PRAHA: Světově uznávaná operní pěvkyně Eva Urbanová se připravuje na svůj životní koncert v O2 Areně – Grande Finale aneb opožděné jubileum. Jedinečný nadžánrový koncert se uskuteční 29. února 2024 a ukáže Evu Urbanovou v mnoha zajímavých hudebních polohách. Rockové a pop-operní světové hity hudebně nastudovali Martin Kumžák a Jiří Škorpík. Scénické režie se ujal Michal Caban a pěvkyně vystoupí za doprovodu Epoque symphony orchestra. Producentem je Ságl Production.
Pěvkyně se srdcem rockerky Eva Urbanová, která zazářila v nejslavnějších světových operních domech, si vybrala pro svůj koncert s názvem Grande Finale výjimečné datum. Hosty koncertu čekají nápaditá aranžmá známých skladeb, které zazpívá sopranistka se svými hosty. „Poprvé vystoupím v samostatném koncertě v O2 areně. Musím říci, že mám stejnou trému, jako při premiéře v Metropolitní opeře v Lohengrinovi. Již několikrát jsem zde vystoupila, ale jako host a převážně s operním repertoárem. Nyní budu mít možnost se předvést ve své srdeční poloze, kterou jsou rockové a popoperní písně od mých oblíbených zpěváků a skupin. Příprava je velmi náročná jak pro mne, tak pro celý tým a pevně věřím, že celý koncert bude pro všechny silným zážitkem a do jisté míry i překvapením. Věřím, že příjemným překvapením! Všechny milovníky hudby na koncert srdečně zvu, “ říká Eva Urbanová.
Pozadu nezůstane ani režie Michala Cabana, která bude na míru připravená jediné výpravné show. Pěvkyně, muzikanti a hosté vystoupí na pódiu, které bude spolu s panely připomínat loď. „Jako velkolepá elegantní loď vplouvá scéna do diváckého moře zaplněné O2 Areny a na své palubě veze hudbou a zpěvem nabitý koncert, který ožívá pod rukama více než šedesáti hudebníků, zpěváků a hostů. Hudební zážitek, který rozkývají bohaté taneční scény v podání Jednotky Rychlého Nasazení, vzduch rozvíří vír akrobatického Dua Sunriders a dalších vzdušných mužů a žen, a to vše na horizontu stejně barevné, magické a vizuální vůní nabité scénické projekce. A na kapitánském můstku tomu všemu velí... Eva Urbanová...,“ popisuje režisér a spolutvůrce scény Michal Caban. V přípravě jsou také kostýmy, kterých během večera vystřídá Eva Urbanová hned několik.
Eva Urbanová se velmi brzy po startu své kariéry stala první dámou české operní scény. Již více jak třicet let patří k hvězdám pražského Národního divadla a sklízí ovace v zahraničí. V roce 2003 byla jmenována Rytířem řádu umění a literatury Francie. Zazářila v nejslavnějších světových operních domech – v newyorské Metropolitní opeře, v londýnské Royal Opera House v Covent Garden, v milánské La Scale. Svým výjimečným sopránem okouzlila publikum v newyorské Carnegie Hall, v Paříži, San Franciscu, Torontu, Montréalu, Vídni, Berlíně a v Los Angeles. Tam se seznámila se slavným španělským tenoristou Plácidem Domingem, který si Evu Urbanovou pozval v roce 2012 jako hosta na svůj koncert v pražské O2 Aréně. Mimořádně úspěšná byla Evina spolupráce s Karlem Gottem. Absolvovali dvě beznadějně vyprodaná turné v Čechách, na Moravě a na Slovensku. Nejen na společných koncertech s Karlem Gottem se Eva Urbanová představila jako operní diva se srdcem rockerky. Miluje a kdykoli je to možné, zazpívá si písně své nejoblíbenější skupiny Queen. A také písně z repertoáru finské symfonicko-metalové skupiny Nightwish. S oblibou na svých koncertech uvádí i písně z repertoáru americké zpěvačky Jennifer Rush, italského tenoristy Andrei Bocelliho, řeckého klávesového mága Vangelise nebo mezinárodního nadžánrového mužského kvarteta Il divo.
Roky končící čtyřkou mají v české hudbě mimořádný význam. Až podivuhodně často na ně vycházejí výročí narození, úmrtí, či vytvoření stěžejních děl nejvýznamnějších českých skladatelů. Nejen Bedřicha Smetany. K hudbě, jakého z těchto jubilantů, máte nejvřelejší vztah?
Jako česká operní pěvkyně mám nejraději Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. V jejich dílech mám možnost si zazpívat ty nejkrásnější operní role.
Řada hvězd domácí hudební scény odstartovala svou kariéru v základních uměleckých školách a amatérských souborech. (Nedávno jsme přinesli např. rozhovor s houslovým virtuosem Ivanem Ženatým, který začínal vystupovat s Podkrkonošským symfonickým orchestrem, a dodnes si s tímto tělesem složeným z nadšených neprofesionálů rád zahraje.) Započala vaše hudební cesta podobně? Spolupracujete nebo jste spolupracovala s nějakým amatérským tělesem?
Já jsem svou hudební kariéru začínala na 5. lidové umělecké škole v Plzni, kde mne učila zpěv paní Ludmila Kotnauerová. Pod jejím vedením jsem se dostala do všech operních domů na světě, kde jsem měla možnost vystupovat. Současně mi nezakazovala vystupovat s amatérskou kapelou RH+, kde jsem zpívala své oblíbené rockové skladby a kde jsem se průběžné zbavovala trémy, která mne na začátku pěvecké kariéry trápila. Velmi často jsem účinkovala s dětskými pěveckými sbory, na které velmi ráda vzpomínám.
Pocházíte z Plzeňska? Jste patriotka? Sledujete tamější regionální hudební, potažmo místní kulturní scénu? Na co byste čtenáře pozvala?
Z Plzeňska nepocházím. Narodila jsem se ve Slaném a ve Zvoleněvsi u Slaného jsem bydlela do 16 let. Teprve potom jsme se stěhovali do západních Čech. I když na Plzeňsku nežiju od dětství, tak ano, jsem místní patriotka. Příznivcům Roku české hudby bych doporučila divadlo J. K. Tyla v Plzni, které bude při této příležitosti uvádět kompletní dílo Bedřicha Smetany.
V médiích se necháváte slyšet, že duší jste stále rockerka. Platí to pořád? Můžou vás posluchači v této poloze někde slyšet? Máte příležitosti skloubit obojí? Jak klasiku, tak rock?
Ano, to souhlasí. Duší jsem stále rockerka. Stále účinkuji v opeře i na koncertech, kde zpívám jak operní repertoár, tak i se skupinou Barock rockové skladby. Na jednom pódiu však obě polohy nikdy nezpívám. Na tzv. „nevážných“ koncertech spojuji jen pop-operní písně a rockové skladby. Tam operní árie opravdu nepatří.
Chystáte se na svůj velký koncert v pražské O2 Areně. Na jaké své další vystoupení v této sezoně se skutečně těšíte?
Již 2. března 2024 vystoupím na slavnostním koncertě k Roku české hudby v Národním divadle v Praze s proroctvím z opery Libuše. Těším se na hudební festival do Litomyšle na Její pastorkyni Leoše Janáčka, kde si zazpívám svoji milovanou Kostelničku. Zážitek očekávám určitě na letním festivalu v Savonlinne ve Finsku, kde budu společně s operním souborem Národního divadla v Praze vystupovat v Kátě Kabanové Leoše Janáčka v roli Kabanichy. Těším se na nové nastudování opery Šárka Zdeňka Fibicha, kde budu účinkovat v roli Vlasty, které připravuje Národní divadlo v Praze, a ráda se vrátím do Národního divadla v Brně, kde zpívám v úžasné inscenaci opery Richarda Strausse Salome, kterou skvěle režíroval David Radok, a já tam ztvárňuji roli Herodias.
BROUMOV: Říjen bude v broumovském klášteře spojen s měsíční hudební rezidencí české zvukové umělkyně Lucie Páchové a gruzínského hudebníka Alexandra Mishelashvili. Oba muzikanti zapojí do své tvorby i místní studenty a hudebníky. Veřejnosti se představí během závěrečného vystoupení na konci rezidenčního pobytu.
ČR-ZAHRANIČÍ: Komorní příběh o bolavé minulosti a složitých mezilidských vztazích uspěl v jihokorejské metropoli na festivalu Seoul International Drama Awards. Snímek Svatá, který pro Českou televizi natočil režisér Jiří Strach, získal ocenění v kategoriích nejlepší televizní film a nejlepší herečka. Porota tak ocenila mistrovský výkon Jiřiny Bohdalové při ztvárnění psychologicky náročné postavy. Hlavní roli pro legendu nejen stříbrného plátna napsal scenárista Marek Epstein. Svatá měla televizní premiéru letos 19. května, je dostupná v iVysílání ČT.