PRAHA: Po premiéře komorní site-specific inscenace Bar připravuje pražské Divadlo Na zábradlí druhou premiéru sezony. V režii Jana Mikuláška uvede jevištní adaptaci e-mailové korespondence francouzských intelektuálů Michela Houellebecqa a Bernarda-Henri Lévyho s názvem Veřejní nepřátelé. Premiéra proběhne v pátek 27. října.
Kaviárový levičák a cynický nihilista, filozof a spisovatel, Houellebecq a Lévy. Dvě výrazné osobnosti francouzské intelektuální sféry se stávají hlavními aktéry nejnovější inscenace Divadla Na zábradlí. Inscenační tým v čele s Janem Mikuláškem představí v pátek 27. října divadelní adaptaci korespondence Michela Houellebecqa a Bernarda-Henri Lévyho, kterou pod názvem Veřejní nepřátelé uvedlo v minulém roce na český trh nakladatelství Vyšehrad. V překladu Alana Beguivina přináší tato šestiměsíční e‑mailová přestřelka mezi dvěma mysliteli fascinující a stylisticky vybroušený názorový střet – na jedné straně stojí Houellebecq, autor knih Elementární částice, Serotonin či Zničit, známý jako misogyn s kontroverzními pesimistickými postoji a sklonem k nihilismu. Na straně druhé pak Lévy, liberální filozof aktivně angažovaný v lidskoprávních kauzách a nejrůznějších politických debatách, který mimo jiné v roce 2019 publikoval v Hospodářských novinách po setkání s tehdejším českým premiérem Andrejem Babišem kritický článek na jeho adresu. Navzdory nekonečné řadě odlišností spojuje oba intelektuály a věčné rivaly přesvědčení o krizi společnosti a vůbec intelektuálního světa a vzniká tak půda pro bouřlivou konverzaci plnou společných ožehavých témat.
Dopisy známých osobností jsou na české divadelní scéně poměrně oblíbeným materiálem – koneckonců, právě na Zábradlí byla po deset let uváděna inscenace Korespondence V+W, adaptace mnohaleté dopisní komunikace Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Na rozdíl od soukromé korespondence českých komiků však e-maily Houellebecqa a Lévyho vznikaly s jasným publikačním záměrem. „Oba autoři stojí o mediální pozornost a své životy žijí v určitých rolích. Houellebecq, vlastním jménem Michel Thomas, mlží kolem svého roku narození a vydání každého jeho románu je možná větší událostí než literatura samotná. A Lévy? Tomu je sice přes sedmdesát, ale je to spíš influencer než filozof – více je vidět v médiích než v knihách. Oba hrají hry s publikem, každé jejich gesto je ostře sledováno,“ říká dramaturgyně inscenace a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová. „Oba spisovatelé se brání vlastnímu zjednodušujícímu a pokřivenému obrazu, který vznikl díky médiím. Ovšem nejen že oba pomáhali tento obraz stvořit, sami jej, jak přiznávají, se škodolibou radostí naplňují a udržují. Michel Houellebecq vždy působí neupraveně, strhaně, vždy s cigaretou v ústech. To všechno je přesně vybudovaná image. Stejně tak Lévy nikdy nesundává svou zářivě bílou rozhalenku, ať už jej vidíme v zákopech nebo v televizní debatě. Kdo jsou ale tito dva muži doopravdy, to se můžeme částečně dozvědět právě z jejich korespondence.“ dodává režisér Jan Mikulášek.
Vedle Štědroňové a Mikuláška doplňuje inscenační tým na Zábradlí poprvé scénograf a kostýmní výtvarník Dragan Stojčevski. Herecké obsazení je tentokrát velmi komorní – jeviště bude patřit dvěma protagonistům, a to Václavovi Vašákovi v roli Lévyho a Miloslavovi Königovi coby Houellebecqovi. „Co se týče osobních preferencí, velice blízký je mi Houellebecqův skepticismus a smysl pro humor. Naprosto odzbrojující je pak jeho zdrcující upřímnost. Skeptický jsem ovšem k mnoha jeho vyhraněným názorům. Lévy zas ohromí svou pronikavou inteligencí, sečtělostí. U některých témat, například v debatě o situaci v Rusku, působí jeho postřehy až prorocky. V jejich vzájemném dialogu mě nejvíc baví místa, kdy si jakoby prohodí role – když se Houellebecq pouští do filosofických úvah a naopak Lévy odkrývá ta nejintimnější tajemství,“ říká o dynamice ústředních postav režisér Mikulášek.
S Houellebecqem a Lévym se návštěvníci Divadla Na zábradlí budou moci pravidelně setkávat od konce října. První reprízy po vyprodaných premiérách proběhnou 3., 14. a 27. listopadu a vstupenky jsou již nyní v prodeji v síti GoOut.
Divadlo Na zábradlí
Francouzští intelektuálové na Zábradlí: König a Vašák jsou Veřejní nepřátelé
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.