ČR: Nakladatelství Backstage Books navázalo na úspěšnou spolupráci s lektorem etikety Danielem Šmídem a loňskou publikaci Smart Casual bude letos následovat Etiketa domácí - návod, jak co nejlépe vycházet s partnerem i dětmi, nebo dokonce jak úplně změnit způsob komunikace doma. V crowdfundingové kampani na serveru Startovač.cz chce novinka Daniela Šmída vybrat 290 000 Kč. Předmluvu napsala „farářka ze StarDance“.
Zůstaňte doma! Neoficiální motto pandemie nás poslední měsíce více či méně důrazně nabádalo nevycházet, není-li to vyloženě nutné, a tak jsme trávili většinu času, volného i pracovního, ve svých příbytcích. Navzdory tomu dosud nevznikla kniha, která by se věnovala etiketě v domácím prostředí. Lektor etikety Daniel Šmíd se to ve spolupráci s brněnským nakladatelstvím Backstage Books rozhodl napravit.
"Etiketa se nenachází jenom v naleštěných sálech, v kancelářích, nebo při obchodních obědech,“ říká Šmíd. „Tam ji vnímáme nejčastěji, ale ona s námi žije doma. Etiketa se nachází v každém z našich domovů a v podstatě také v každém vztahu."
Podle Šmída nás domácí prostředí formuje a je zodpovědné za to, jaké návyky pak máme ve společnosti. Jinými slovy to, co se naučíme doma, používáme tam, kde doma nejsme. A stejně tak naše děti.
Od ložnice po toaletu
Kniha je primárně určena párům, respektive rodičům. Nabízí doporučení pro situace od podávání snídaně a oběda po přivítání návštěv a pohoštění známých. Rozebírá také okamžiky, kdy jako rodina domov opouštíme, ať už za návštěvou divadla, kavárny, nebo se třeba vydáváme na cestu vlakem. Etiketa domácí je plná konkrétních návodů, jak tu kterou situaci řešit i jak se na ni připravit, přičemž neopomíjí žádný kout, od ložnice po toaletu a koupelnu.
„Čekám, že se tato kniha stane základním stavebním kamenem každé domácnosti, jelikož pokrývá životní situace, které jsou každému člověku vlastní,“ říká Martin Toman, zakladatel Backstage Books. „Pan Šmíd je naprostý perfekcionista a dbá na každý detail v rámci celého nakladatelského procesu, což se pozitivně podepisuje na výsledné kvalitě a hodnotě publikací, které společně připravujeme k vydání. V Etiketě domácí naleznete odpovědi, kterých se vám nedostávalo.“
Šmíd už v nakladatelství Backstage Books vydal knihu Smart Casual, která v kampani na Startovači vybrala přes 360 000 Kč a jejíž první náklad čítající 2 000 kusů je téměř rozebraný. Etiketa domácí stejně jako tato dřívější rukověť moderního gentlemana staví na symbióze vizuálu a předávaných informací – text totiž doplňuje více než dvacítka originálních koláží ilustrátorky Terezy Kovandové.
"Nedovedl jsem si představit, že by tato kniha byla plná fotografií,“ vysvětluje Šmíd. „Zvolili jsme tedy naprosto nadčasovou ilustraci formou koláží. Budete překvapeni, co všechno dokázala ilustrátorka do obrázků dát."
Etiketa s vámi bude bydlet
Vedle Kovandové tvoří kreativní tým korektorka a editorka Hedvika Landová a na knize se podílí také grafik a ilustrátor Martin Stehlík, který pro nakladatelství Backstage Books dříve vytvořil minimalistickou podobu unikátní sbírky Google poezie či oživil výpravné fantasy Mezi dvěma ohni. Celou knihu potom otevírá předmluva Martiny Viktorie Kopecké, farářky Církve československé husitské a účastnice jedenácté řady taneční soutěže StarDance.
„Na stránkách, které se před vámi otevřou, najdete cestu, po které bude zábava a radost kráčet,“ uvádí Kopecká. „Etiketa s vámi bude bydlet doma a rozhodně ji nebudete považovat za nevítaného hosta, který se rozvaluje po celém bytě a jde s vámi i do restaurace a v neděli na mši a pak ještě na zmrzlinu. Naopak, díky ní se toho hodně změní k lepšímu. A nebude to jako žďuchanec do žeber, ale změna přijde s uvědoměním a vlastně i s úlevou.“
Vydání Etikety domácí je plánováno na podzim letošního roku, přičemž již nyní je možné publikaci podpořit předobjednávkou v rámci crowdfundingové kampaně na Startovači. Projekt chce do poloviny července vybrat alespoň 290 000 Kč a základní odměnou za důvěru je autorem podepsaný výtisk. Podporovatelé mohou získat i dárkový box s osobním předáním od autora či pozvánku na slavnostní křest. Jméno každého, kdo Etiketu domácí podpoří, se v knize objeví na zvláštní stránce, a je samozřejmě možné se stát i partnerem vydání.
https://www.startovac.cz/projekty/etiketa-domaci-kniha-o-chovani-doma/
O autorovi
Daniel Šmíd je profesionální lektor moderní etikety a propagátor kultivace firemního prostředí, korektního chování a oblékání na úrovni. Má více než dvacet let zkušeností, s nimiž zájemce seznamuje prostřednictvím přednášek, workshopů, seminářů či článků v lifestylových časopisech. Mezi jeho klienty patří nadnárodní korporace, menší i střední firmy, a instituce. Přednáší rovněž na univerzitách a školách. Jeho vášní jsou pánské oděvy a moderní gentlemanství – na toto téma mu v nakladatelství Backstage Books loni vyšla kniha Smart Casual.
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.