PRAHA: V posledních dnech bylo dokončeno dlouhodobé restaurování významné plastiky Rychlost od Jiřího Nováka, která se nachází před základní školou V Rybníčkách v Praze 10. Městská část nyní vyzývá obyvatele, aby posílali tipy na zajímavá umělecká díla, která by si péči také zasloužila.
Na první pohled kolemjdoucího chodce se může zdát, že je plastika Rychlost nenápadné a významem zanedbatelné dílo, ovšem, pravý opak je pravdou. Jiří Novák patřil mezi významné tvůrce svého období, a to v mnoha průkopnických směrech.
„Jsem rád, že po mém nástupu do funkce bylo zřízené oddělení památek a správy kulturních objektů. První hmatatelné výsledky vidíme ve veřejném prostoru. Podařilo se nám obnovit kapličku u Hameráku, nyní plastiku Rychlost,“ říká první zástupce starosty Tomáš Pek (TOP 09). Slavnostního odhalení se s ním zúčastnila autorka monografie Jiřího Nováka, paní Daniela Kramerová i partnerka již nežijícího autora, paní Karoušková, stejně tak pan Radim Horák, který se o restaurování plastiky osobně velmi zasazoval a pomohl s kontakty na odbornou veřejnost a partnerku umělce.
„Městská část Praha 10 se může pyšnit v podobě plastiky Rychlost významnou a do jisté míry unikátní realizací, jejíž vyznění je znásobeno tím faktem, že mnohé další práce z tohoto období, jehož snahy po vymanění ze svazující šablonovitosti a ideologické předurčenosti byly násilně potlačeny rokem 1968, se nepodařilo dochovat do dnešních dnů ani torzálně. Tím spíše je pochopitelné naše úsilí o její obnovu, kterou jsme si předsevzali a dotáhli do zdárného konce,“ říká architekt Jan Vašek.
Praha 10 se snaží, aby se příběh plastiky Rychlost mohl opakovat i u dalších děl, která dožívají na hraně zapomenutí, nebo v průběhu předcházejících desetiletí zanikla zcela.
Dokončuje se proto grantový program obnovy kulturních památek. Díky tomu vznikne vlastní kategorie významných staveb, které na státní památkovou ochranu kvalitativně nedosáhnou, ale grantový program přímo pro ně zajistí peníze na případné restaurování. To umožní systematicky pracovat na jejich záchraně nebo návratu na veřejná prostranství.
Praha 10 se pokouší o navrácení významu těchto děl do městského prostoru. K tomu ale potřebuje podrobnější přehled, který by jí napomohl k lepší identifikaci jednotlivých plastik.
„Obracíme se proto na Vás s prosbou o pomoc v mapování historie i současnosti tohoto fondu, který je nesporným bohatstvím naší městské části, abychom společně přispěli k jeho budoucí prezentaci. Přispět můžete jakkoliv; vzpomínkou, dokumentem, fotografií, nebo čímkoliv dalším, co by náš společný záměr posunulo blíže k cíli,“ vyzývá občany desítky Tomáš Pek.
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.