<p>PRAHA: První vpravdě mezinárodní festival amatérského a nezávislého divadla v ČR se uskutečnil poprvé v Praze v roce 1999 z iniciativy pražského amatérského souboru Lucerna MB v čele s režisérem Akramem Staňkem. Festival se poté konal každoročně. Myšlenka uspořádat mezinárodní divadelní festival, který by konfrontoval české a slovenské amatérské divadlo na straně jedné a divadlo ze vzdálenějšího zahraničí na straně druhé, se zrodila mezi členy divadla Lucerna MB v prosinci 1998 při jejich účasti na divadelním festivalu Fiesta! ‘98 ve Venezuele.</p> <p>Již v červenci následujícího roku se uskutečnil první ročník za účasti třinácti souborů z Čech, Slovenska, Maďarska a Venezuely, tehdy pod názvem MB(apostrof)99.</p> <p> Od svého počátku probíhal festivalový program v Divadle Na zábradlí, které je jeho stěžejní festivalovou scénou. Jubilejní 10. ročník se však kvůli rekonstrukci DNZ přesunul na jinou významnou pražskou scénu. Díky ochotě ředitele Jakuba Špalka mohly v předloňském roce soubory vystupovat v Divadle v Celetné. Program, časem rozšířený o nezávislé divadelní soubory, probíhal v minulých ročnících také v Malostranské besedě ‒ domovské scéně pořádajícího souboru Lucerna MB (vstoupila rovněž do rekonstrukce), dále v Divadle v Dlouhé, v Galerii Rudolfinum a v Divadle 90 U Valšů. Přelomový byl sedmý ročník festivalu, který zaznamenal dvě významné změny. APOSTROF začal úzce spolupracovat s Divadlem DISK DAMU Praha v čele s ředitelem Michalem Lázňovským. Druhou změnou bylo zkrácení názvu na Apostrof. </p> <p> Festival usiluje o co nejpestřejší zastoupení divadelních žánrů i jednotlivých divadelně bohatých regionů domácích i cizozemských. V programu se objevují jak představení výhradně činoherní, tak pohybová a multižánrová, monodramata, dobrodružné dokumenty i činoherní opera. Za tuto možnost volby vděčí různosti hracích prostor ve spolupracujících divadlech. Po stránce umělecké jsou pak preferována objevná netradiční představení. Nabízí se zde příležitost především divadelním souborům (hlavně autorským), kterým nechybí invence a odvaha, a které vždy znovu hledají adekvátní divadelní jazyk k zprostředkování kontaktu s publikem. </p> <p> XIII. ročník Apostrofu, mezinárodního festivalu nezávislých a amatérských divadel, konaný pod heslem „Divadlo jako mezinárodní komunikační jazyk“, nabídne ve dnech 26. ‒ 28. června 2011 devět představení souborů z Evropy, Asie a Ameriky. K vidění budou rumunský činoherní Passport, ale i „činoherní opera“ slovenského Prešporského divadla. Indické divadlo Natak Vás zavede do pradávné minulosti, zatímco maďarská Kompánia do žhavé současnosti. Na kole dojedete z USA až do Arábie a vedle polského monologu zhlédnete i slovenský „Polylog“. Norský (činoherní) pohled na Proces France Kafky budeme srovnávat s thajskou (pohybovou) inscenací na téma Proměny od téhož autora, která bude uvedena jako letošní „apostrofská premiéra“ – představení vytvořené speciálně pro tento festival.</p> <p> Tři představení denně (od 15.00, 17.15 a 20.30 hod.) proběhnou střídavě na scénách Divadla Na zábradlí a teatroNoD v ROXY. Po každém představení se lze zúčastnit diskuse s tvůrci inscenací pod vedením Vladimíra Hulce.<br />
Představení nejsou tlumočená.<br />
Vstupné na jedno představení činí 100 Kč, pro studenty 50 Kč; permanentka na všechna představení festivalu 300 Kč, pro studenty 200 Kč.<br />
Mimo hlavní představení nabízí APOSTROF účastníkům i veřejnosti divadelní dílny, off-program a také závěrečný večírek v baru Divadla Na zábradlí.</p> <p>Festival Apostrof pořádá za grantové podpory Ministerstva kultury ČR a hlavního města Prahy Divadlo Lucerna MB, o.s. ve spolupráci s Divadlem Na zábradlí a teatroNoD v ROXY Praha.</p> <p> Program festivalu
ČR: Vánoce se blíží a s nimi i příležitost dát dárek nejen svým blízkým, ale i přírodě. Anketa Alej roku, která se koná již od roku 2011, nabízí možnost podpořit svou oblíbenou alej a přispět k nejen k její popularizaci, ale i ochraně. Anketa, pořádaná organizací Arnika, má za cíl upozornit na krásu a význam alejí v naší krajině a podpořit jejich ochranu.
ČR: V prosinci vyšlo aktuální číslo Divadelní revue s názvem Živá síla scénografie: prostor, tělo, vjem. Zaměřuje se na téma scénografie, v co nejširším pojetí a v co největším historickém záběru. Částečně se vrací i k Pražskému Quadriennale a připomíná sympozium Scenography Working Group IFTR/FIRT. Je věnováno dlouholeté vedoucí Kabinetu pro studium českého divadla, iniciátorce vzniku Divadelní revue a někdejší organizátorce sympozia SWG IFTR/FIRT, Evě Šormové, která by se letos dožila osmdesáti let.
ČR: Fakt, že jsou do seznamů UNESCO zapisovány architektonické památky, je všeobecně známý. Již méně se ví, že sem patří také tradice, které skupina obyvatel pokládá za své kulturní dědictví a předává je dalším generacím. Podmínkou pro zápis do mezinárodního Reprezentativního seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO je předchozí uvedení na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR, který nyní čítá 33 položek. Téměř před deseti lety v r. 2015 přibyla do tzv. národního seznamu „Betlémská cesta v Třešti“. Co tomuto výjimečnému ocenění předcházelo, jak se připravuje taková nominace a co z ní pro nositele tradice následně vyplývá? Naší průvodkyní po Cestě na Seznam bude za nominační tým Mgr. Eva Kolajová, vedoucí Regionálního pracoviště tradiční lidové kultury, Muzeum Vysočiny Třebíč, společně s Ing. Pavlem Brychtou, předsedou Spolku přátel betlémů v Třešti.