ÚSTÍ NAD ORLICÍ: CHYBIK + KRISTOF zvítězili ve veřejné architektonické soutěži na návrh nové galerie v centru města Ústí nad Orlicí, která se má stát významnou uměleckou a kulturní dominantou nadregionálního významu. Bývalá textilní továrna se promění v živé multifunkční centrum s galerijním prostorem, veřejně přístupným nádvořím, kavárnou a nezbytným zázemím.
Po letech prosperity ukončila v roce 2009 textilní továrna Perla v Ústí nad Orlicí svůj provoz. Její prostory se od té doby postupně redukovaly až do dnes, kdy z ní zůstaly zachovány jen ty nejcennější části – původní výrobní budova navržena Pavlem Janákem, kancelářská část bloku a kotelna s trafostanicí z 19. století. Právě tyto prostory se nyní díky iniciativě místní radnice promění v galerii moderního umění - nový symbol města nacházející se v těsné blízkosti historického centra, který výrazně podpoří již existující místní kulturní infrastrukturu.
Textilní průmysl, který dříve charakterizoval Ústí nad Orlicí, ustupuje, aby uvolnil místo nové identitě – kvalitní kultuře, umění a soudobé architektuře. Tato proměna je pro město mimořádnou příležitostí stát se novým kulturním centrem regionu s aspirací se zařadit mezi instituce evropského významu.
Blízké sousedství unikátního Roškotova divadla vyvolala touhu vytvořit pro Ústí nad Orlicí další odvážnou ikonu reprezentující architektonický jazyk i téma 21. století. Nebourat, ale transformovat. Očišťovat nežli nahrazovat. Citlivě doplňovat nezbytné. Tyto principy jsou materializovány s nezbytnou přesností do otisků a vlysů na fasádě, ale i formou novotvarů jenž dotváří celkovou prostorově materiálovou koláž.
Hlavní roli zde hrají historické hodnoty a dědictví textilní továrny Perla, kterým návrh vzdává hold symbolickou cestou. Komín, jakožto odkaz průmyslové minulosti, s nově přidanou reflexní vrstvou se stává majákem kulturního centra, viditelným z širokého okolí. Aktivace místa je jedna ze stěžejních priorit návrhu. Místo je obohaceno dvěma novými veřejnými prostory: vnitřním nádvořím a piazzetou uličního nároží. Tyto dvě prostranství propojuje kavárna – živé spojení mezi hlavní ulicí a zklidněným městským vnitroblokem.
Strategicky umístěné nové průchody – průřezy umožňují plynulou cirkulaci mezi jednotlivými veřejnými prostory a vytvářejí tak pro návštěvníka nečekaný zážitek. Navržené uspořádání tvoří živý, multifunkční komplex, který je veřejnosti k dispozici v jakoukoliv denní dobu.
Cílem je představit komplex budov, které svou osobitostí vzbuzují zasloužený zájem a iniciativu. Tento počin by se nemohl uskutečnit bez vyzdvihnutí základních hodnot a identity města. Strategická poloha továrny v centru komorního města je velkou šancí, jak zdůraznit důležitost přetváření podobných areálů a to v mezinárodním kontextu.
CHYBIK+KRISTOF je architektonický ateliér, který založili roku 2010 v Brně architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof. Ateliér působí na pobočkách v Praze, Brně a Bratislavě. Mezi významné realizace patří modulární Pavilon České republiky při světové výstavě Expo v Miláně 2015, Vinařství Lahofer v Dobšicích, nebo obnova Mendelova skleníku v Brně. Za dosavadní práci bylo studio několikrát oceněno, mimo jiné v roce 2019 prestižní cenou Architecture Vanguard Award časopisu Architectural Record v New Yorku, USA pro mladé architekty.
Tým:
Ondřej Chybík, Michal Krištof, Lucie Skořepová, Hanna Hajda, Urszula Sędziak, Ela Siwiec, Zuzana Pelikánová, Jiří Richter, Markéta Pavlunová, Martin Holý
SEMILY: Zcela zaplněná Pojizerská galerie se koncertem a následnou komentovanou prohlídkou rozloučila s výstavou 2 x 100 = Jiří Šlitr a Jiří Bažant. Na koncertě vystoupili Bohuslav a Eva Lédlovi a pěvecký sbor Jizeran pod vedením Jiřího Kurfiřta a za doprovodu bubeníka Roberta Tomáše. Zazněly písně obou jubilantů, Jiřího Šlitra i semilského rodáka Jiřího Bažanta, oběma by letos bylo sto let. Na závěr se rozezněly skladby ze slavného muzikálu Starci na chmelu, na kterém se Jiří Bažant skladatelsky významnou měrou podílel. Se sborem si zazpívali i přítomní hosté, mezi jinými i synovec Jiřího Bažanta Jakub, významný sportovní komentátor. Na konec si mohli návštěvníci projít končící výstavu s odborným komentářem spoluautora výstavy Jaroslava Vávry. Samotnou výstavu navštívilo za dva měsíce i několik set studentů především z místních škol, pro které byla obě jména na počátku velkou neznámou, což se snad po návštěvě semilského muzea změnilo.
ČR: Národní kulturní památka Rudá věž smrti ve Vykmanově u Ostrova nad Ohří bude nově majetkem státu. Na společné tiskové konferenci o tom informovali zástupci Ministerstva kultury, Ministerstva financí, Finanční správy, Národního památkového ústavu a Konfederace politických vězňů. Jedná se o výsledek společného, zhruba půlročního jednání s cílem zachovat tuto významnou kulturní památku pro budoucí generace.
PRAHA: Celovečerní dokumentární film Architektura ČSSR 58–89 režiséra Jana Zajíčka a autora námětu, hudebníka a multimediálního umělce Vladimira 518 vstoupil oficiálně do kin 7. listopadu. Snímek přináší mimořádný pohled na českou a slovenskou architekturu z let 1958–1989, jež sice vznikala za komunistického režimu, ale dokázala zaujmout i odbornou veřejnost v západním světě. Tvůrci se ve filmu zaměřují nejen na výjimečné a nadčasové budovy postavené v období od světové výstavy EXPO 58 na území tehdejšího Československa, ale i na fascinující a mimořádnou tvůrčí energii, která jejich vznik provázela.
PRAHA: Vláda na svém včerejším zasedání projednala materiál rezortu ministerstva kultury a souhlasila s předáním daru ve formě mobilní jednotky pro záchranu a obnovu tištěného kulturního dědictví ve vlastnictví České republiky, kterou Národní knihovna ČR nechá zhotovit z prostředků vybraných od třetích osob, a to za účelem poskytnutí pomoci Ukrajině při záchraně světového písemného kulturního dědictví.