PŘÍBRAM: Vínem proti pohanství aneb staročeský Dekameron je název představení, v němž se představí oblíbená příbramská skupina Ginevra a neméně populární spisovatel Vlastimil Vondruška. Premiéra se v Divadle Antonína Dvořáka uskuteční v pátek 4. listopadu v 19 hodin a diváci se mohou těšit na zábavné vyprávění, čtení z kronik, dobové písně a tance, ale také laskavý humor a zamyšlení nad dnešním životem. Více již v rozhovoru s kapelníkem Ginevry Václavem Plecitým.
O čem vlastně představení je?
Jedná se o hudebně divadelní představení, které napsal a režíruje známý spisovatel a historik Vlastimil Vondruška. Nahlédneme do středověkého šenku, kde se setká univerzitní mistr (Vlastimil Vondruška), pronásledovaný inkvizicí, se skupinou chudých trubadúrů (skupina Ginevra). V tomto šenku zdatně sekundují šenkýřka a její sklepnice, které umějí mnohem víc, než jen rozlévat víno. Vyprávění, žerty, písně i tanec nabídnou divákovi pohled na život našich předků z málo známé a značně necenzurované stránky. Ovšem současně by představení mělo vést k zamyšlení, zda dnes neděláme, na rozdíl od našich předků, něco špatně.
Uvedete toto představení pouze jednou v divadle nebo ho chcete hrát častěji?
S ohledem na aktivní přípravu máme v úmyslu představení nabídnout i jiným divadlům. A budeme samozřejmě rádi, pokud se s ním dostaneme i dál ,,do světa“.
O kolikátou vaši spolupráci s panem Vondruškou se jedná?
S Vlastimilem Vondruškou jsme již spolupracovali v minulosti tuším třikrát. Spíše se jednalo o komponovaný pořad, kdy pan Vondruška poutavě vyprávěl a my jsme na domluvené téma připravili vhodné písně.
Kdy a jak jste se seznámili?
Potkali jsme se před několika lety v divadle U hasičů při natáčení rozhlasového pořadu Na Cibulce. Jak se říká, přeskočila jiskra a zjistili jsme, že máme společnou zálibu v historii, samozřejmě každý na jiné úrovni. Jelikož i jemu se naše písně zamlouvají, přišlo od nás pozvání k hostování v Klubovém večeru Ginevry. Diváci byli velmi nadšení. Tím se naše spolupráce rozběhla a od té doby máme k sobě stále blíže.
Jak byste Vlastimila Vondrušku charakterizoval jako člověka?
„Já osobně si pana Vondrušky nesmírně vážím. Nejen jako uznávaného historika a spisovatele, ale hlavně jako člověka. Práce s ním je velice vlídná, klidná a značně profesionální. Jeho pohled na svět minulý a názory na ten dnešní jsou, dle mého soudu, velice objektivní a pragmatické. Navíc jsou podloženy historickými fakty. Jen mi pořád nejde na rozum, jak dokáže s takovou rychlostí psát své knihy. Je to obdivuhodné, klobouk dolů.“
Podle jakých kritérií jste vybírali písně do tohoto představení?
Podle námětu a scénáře. Zazní písně pijácké, lechtivé, rozverné i k zamyšlení. Písně jsou použité z dosavadního repertoáru Ginevry, může se ale v budoucnosti stát, že k představení vzniknou i skladby nové.
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.