pátek
26. dubna 2024
svátek slaví Oto
Titulní strana CD
© Archiv vydavatele



Antonín Dvořák takřka neznámý v podání klavíristy Tomáše Víška

ČR: Může se zdát, že hudební odkaz doma i ve světě nejhranějšího českého hudebního velikána je za 117 let od jeho smrti již dostatečně probádán. A to všemi směry, i pokud jde o jeho skladby pro klavír. Dvořákovo kompletní klavírní dílo bylo nahráno nejméně již čtyřikrát – na vinylové desky i na CD. Přesto však několik skladeb či jejich částí doposud na žádném zvukovém nosiči nevyšlo, z nejrůznějších důvodů. A právě tyto neznámé skladby si můžeme zcela poprvé ze záznamu poslechnout, a to v podání předního českého pianisty Tomáše Víška. Jeho nová nahrávka k letošnímu 180. výročí narození Antonína Dvořáka vznikla za podpory britské Dvořákovy společnosti pro českou a slovenskou hudbu. A je to počin nejen chvályhodný, ale i velmi zajímavý.

Autor článku: 
Martina Fialková

Na CD se ocitlo hned 18 skladeb, motivů či skic. Okolnosti jejich vzniku a důvody, proč doposud unikaly zachycení na desku či CD, objasňuje v bookletu sám interpret. Je ostatně autorem disertační práce na téma klavírní dílo A. Dvořáka, a odtud dosud nenahrané objevy vycházejí.

Zvláštním paradoxem je, že se na CD ocitají hned čtyři skladby nesoucí název či označení polka. Dvě jsou z úplných skladatelských začátků, jedna naopak jeho poslední skladbou pro klavír. Tímto tancem se ve svém díle, jak známo, ponejvíce zabýval Bedřich Smetana, sám tanečník a milovník polky, zatímco doménou Antonína Dvořáka byly později naopak valčíky. Najdeme tu i půvabnou, snad neprávem Dvořákem z výběru jeho známých klavírních Silhouett vyřazenou tu s číslem VII. Zajímavým dokladem doby je i klavírní Směs z opery Král a uhlíř nebo skica k původní verzi jeho slavné Humoresky. Raritou je také Dvořákův pokus o novou americkou hymnu, o kterou byl žádán. I o každé další skladbě lze napsat něco zajímavého, lepší však je si CD poslechnout. Uvolněnost, hravost a krása hudebních nápadů nezapřou Dvořákovu skladatelskou erudici i na malých plochách. Ty navíc, v podání Tomáše Víška, který je schopen dodat každé notě přesný význam, každé skladbě originální a okamžitě uvěřitelný výraz, přinášejí možnost až intimního seznámení se skladatelovými myšlenkami. CD není tedy zdaleka jen doplněním dosud bílých míst ve Dvořákově odkazu.

Vydala Arcodiva

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

ČR: U příležitosti Mezinárodního dne památek a sídel byl v kostele sv. Anny (Pražská křižovatka) slavnostně vyhlášen vítěz celostátní soutěže Cena za nejlepší přípravu a realizaci Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón za rok 2023. Vítězem se stalo město Žatec, které zároveň může po dobu roku 2024 užívat titul „Historické město roku 2023“. Součástí ceny je také finanční odměna Ministerstva kultury ve výši 1 000 000,- Kč na další péči o památky v rámci Programu regenerace.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Památky, Soutěže a festivaly
Co se děje
25.04.2024