ČR: Projekt Benchmarking muzeí a galerií, který vznikl ve spolupráci Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu a Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s., nabídne možnost porovnávání výkonů srovnatelných institucí. Muzejní organizace mají možnost zhodnotit, např. návštěvnost či tržby s průměrem v rámci svého kraje či napříč celou republikou nebo dle dalších zvolených kritérií.
Prezentace na webových stránkách www.benchmarkingmuzei.cz byla spuštěna na začátku října tohoto roku a je v první fázi omezena na zpracovávání výkonnostních dat muzeí a galerií, které jsou zřizovány státem a veřejnou správou, tj. kraji a obcemi. Muzea jiných zřizovatelů tato etapa projektu zatím nezahrnuje.
Uživatel má po přihlášení k dispozici celkem 75 indikátorů (ukazatelů), díky nimž může porovnávat výkony institucí v různých úrovních. Vypočítané hodnoty lze sledovat v rámci jednotlivých let, ale i v delším časovém horizontu. V prezentaci je možné zvolit si srovnávací skupinu 5 nastavitelných filtrů – Rok, Region ČR, Zřizovatel, Specializace muzea a Velikost sbírky. Pokud by však zahrnovala méně než 5 institucí, výpočty výkonů nebude možné sledovat.
„Projekt je určen muzeím a galeriím za účelem zlepšování jejich vlastních aktivit a výstupů. Do prezentace má v omezené míře přístup i široká veřejnost, a to k agregovaným datům z Ročního výkazu Kult (MK) 14-01 o muzeu a galerii (muzeu výtvarných umění),“ dodává Eliška Nováková z Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu.
Přístup do projektu Benchmarkingu muzeí a galerií je možný na www.benchmarkingmuzei.cz nebo „proklikem“ z webových stránek na adrese www.statistikakultury.cz.
Kontakt:
Ing. Eliška Nováková
Statistika muzeí a galerií
Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS)
Fügnerovo nám. 1866/5
P. O. Box 12
120 21 Praha 2
T: + 420 221 507 919
E: enovakova@nipos-mk.cz
W: www.nipos.cz
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?
Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!
Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz