MALOVICE: Divadelní soubor Continuo je jedinečným seskupením lidí, kteří vytvářejí divadlo zcela originálně v netradičních prostorách i v přírodě. Zakládající členové skupiny spolu začali pracovat už v devadesátých letech v době studií na pražské DAMU a od roku1995 žijí a tvoří v bývalé zemědělské usedlosti, která nese název Švestkový Dvůr a kterou najdeme v jihočeské vesnici Malovice.
Divadelní centrum mimo město
Divadelní komunita vedená režisérem a uměleckým vedoucím Pavlem Štouračem sdružuje mezinárodní umělecký tým, který je od začátku existence Continua otevřenou společností. To znamená, že divadelní projekty jsou tvořeny ve spolupráci s dalšími umělci mimo soubor – s herci, hudebníky i divadelními skupinami. Sídlo Continua – bývalý zemědělský statek vzdálený asi 25 km od Českých Budějovic – je majetkem členů souboru, kteří se již od roku 1996 snaží o jeho rekonstrukci. Švestkový Dvůr se stal zázemím skupiny pro přípravu nových inscenací a místem, kde se pravidelně pořádají divadelní festivaly, workshopy a pracovní setkání divadelníků. Jak nám sdělila produkční Divadla Continuo Zuzana Bednarčíková, v současnosti je stav rekonstrukčních prací závislý na přidělení peněz z evropských fondů. V objektu stojí též dřevěné šapitó, v němž se nejen zkouší, ale i hraje pro veřejnost. Snahou divadelníků bylo a je vybudovat a provozovat divadelní centrum, které by fungovalo i mimo město. Podobné snahy se čas od času objevují i jinde (vzpomeňme např. Studio Kaple v obci Nečtiny na Plzeňsku, kde odsvěcené památky sloužily k divadelním aktivitám nadace mima Ctibora Turby, nebo východočeský Kuks, který si oblíbili divadelníci vedení Stanislavem Bohadlem).
Malovičtí „komedianti“ by chtěli na jihu Čech vytvořit prostor s adekvátním a ještě kvalitnějším zázemím než doposud, v němž by mohl tvořit domácí soubor. Současně by zde našly místo i jiné nezávislé a alternativní skupiny umělců. V uplynulém desetiletí vznikaly v duchu této koncepce v Malovicích nové divadelní projekty, na kterých se podílely a podílejí umělci z Čech, Slovenska, Polska, Maďarska a Francie. Věhlas souboru umožňuje pořádat už několik let mezinárodní tvůrčí dílny a každoroční letní divadelní setkání, o které je mezi tvůrci velký zájem. Deset let se konaly v prostorách renesančního zámku Kratochvíle (Kratochvílení), poslední ročník se uskutečnil „Na hrázi“ v domovských Malovicích. Kromě hraní v malovickém šapitó soubor pohostinsky vystupuje ve své tradiční pražské stagioně v Divadle v Celetné, na festivalech v Čechách i ve světě. V posledním období – v zimních měsících – našlo Continuo azyl v městském divadle v Českém Krumlově.
Všímavý kraj, přející obec
Právní podoba Divadla Continuo je občanské sdružení a jako takové umožňuje divadelníkům čerpat prostředky z několika zdrojů. Finančním základem pro činnost souboru jsou roční ministerské dotace a částky z grantových řízení Jihočeského kraje, udělované ve standardním plánu nebo v rámci programu česko-rakouské přeshraniční spolupráce. Divadlo též získává peníze od Česko-německého fondu budoucnosti a Visegrádského fondu. Finanční podpora institucí umožňuje divadelníkům stavět nové projekty, ale morální podpora ze strany obce Malovice, otevřený zájem obecního úřadu i občanů je těší za všeho nejvíc. Místní přijali divadelníky za své; nejen že důsledně sledují a navštěvují jednotlivá vystoupení, ale někteří dílčím způsobem pomáhají i při akcích samotných.
Program REFUGE
Divadlo Continuo založilo v roce 2006 Středoevropskou divadelní laboratoř DC (Pavel Štourač s kmenovými výtvarnicemi divadla Helenou Štouračovou a Kristýnou Patkovou a s PhDr. Janou Pilátovou). Jejím záměrem je dlouhodobá výzkumná, tvůrčí a pedagogická činnost. Tuto laboratoř zahájila programem REFUGE. Jak vysvětlují webové stránky divadla, anglické slovo „REFUGE“ má dva základní významy: útočiště a nástupní ostrůvek. Oba významy jsou pro práci plánované laboratoře důležité. Má být místem chráněným před příliš silným provozem, před nutností vytvořit produkt. Má být místem, kde tvorba nepodléhá komerčním tlakům a potřebě být co nejpřijatelnější a tudíž nejprodejnější. Pro mladé divadelníky, kteří v dnešní společnosti ve svých zemích hledají jak zůstat věrní svým představám o divadle může sloužit jako nástupní ostrůvek pro jejich vlastní divadelní cestu i pro ověřování si životaschopnosti svých divadelních vizí.
Divadlo Continuo od roku 2006 uspořádalo v rámci programu REFUGE řadu pracovních setkání a tvůrčích dílen v České republice i v zahraničí. Účastnili se jich desítky studentů divadelních škol, začínajících umělců, amatérů i profesionálů. V souvislosti s tímto programem je třeba se zmínit, že Divadlo Continuo bylo zařazeno do sítě hostitelských organizací programu EVS (European Voluntary Service) při Evropské komisi EU. Jedná se o program „Mládež v akci“, kdy se mladý člověk jako dobrovolník stane součástí práce v nějakém kreativním společenství a v době minimálně 2 a maximálně 12 měsíců působí jako jeho aktivní člen. Z této akreditace plyne Continuu právo čerpat podporu pro mladé hosty z EU, ale největším kladem této spolupráce je všestranné tvůrčí obohacení, kdy zkušení umělci inspirují mladé začínající tvůrce, jejichž projekty pak potěší četné diváky.
Inspirující zvláštnost místa
Zvláštní poetika Continua, která se jednoznačně nedá definovat, vychází z inspirující síly místa a použitých divadelních prostředků (pohyb, hudba, loutky, fyzické herectví, cirkusové a akrobatické techniky atd.) a je základem projektů tzv. "Site specific", kterými se Continuo často zabývá. Takovými byly např. Slavnostní zakončení projektu Praha-Evropské město kultury (2000), Streetcar Grand Opening v americkém Portlandu, projekt Zenové zahrady (2006) v Praze nebo již vzpomenuté Kratochvílení a Na Hrázi (2007). Jedním z posledních podobných tvůrčích kreací divadla Continuo bylo letošní lednové zahájení Čínského festivalu v Českém Krumlově, který pořádá zpěvačka a performerka čínského původu žijící v ČR, paní Feng-yűn Song. Festival, který proběhl u příležitosti vítání čínského Nového roku, zahájil soubor obnoveným představením Vakodeska, vzniklého před třemi lety pro světovou výstavu EXPO v Japonsku. Čínský festival byl tak zahájen pouličním průvodem herců oblečených v papírových kostýmech, inspirovaných japonskou kulturou, a kráčejících středověkým českým městem.
Českokrumlovský hradní pán Petr Vok by se jistě divil…
Mária Uhrinová