pátek
27. září 2024
svátek slaví Jonáš
Workshop dok.incubator
© Archiv pořadatele



Česká stopa na Sundance – 3 filmy dok.incubatoru v mezinárodní soutěži

ČR-USA: Hned tři snímky, které prošly českým filmařským workshopem dok.incubator, představí na přelomu ledna a února prestižní americký festival Sundance. Trojice dokumentů bude uvedena v mezinárodní soutěžní sekci, do které je vybráno pouze dvanáct filmů. Prvním snímkem je velice osobní The Disappearance of My Mother od mladého italského tvůrce Beniamina Barrese, dále snové Lapü od kolumbijských filmařů Césara Alejandra Jaimese a Juana Pabla Polanca a výbušný brazilský dokument The Edge of Democracy od Petry Costy.

Autor článku: 
Lucie Čunderliková

Dok.incubator je nejen v evropském měřítku unikátním workshopem pro tvůrce dokumentárních filmů s mezinárodními ambicemi. Pomáhá s kreativním střihem, dramaturgií, ale soustředí se i na marketing a plánování distribuce tak, aby dokumenty dokázaly uspět na globálním trhu. „Dok.incubator se ukázal být nedocenitelným zdrojem svěžích talentů a překvapivých, netradičních přístupů k vyprávění příběhů. Na základě našich zkušeností můžu říct, že jde o workshop, který je velmi přísný, ale zároveň velice osobní. Individuální přístup lektorů a mentorů pomáhá vytvářet ty nejzajímavější filmové příběhy,“ říká selektor festivalu Sundance Harry Vaughn, který na workshop pravidelně jezdí vybírat filmy do soutěžní sekce.

S úspěšným českým programem jsou spojené ještě další tři dokumenty, které budou v lednu k vidění na Sundance. The Magic Life of V a One Child Nation natočili bývalí účastníci workshopu a na filmu Advocate se podílela Yael Bitton, jedna z lektorek. Pro dok.incubator to však zdaleka nejsou jediné úspěchy. „Ze čtyřiadvaceti filmů, které v posledních třech letech prošly naším workshopem, se jeden dostal na shortlist Oscarů, jeden získal cenu Emmy, pět bylo vybráno pro Evropské Filmové Ceny EFA a čtrnáct soutěžilo na nejprestižnější světové přehlídce dokumentů IDFA. Na Sundance se dostalo celkem devět filmů, na kterých jsme od roku 2013 spolupracovali, a jeden z nich, gruzínský dokument The Machine Which Makes Everything Dissappear, si dokonce odvezl cenu za nejlepší režii,“ vypočítává zakladatelka a ředitelka dok.incubatoru Andrea Prenghyová.

Podrobné informace o dok.incubatoru naleznete na http://dokincubator.net/.

 

Dok.incubator byl založen v roce 2010 ve spolupráci s festivalem DOK Leipzig jako think-tank zkušených poskytovatelů profesionálního vzdělávání, který měl pomáhat středním a malým dokumentárním producentům z různých zemí čelit krizi audiovizuálního průmyslu. V roce 2012 proběhl první ročník a hned se dostavil velký úspěch, snímek The Machine Which Makes Everything Disappear získal hlavní cenu za režii na festivalu v americkém Sundance. Další rok se úspěch opakoval a dobrá pověst workshopu umožnila angažovat jako lektory nejznámější střihače nejen z Evropy, pozvat prestižní sales agenty i producenty a selektory předních festivalů. Jedná se vždy o experty, kteří jsou aktivní součástí světové kinematografie a podílejí se na vzniku mnoha mezinárodních filmů. Jejich zkušenosti z praxe a know-how napomohly vzniku praktického formátu workshopu.

Dok.incubator spolupracuje také s českými filmaři a podílel se na celé řadě významných českých dokumentárních filmů a pomohl řadě debutujících českých režisérů dostat se na přední evropské festivaly. Jedná se například o dokumenty Planeta Česko, Švéd v žigulíku, Budovatelé říše či Central Bus Station. „Už od prvního ročníku jsme českým filmovým profesionálům poskytovali nárazově střihové a dramaturgické konzultace, které často spontánně vyústily v dlouhodobější spolupráci postavenou na entuziasmu lektorů. Úspěchy studentského filmu Nebezpečný svět Rajko Dolečka, který k nám přišel v tvůrčí krizi a jehož se ujala francouzská střihačka Yael Bitton, či dokumentu Stále spolu natočeného publicistkou Evou Tomanovou, nám ukázaly, nakolik dlouhodobá kreativní a producentská podpora i čerstvý pohled zvenčí může ovlivnit kvalitu a distribuci českých filmů,“ vysvětluje Andrea Prenghyová.

 

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Vláda ČR schválila návrh státního rozpočtu na rok 2025. Kapitola Ministerstva kultury činí 21,3 miliardy korun. Jde tedy o více než dvaceti osmi procentní navýšení oproti schválenému rozpočtu na rok 2024, který činil 16,59 miliard korun. Návrh rozpočtu Ministerstva kultury pro rok 2025 je tak o 4,7 miliardy korun vyšší než v roce 2024.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
26.09.2024

ČR: V neděli 22. září 2024 se v Libici nad Cidlinou uskutečnila celostátní konference Svazu českých divadelních ochotníků (dále jen SČDO). Na programu bylo hodnocení činnosti za uplynulé funkční období, diskuse o budoucnosti amatérského divadla a klíčový bod – volba nového předsednictva na dalších pět let.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec
Co se děje
25.09.2024

ČR: Díky štědrosti diváků a dárců se během nedělního benefičního koncertu podařilo na pomoc postiženým povodněmi vybrat 38 209 076 korun. Vybrané prostředky poputují do sbírky SOS Povodně organizované Člověkem v tísni. Během hudebního večera vystoupili bez nároku na honorář David Koller s Kollerbandem, Tomáš Klus, Janek Ledecký, Aneta Langerová, Adam Plachetka, Jiří Pavlica a Hradišťan, Kateřina Kněžíková, Lenka Dusilová a Karel Plíhal.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní
Co se děje
24.09.2024

PRAHA: Libeňské Studio ALTA v září oficiálně oznámilo příchod nového uměleckého vedení. Od roku 2025 převezme dramaturgii pražského uměleckého prostoru programový tým, který vzešel z výběrového řízení vycházejícího z otevřené výzvy. 

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec
Co se děje
26.09.2024