PRAHA: V rámci oslav 30 let od sametové revoluce připravil Národní památkový ústav unikátní výstavu s názvem Dědictví pout zbavené, která představí symbolických 30 významných památkových obnov realizovaných po roce 1989. Výstavu doplňuje i stejnojmenná publikace.
Tři desítky památkových obnov, které zastupují 30 památkových typů a problémů, si mohou zájemci prohlédnout od 16. listopadu do 8. prosince ve Vodárenské věži na Letné v Praze. Výstava si klade za cíl ohlédnout se za uplynulými 30 lety a ukázat, jak se podařilo naplnit výzvu, před kterou stála památková péče po pádu komunistického režimu v Československu.
„Desítky let reálného socialismu zanechaly naše kulturní dědictví v žalostném stavu. Řada památek postupně zchátrala nebo byla zlikvidována z důvodů nedostatku finančních prostředků a nezájmu na odpovědných místech. Výstavou tak chceme připomenout, že za současným stavem památkového fondu stojí obrovské úsilí ze strany vlastníků památek, měst, státu i zástupců památkové péče,“ uvedla generální ředitelka Národního památkového ústavu a garantka výstavy Naďa Goryczková.
Vybrat ze stovek zdařilých obnov, které se po roce 1989 realizovaly, pouhých 30 nebylo snadné. Autoři výstavy volili odborně vzorové obnovy nemovitých kulturních památek, jednu za každý rok v období 1989–2019 v rámci celé České republiky. Panelová výstava tak představí například obnovu zámku Benešov nad Ploučnicí, kamenného mostu v Písku nebo historické budovy Národního muzea.
Národní památkový ústav patří k nejvýznamnějším paměťovým institucím v České republice a je zároveň největší příspěvkovou organizací Ministerstva kultury ČR. Současnými zákony, zejména zákonem památkovým, je mu svěřena řada odborných úkolů týkajících se státní památkové péče. Poskytuje např. odborné podklady pro rozhodnutí výkonných orgánů, metodicky působí na sjednocení přístupů při záchraně a rozvíjení hodnot památkového fondu na území ČR, jehož soupis také vede. Aktivně zasahuje do procesu prohlašování jednotlivých předmětů, objektů a území kulturními památkami a zajišťuje v rámci svých možností jejich dokumentaci. Pro výkon odborné složky památkové péče disponuje sítí 14 územních odborných pracovišť se sídlem v každém kraji. Jako vědecká a výzkumná organizace se Národní památkový ústav podílí na mnoha projektech, plní výzkumné úkoly, poskytuje odborné vzdělávání v oblasti památkové péče a ročně vydává desítky publikací. Vedle toho spravuje více než sto nemovitých památek v majetku státu, z nichž většina je přístupná veřejnosti.
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.