HRADEC KRÁLOVÉ: O víkendu 22. - 24. března patřilo Divadlo Drak souborům mladého, poetického a experimentujícího divadla. Postupová přehlídka AUDIMAFOR i v letošním ročníku vydala to nejzajímavější, co se urodilo mezi divadelními soubory napříč Královéhradeckým krajem, ale i kousek za jeho hranicemi. Kvalitu zúčastněných inscenací potvrdila odborná porota – doporučení k postupu si odneslo hned několik souborů ve třech kategoriích, rozdávaly se ale i další ocenění.
„Odborná porota byla s úrovní letošní přehlídky velmi spokojená. Soubory v posledních letech došly do vysoké umělecké úrovně a nabídly přitažlivá témata a působivá zpracování. Na Audimaforu jsme si užili také zaplněné hlediště a vzájemné živé diskuse o divadle,“ shrnuje v krátkosti letošní AUDIMAFOR tajemnice poroty a koordinátorka přehlídky v jedné osobě Kateřina Fikejzová Prouzová.
Do celostátní přehlídky studentského divadla MLADÁ SCÉNA získal jako jediný doporučení k postupu soubor DREJG z Náchoda s inscenací Juani/y.
Na celostátní přehlídku experimentujícího divadla ŠRÁMKŮV PÍSEK byly nominovány hned čtyři inscenace: soubor Poslední na konec ze ZUŠ Mladá Boleslav s inscenací Český orloj, doporučení na postup si vysloužil i divadelní soubor Je to tajný!, Kolegium hraběte Šporka s inscenací inspirovanou folklorními oslavami Rusalje2022. I v této kategorii zabodovali/y Juani/y náchodského souboru DREJG. Posledním souborem doporučeným k postupu na píseckou přehlídku je pak soubor 300 mg kofeinu a jejich inscenace Erika.
Na WOLKRŮV PROSTĚJOV, celostátní přehlídku uměleckého přednesu a divadla poezie, se mohou vydat dva soubory – Poslední na konec ZUŠ Mladá Boleslav a jejich inscenace Český orloj. Do výběru byli nominováni spolu s kolegy ze souboru Je to tajný!, Kolegium hraběte Šporka – opět s inscenací Rusalje2022.
Porota, která letos rozhodovala o postupu, byla i tentokrát složena z divadelních profesionálů. Byli jimi dramaturgyně, teatroložka a pedagožka Nina Malíková, režisér, recitátor a literární kritik Vít Malota, teatrolog a divadelní kritik Vladimír Hulec a scénograf Kamil Bělohlávek. Tajemnicí poroty byla Kateřina Fikejzová Prouzová z pořádajícího Centra uměleckých aktivit.
Tato porota se rozhodla mimo doporučení na postup ocenit také mimořádné divadelní počiny, které na AUDIMAFORU soutěžily:
Cenu za autorský přístup a zpracování inscenace Hostinec U Tří udělili porotci souboru Popcorn, ZUŠ F. A., Šporka z Jaroměře.
Ocenění za autorský počin a osobnostní herectví v inscenaci Rusalje2022 souboru Je to tajný!, Kolegium hraběte Šporka si odnesla Josefína Pacovská.
Soubor Poslední nakonec ze ZUŠ Mladá Boleslav si z Hradce odváží cenu za nejlepší inscenaci, kterou se stal Český orloj.
Cena Vladimíra Hulce putuje Věře Bočkové za oživování fyzického a tanečního divadla napříč inscenacemi.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.
PRAHA: V závěru loňského roku uspořádal Český rozhlas v Obecním domě v Praze velkolepý sborový koncert ke končícímu Roku české hudby a 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Jeho hlavními aktéry byly amatérské pěvecké sbory z celé republiky, které spolu s rozhlasovými symfoniky a čtyřmi sólisty připomněly nejvýznamnější sborové skladby nejen české hudby a zároveň i adventní čas. Tradice sborového zpěvu je v České republice mimořádně silná, přesto organizátory překvapilo, že zájem o akci byl tak obrovský. Celkem vystoupilo v Obecním domě na 1000 účinkujících. Tento jedinečný počin, na němž se organizačně podílel také NIPOS, vysílala v přímém přenosu Česká televize a přenášel Český rozhlas na stanicích D-dur a Vltava. I nyní si jej můžete připomenout třeba na iVysílání ČT. Program pro tento speciální večer sestavil dramaturg a šéfredaktor Českého rozhlasu D-dur Lukáš Hurník, jehož jsme požádali o rozhovor.
OSTRAVA: Spolek Fiducia zveřejnil další ze série dokumentů z cyklu Ostravské kulturní stopy. Tentokrát jsme se věnovali vítkovickému nádraží, které je podle historika umění Rostislava Šváchy jedním z nejcennějších příkladů bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století. Výpravní budova, která vznikla na tzv. Polanecké spojce v letech 1963–1967 podle návrhu architekta Josefa Dandy, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. O památkovou ochranu nádraží se bojovalo řadu let a přestože se chystá rekonstrukce v režii Správy železnic, není zatím zcela jasné, jak bude jeho příběh pokračovat.
Podívejte se na náš nový dokument, kde se dozvíte více od historika umění Martina Strakoše z ostravského Národního památkového ústavu.
Dokument najdete ZDE.
ČR: Česká televize se v roce 2024 stala nejsledovanějším tuzemským vysílatelem. S podílem 30,43 % obhájila svoji pozici posedmé v řadě, ve srovnání s rokem 2023 dokázala svůj výkon navýšit o více než půl procentního bodu. Lídrem trhu byla ve sledovanosti za celý den, nadprůměrný výsledek zaznamenala ČT také v hlavním vysílacím čase, kdy podíl na sledovanosti dosáhl na 30,75 %. Nejvyhledávanějším pořadem roku se stalo finále mistrovství světa v ledním hokeji, ze seriálové tvorby byl nejsledovanější Docent II, ze zábavních pořadů pak StarDance. Rekordní zájem od začátku svého vysílání slaví ČT :D a ČT sport.