<p>SVITAVY: Pod společným názvem Dětská scéna se uskutečňují dvě celostátní přehlídky; celostátní věnovaná dětskému divadlu, která nabídne ta nejzajímavější dětská divadelní představení, loutkářských a recitačních souborů z celé ČR a Celostátní přehlídka dětských recitátorů.</p> <p>Inscenace a recitační vystoupení jsou vybírány z krajských postupových přehlídek, jimž pokud možno předcházejí oblastní (okresní), popř. obvodní kola. Smyslem přehlídek je konfrontace různých stylů práce s dětskými soubory v oblasti dramatické výchovy a s dětskými recitátory, vytvoření příležitostí pro předávání zkušeností a vzájemnou inspiraci pracovníků s dětmi a mládeží.</p> <p> Přehlídek dětského divadla se mohou zúčastnit dětské divadelní, loutkářské a recitační soubory působící při jakékoliv školské či kulturní instituci (ZUŠ, DDM, SVČ, ZŠ, víceleté gymnázium, kulturní středisko…) nebo samostatně. Tyto soubory musí být složeny alespoň ze 3/4 z žáků základních škol či odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Soubory se přihlašují na přehlídku, která je pro ně nejsnáze dosažitelná. Pokud nevědí o pořadateli přehlídky na úrovni okresu (popř. městského obvodu), kontaktují přímo organizátory krajského kola. Soubory se mohou s jednou inscenací zúčastnit pouze jedné krajské přehlídky.</p> <p> Přehlídek dětských recitátorů se mohou zúčastnit jednotlivci ze základních škol, nižších stupňů gymnázií, základních uměleckých škol, domů dětí a mládeže a dalších institucí. Přihlašují se u organizátorů školního kola, popřípadě přímo u pořadatele oblastního (okresního, obvodního) kola. Přehlídky sólových recitátorů probíhají ve čtyřech věkových kategoriích.<br />
Sólisté 1. a 2. kategorie se hlásí na přehlídku pouze s jedním textem.<br />
Sólisté 3. a 4. kategorie mají připraveny dva texty. Pro zařazení do příslušné věkové kategorie je rozhodující postupný ročník ZŠ nebo odpovídající ročník víceletého gymnázia:<br />
1. věková kategorie: žáci 2. ‒ 3. ročníků základních škol (končí na úrovni kraje, nepostupuje na Dětskou scénu),<br />
2. věková kategorie: žáci 4. ‒ 5. ročníků základních škol,<br />
3. věková kategorie: žáci 6. ‒ 7. ročníků základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií,<br />
4. věková kategorie: žáci 8. ‒ 9. ročníků základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií.</p> <p> Realizátory a odbornými garanty krajských a oblastních přehlídek mohou být školské nebo kulturní instituce, občanská sdružení nebo i soukromé osoby, nadace atd. Pro zabezpečení akce je vhodná spolupráce více subjektů. Přehlídky lze pořádat společně s přehlídkami dětských recitátorů.</p> <p> Součástí přehlídek všech stupňů je hodnocení formou diskuse o vystoupeních s vedoucími souborů, příp. dalšími dospělými účastníky přehlídky, pod vedením lektorského sboru (odborné poroty). Pro děti je možné uspořádat citlivě vedené diskusní kluby nebo praktické dílny. Vhodným obohacením přehlídek mohou být odborné, nejlépe praktické semináře pro vedoucí dětských souborů a pro učitele zabývající se ve své praxi dětským divadlem, přednesem či dramatickou výchovou.</p> <p> Hodnocení vystoupení na všech stupních provádějí nejméně tříčlenné lektorské sbory (odborné poroty) jmenované pořadatelem příslušné přehlídky. Jejich členy jsou odborníci z oblasti dětského divadla, dětského loutkového divadla, dětského přednesu a dramatické výchovy, doplnění o praktiky nebo teoretiky z jiných oblastí divadla.</p> <p> Pořadatel krajské přehlídky dětského divadla může na základě rozhodnutí lektorského sboru (poroty) navrhnout programové radě Dětské scény nejvýše jeden divadelní, loutkářský či recitační soubor k přímému postupu na celostátní přehlídku. V případě, že se na přehlídce vyskytnou další kvalitní a inspirativní inscenace, může je doporučit programové radě DS do širšího výběru. Programová rada Dětské scény může při sestavování programu celostátní přehlídky přihlédnout i k pořadí doporučenému lektorským sborem krajského kola.</p> <p>Lektorský sbor krajského kola dětské sólové recitace při hodnocení nestanovuje pořadí, ale pro postup do vyššího kola doporučí nejvýše dvě nejlepší či nejinspirativnější recitační vystoupení z každé postupové kategorie. Pro postup ze školního či oblastního kola platí stejná pravidla, počet postupujících recitátorů ale může být po dohodě mezi pořadateli postupových přehlídek vyšší.</p> <p> V roce 2012 by měla jednotlivá kola přehlídky dětského divadla proběhnout v těchto termínech:<br />
Oblastní (okresní, obvodní) přehlídky: do 18. března 2012.<br />
Krajská kola: do 22. dubna 2012.</p> <p> V roce 2012 by měla jednotlivá kola přehlídky dětské sólové recitace proběhnout v těchto termínech:<br />
Školní kola: do 26. února 2012.<br />
Oblastní (okresní), popř. obvodní kola: do 25. března 2012.<br />
Krajská kola: do 29. dubna 2012.</p> <p>**Celostátní přehlídka dětského divadla se koná společně s Celostátní přehlídkou dětských recitátorů pod názvem Dětská scéna 2012 ve dnech 8. – 14. června 2012.</p> <p> V této zprávě o Dětské scéně jsou uvedeny pouze základní informace. Mnoho dalších pokynů, doporučení a podmínek pořádání, účasti souborů a jednotlivců, hodnocení, postupu z nižších do vyšších kol atd. naleznete v propozicích viz níže.</p> <p> 41. celostátní přehlídku dětského divadla a 41. celostátní přehlídku dětských recitátorů pořádá z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury NIPOS-ARTAMA Praha ve spolupráci se Střediskem kulturních služeb města Svitavy a Sdružením pro tvořivou dramatiku. Přehlídka probíhá za finanční podpory MŠMT.</p> <p> Propozice Dětské scény 2012 <p> Krajské přehlídky dětského divadla a dětské recitace 2012
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.