PRAHA: Úzká spojitost mezi fotografií a měřením světa nám v dnešní době přijde natolik přirozená, že se nad ní nemusíme hlouběji zamýšlet. Na to, co fotografie a „vyměřování” světa sdílí, se zaměří nová výstava ve Fotograf Gallery. Úchylka měření. 1392 hodin výstavy. Z toho 237 hodin otevřeno představí díla Benedeka Regőse, Jana Šerýcha a Jakuba Valenty. Kurátory výstavy jsou Vojtěch Märc a Tereza Rudolf. Navštívit ji bude možné od 19. dubna do 11. června 2022 a bude na ni navazovat doprovodný program.
Vyměřování světa se úzce pojí s lidskou potřebou uchopit prostředí, v němž se člověk nachází. Maďarský umělec Benedek Regős a čeští Jan Šerých a Jakub Valenta se každý jiným způsobem vyrovnávají s blízkým vztahem média fotografie a měřičských technik. „Fotografie se historicky osvědčila mimo jiné jako nástroj vědeckého měření, když měla zaručit jeho kýženou exaktnost a objektivitu. Měření, často právě za pomoci fotografických technologií, tak v moderní době sehrává zásadní úlohu a nese i podobnou zátěž. Svět je nejdřív potřeba změřit, aby se dal rozkrájet, a případně prodat,” přibližují kurátoři výstavy Vojtěch Märc a Tereza Rudolf.
Měřič jako neodmyslitelná postava moderní kulturní tradice, na jejíchž bedrech spočívá tíže přesného vyměření skutečnosti, se pohybuje krajinou. Takový zeměměřičský tanec s tripodem představuje Benedek Regős. Ve své sérii Angles and Distance akcentuje souvislosti fotografie a euklidovské geometrie, když v patách dnešním geodetům zachycuje značky, které po sobě jejich měření krátkodobě i trvale zanechává. To, co na první pohled s měřením nijak nesouvisí, se v jeho dílech stává změřené. Úhly a vzdálenosti, které volí, nejsou jen prostředky zobrazení, ale i jeho reflexí.
Ve vědě se měřící povaha fotografie projevuje zejména ve fotogrammetrii, oboru zabývajícím se zpracováním informací na fotografických snímcích. Jan Šerých využívá strojovou mapovací techniku, aby ji zbavil původního významu a vytvořil pro něj typický abstrahovaný vzor. V mapách seskládaných ze satelitních fotografií se přitom opírá o mimolidské měřítko. Záludně jednoduché umělecké gesto výřezu a zvětšení, s nímž Šerých podniká průzkum pouště Gobi výhradně prostřednictvím aplikace Google Earth, nás přitom naviguje mimo jakýkoliv jednoznačný účel.
Zatímco Regős zprostředkovává smysly běžně opomíjenou realitu a Šerých se obrací k zemskému povrchu zdálky, Valentovo dílo se obrací dovnitř. Jakub Valenta vstupuje do digitálního prostředí a odhaluje měření jako předpoklad měřitelnosti a zpeněžitelnění naší každodennosti. To se odráží v uspořádání tabulek, grafů a diagramů, které nenápadně vychyluje ze zažitých formátů a prostředí. Ať už jde o projekce transparentního osobního účtu doprovozeného imagestockovými obrazy ilustrujícími příjmy a výdaje, autoportrét společnosti vynořující se z odpovědí v anketách na zpravodajských webech anebo o pokus zjistit, jak se světové dění promítá do barevnosti takových webů.
Druhá výstava Fotograf Gallery v tomto roce zachytí „měřičské“ postupy Regőse, Šerýcha i Valenty a představí fotografii ve světle pochybné univerzálnosti vědy a techniky. Ukáže stálost a celistvost světa, jakkoliv dočasnou a přibližnou.
Úchylka měření. 1392 hodin výstavy. Z toho 237 hodin otevřeno
Zahájení: 14. 4., 19:00
Trvání výstavy: 19. 4.–11. 6. 2022
Místo: Fotograf Gallery, Jungmannova 19, Praha 1
Vystavující: Benedek Regős, Jan Šerých, Jakub Valenta
Kurátoři: Vojtěch Märc, Tereza Rudolf
Více informací: fotografgallery.cz/uchylka-mereni-1392-hodin-vystavy-z-toho-237-otevreno
Vstupné: volné
Vystavující umělci a jejich díla:
Odkazy:
Doprovodný program
Přednáška a promítání filmu
24. 5., 18:00
přednáška Tomáše Dvořáka Parametrizace vidění: oko, obraz, aparát
film Sashy Litvintsevy a Benyho Wagnera Constant (2002)
Komentované prohlídky pro střední školy a navazující dílny rozvíjející témata obsažená ve výstavě. Na vyžádání.
FOTOGRAF
Cílem spolku Fotograf je propagace a podpora fotografie v rámci výtvarného umění, její širší začlenění do kontextu současného umění a do povědomí široké veřejnosti nejen u nás, ale také výrazně na mezinárodní scéně. Spolek vydává časopis, provozuje galerii a pořádá festival. Časopis Fotograf vychází od loňského roku třikrát ročně jako souhrnné tematicky koncipované periodikum o 80 stranách. Existuje v české i anglické mutaci již od roku 2002. V roce 2020 prošel redesignem. Na činnost časopisu navázala Fotograf Gallery v roce 2009 a o dva roky později vznikl Fotograf Festival.
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.