ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.
Vize režisérky pro film "Plevel" překračuje rámec uprchlické krize, která byla původně inspirací pro tento projekt. Místo toho se snímek zabývá univerzálními tématy strachu, neznáma a síly přijetí změny. Prostřednictvím olejomalby na skle Pola Kazak oživuje svět, v němž se člověk snaží najít harmonii uprostřed zmatku.
“Animační technika, kterou si Pola vybrala, je náročná, ale výsledek je velmi emotivní. Když se produkce z nějakého důvodu zpomalí, je těžké vrátit se do původního animátorského tempa dvou vteřin filmu denně - což odpovídá přibližně malbě 16 obrazů. Ale Pola se s tím poprala, podobně jako hlavní hrdinka filmu, nakonec našla energii a harmonii a podařilo se jí vykouzlit něco, z čeho divákovi bude běhat mráz po zádech,” prozradila producentka Mária Môťovská z MAUR filmu.
"Plevel" představuje alegorii, v níž se sbližování chaosu a řádu stává bojištěm za lidský stav. Na pozadí nekonečných polí zarostlých plevelem se krásná zahrada pečlivě udržovaná Zahradnicí stává ohniskem živelného boje. To, co začíná jako nevinné setkání, se mění v boj o přežití a snahu zachovat stávající svět za každou cenu.
“Pojala jsem film jako animovaný mýtus o chaosu, který se snaží vniknout do uspořádaného
a logického světa člověka a o tom, že hlavním nebezpečím je právě tento strach a příliš impulzivní jednání v jeho důsledku. Příchod nové zkušenosti nemusí vždy znamenat katastrofu. Není potřeba se jí vždy bránit za každou cenu. Právě nekonečné míšení cizího-nového a známého‐starého je nakonec jedinou věcí, která nás může obohatit a posílit”, dodává režisérka.
"Plevel" získal podporu Státního fondu kinematografie a Nadačního fondu FILMTALENT Zlín, což umožnilo jeho cestu od vzniku až po světovou premiéru na Festivalu v Cannes, po níž bude následovat projekce na Animafestu v Záhřebu (3.-8. června) a na festivalu v Annecy
(9.-15. června). V kinech ho diváci uvidí jako součást pásma “Čtyřhlas” spojující studenty napříč filmovými univerzitami v České republice.
O FILMU
Režie, scénář, výtvarná koncepce, animace – Pola Kazak
Kamera – Jakub Lojda
Hudba – Sergey Cheremisinov
Zvuk – Mirek Šmilauer (Polka)
Střih – Alisa Sheli
Hlas – Zuzana Hykyšová-Petráňová
Colorgrading – Vojtech Štetka
VFX – Bohdan Buďárek, Petr Charvát / Tomáš Holub, Tomáš Hájek (HatoHoto)
Produkce – Marcela Vrátilová
Producenti – Mária Môťovská, Jiří Pecinovský, Martin Vandas (MAUR film, CZ)
Koproducent – Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku
PRAHA: Na tiskové konferenci dne 15. 5. 2024 novelu představil ministr kultury spolu s generálními řediteli České televize a Českého rozhlasu.
V loňském roce ministerstvo kultury připravilo tzv. malou novelu, která zapojuje Senát do volby rady České televize a Českého rozhlasu a přidává tak další pojistku proti ovládnutí těchto institucí. Nyní má finální podobu tzv. velká mediální novela, která zajistí stabilitu financování obou médií. Předcházela jí jednání nejen v rámci koalice, ale i s klíčovými subjekty českého mediálního trhu. Základní pilíře jsou stále stejné. Přibyla indexace poplatku v závislosti na inflaci, memoranda s veřejnoprávními médii a některé nové povinnosti pro veřejnoprávní média. Materiál nyní projedná vláda a účinnost zákona je naplánována k 1. 1. 2025.
ČR: Historik Jan Hrubecký se spolu se svým kolegou Ing. Jiřím Vaněčkem rozhodli k půlkulatému výročí vzniku i zániku první československé republiky napsat knihu, která v české historiografii dosud chybí. Knihu o obráncích československého stálého těžkého opevnění, největšího stavebního projektu státu i jeho právních nástupců do dnešních dob. K rozhovoru o mužích s hraničářskými psi na límcích, kteří v roce 1938 stáli na hranicích Československa připraveni bránit republiku, demokracii a jejich vlastní domov, jsme přizvali jednoho z autorů – Jana Hrubeckého.