<p>KLADNO: Úspěšní luštitelé vědomostního kvízu, který letos připravili pracovníci kladenské Středočeské vědecké knihovny na Den Středočeského kraje, se v listopadu vrátili, aby se mohli podělit o své zážitky a dojmy z akce.</p> <p>Kvíz na téma KNIHOVNA V KRAJCE ODĚNÁ byl samozřejmě o módě a všech 8 otázek správně zodpovědělo jen 11 soutěžících, ze kterých pak radní pro oblast kultury a památkové péče Středočeského kraje ing. Zdeněk Štefek vylosoval tři výherce.</p> <p>Jedním z nich byl i pan Miroslav Šlapánek. „Na akci jsem byl poprvé, dovedla mě sem dcera, protože mám 12hodinové směny, a tak mi na čtení moc času nezbývá.“ Původní profesí je sazeč a jeho otec, redaktor tehdejších Zemědělských novin, měl soukromou knihovnou čítající víc než tři tisíce svazků.<br />
A jak zvládl kvíz o módě? „Odpovídali jsme společně s dcerou, použili jsme zdejší internet i knihy ze studovny, jenže otázky nebyly jen o módě, a tak například spisovné varianty slova rifle – ryfle – džíny – džínsy – to nám trochu zamotalo hlavu.“ Pan Šlapák si nakonec odnesl nejen cenu v podobě knih, ale také s dcerou využili – stejně jako 50 dalších – možnosti registrace nového čtenáře zdarma. </p> <p>Další úspěšná luštitelka a šťastná výherkyně Lucie Lajbnerová je čtenářkou knihovny už deset let. „Po maturitě jsem začala chodit do knihovny hlavně kvůli dalším skriptům a studijním materiálům. Zdejší knihovna mi dost pomohla ve studiu. A Den Středočeského kraje v knihovně? //„Hrozně mě to nadchlo, velmi se mi to líbí, i ta módní přehlídka se mi moc líbila, přiblížilo to krajku i mladším lidem, abych pravdu řekla, nečekala jsem od toho tolik. Jsem taky překvapená, kolik sponzorů se podařilo zajistit, jsem opravdu hrozně nadšená a babička taky, navíc kolik tady bylo lidí!“ Kvíz pro ni nebyl těžký, její maminka pracuje v muzeu ve Velvarech a k historii ji vedla od dětství. I tak byla jedna otázka obtížná, proto pomohl „přítel na telefonu“ – maminka. </p> <p>Kromě úspěšných soutěžících letos na akci „bodovali“ i sami zaměstnanci knihovny. Nejenže se jedné z knihovnic úspěšně podařilo vydražit dort pro dětský domov Ledce, ale navíc se pak v zákulisí připojili další knihovníci spontánní sbírkou. Radost paní učitelky Cibulské pak ještě završila dražitelka dortu tím, že svůj vydražený dort věnovala právě dětem z tohoto dětského domova.</p> <p>Jak je vidět z ohlasů účastníků, letošní ročník Dne Středočeského kraje v kladenské Středočeské vědecké knihovně vzbudil zcela mimořádný zájem. Přestože je akce pouze půldenní, prošlo knihovnou více než 270 návštěvníků, což je o třetinu více než loni.</p>
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”