PLZEŇ: Znásilnění ženy, na níž nikomu nezáleží, postaví u soudu dva kamarády právníky proti sobě a spustí odhalení jejich osobních rodinných konfliktů. To je výchozí situace strhujícího vztahového dramatu Souhlas oceňované britské dramatičky Niny Raine, která se ve své hře s humorem dotýká křehkého a aktuálního tématu hranic ve vztazích a sexu. Tragikomedii z advokátního prostředí nastudoval kmenový režisér plzeňské činohry Adam Doležal a diváci se mohou těšit na skvělé herecké výkony Andrey Mohylové, Petra Urbana, Jany Ondruškové, Matyáše Darnadyho, Zuzany Ščerbové, Libora Stacha a Elišky Vocelové. Premiéra je naplánována na 15. června 2024 ve Velkém divadle, jediná repríza této sezóny se odehraje 19. června 2024.
Světová premiéra hry Souhlas (Consent) se uskutečnila v Národním divadle v Londýně v dubnu 2017 ještě před globálním propuknutím fenoménu MeToo na sociálních sítích. „Nině Raine se podařilo mistrně vystavět moderní klasiku. Hra Souhlas ji spolu s jejím hitem Kmeny vystřelila do první ligy britských dramatiků,“ upozorňuje dramaturgyně Klára Špičková.
„Těší mě, že plzeňská činohra opět uvádí současné světové dílo, kterým oceňovaná anglická inscenace Souhlas bezesporu je. V této hře rezonuje aktuální problematika – tematika souhlasu v oblasti sexu i otázka, kde leží hranice mezi pravdou a lží. Dnes se setkáváme každodenně v médiích s tím, že se často stírá hranice mezi obětí a viníkem, a nejistota je vlastně naší jedinou jistotou,“ dodala Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Hra je zasazena do právnického prostředí, do světa, v němž nehraje roli pravda, ale ten nejpřesvědčivější argument. Ve středu dění stojí kamarádi, kteří si myslí, že to, co řeší u soudu, by se jim nikdy nemohlo stát. „Může to působit jako temná hra, ale znásilnění je startující motor toho, co rozjede hlavní zápletku mezi jednotlivými postavami, špičkovými právníky, kteří za léta praxe postrádají empatii. Právě jejich cynismus vyvolává vtipné situace, i když humor v této konverzační tragikomedii je samozřejmě černý,“ říká režisér inscenace Adam Doležal. Klára Špičková ještě upřesňuje, že hra pracuje s různými úhly pohledu, neustále mění pohled na to, jak určitou věc můžeme interpretovat či argumentovat. „Kde je vlastně ta pravda? Nina Raine nám odpověď nenabídne, nechává na divácích, aby se sami rozhodli, kdo je v této hře vinen a kdo obětí,“ říká Špičková.
Hlavním tématem hry je, co se považuje nebo co by se mělo považovat za souhlas. „Myslím, že je důležité mluvit o souhlasu k sexu. Když se totiž něco zvrtne – a sex je oblast velmi nepřehledná – pokud je někdo znásilněn, následky mohou být ničivé a dlouhodobé. Snad můj jediný předsudek byl ten, že ne všechny ty ženy byly znásilněny. Až po napsání hry, kdy mi tolik lidí vyprávělo o svých zkušenostech, jsem si uvědomila, že opak je pravdou,“ nechala se slyšet Nine Raine. (The Play Podcast – 024 – Consent by Nina Raine, In: YouTube [online]. 19.08.2021.)
Scénu navrhl Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, hudbu složil Petr Zeman. Stejný inscenační tým společně s režisérem Adamem Doležalem vytvořil pro plzeňský činoherní soubor úspěšnou inscenaci Čarodějky ze Salemu. Hra zazní v překladu Šimona Dominika, kterého plzeňské publikum může znát jako režiséra Postřižin nebo válečné komedie Být nebo nebýt.
Vstupenky mohou diváci zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.