleckou kariéru. Jsem ráda, že Galerie Villa Pellé se dotýká tohoto problému úhlem pohledu té druhé strany. Tedy muže, který má také nárok pochybovat o smysluplnosti životní cesty, kterou si dobrovolně zvolil,“ doplňuje kurátora výstavy Vladana Rýdlová.
Dvaačtyřicetiletý Jakub Matuška aka Masker se na české výtvarné scéně pohybuje bezmála dvacet let. První výstavu v pražské etc. gallery měl v roce 2005, kdy ještě studoval v ateliéru Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze. Před absolutoriem v roce 2009 vystavoval také v Trafačce, v Galerii Jelení či v Karlin Studios a vedle závěsných obrazů a kreseb se věnoval i murálům a tvorbě objektů. V následujícího desetiletí se kromě Galerie výtvarného umění v Chebu a Red Gallery v Londýně pravidelně prezentoval v pražské DSC Gallery. Ze spolupráce s Galerií Dukan vyplynuly jeho výstavy v Paříži (2014) a v Lipsku (2017). Na počátku letošního roku uspořádal v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou výstavu Až křídla vlaštovek vyhladí žulový kvádr z povrchu zemského, ke které vyšla i Maskerova průřezová knižní monografie.
Výstava bude přístupná od 18. října 2023 do 7. ledna 2024. Více na www.villapelle.cz
Jakub Matuška aka Masker
Koule aneb cestou k propasti mineš deset kamenů
Galerie Villa Pellé
Otevírací doba: po – zavřeno út – ne 13-18 hodin
Komentovaná prohlídka: 26. 10, 15. 11., 4.1. 2024 od 18 hodin
Tvůrčí dílna pro děti: 29.10, 26.11. a 10.12. od 14:00 do 15:30
Finanční podpora: Městská část Praha 6, Nadace PPF, Nadace ČEZ, hlavní město Praha,
Ministerstvo kultury ČR
Partneři výstavy: Porte, Taktum, Renomia
Galerie Villa Pellé
18. 10. 2023 – 7.1. 2024
Kurátor: Jiří Ptáček
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.