ČR, ZAHRANIČÍ: Novým českým přírůstkem v kolekci evropských filmů vzdělávacího projektu CinEd je loutkový klenot Jiřího Trnky a Miloše Makovce Císařův slavík, od jehož premiéry uběhlo v pondělí 15. dubna 70 let. Císařův slavík následuje Oukropcův rodinný film Modrý tygr, který byl v CinEdu doposud jediným zástupcem české kinematografie.
Film Císařův slavík patří k důležitým příkladům evropského autorského filmu. Tento celovečerní animovaný film Jiřího Trnky patří k uměleckým vrcholům jeho raného filmového období. Do poválečné filmové tvorby přinesl Trnka mnoho nového, až přelomového. Jako bytostný výtvarník a designer necítil potřebu odvozovat vizualitu svých filmů od zahraničních vzorů a vnesl do filmového umění zcela vlastní a velmi svébytnou estetiku. Jako dobrý řemeslník ze zkušeností z divadelní praxe dokázal do té doby nevídaným způsobem obohatit jazyk loutkového filmu.
„Film Císařův slavík nese důležité poselství spočívající v kritice přílišného omezování a odlidštění dětství – nahrazení autentických dětských prožitků umělými hrami s drahými hračkami, které jsou snáze kontrolovány dospělými – a toto ústřední téma je dnes možná aktuálnější, než kdy dříve,“ řekla Tereza Czesany Dvořáková, tutorka CinEd a autorka pedagogických materiálů k filmu.
Poprvé se v rámci CinEdu Císařův slavík představil dětem v Tyršově základní škole v Plzni. Projekce proběhla ve spolupráci s Animánií.
Cílem programu CinEd je seznámit co největší počet mladých evropských diváků ve věku od 6 do 19 let s evropskou kinematografií a její kulturní a jazykovou rozmanitostí. Zároveň chce u žáků a studentů rozvíjet schopnost kritického myšlení a zvyšovat jejich znalosti, pokud jde o filmové postupy a filmový jazyk. Partnerskými zeměmi projektu CinEd jsou aktuálně kromě České republiky Bulharsko, Finsko, Francie, Itálie, Portugalsko, Rumunsko a Španělsko. Účast v projektu včetně filmových projekcí a pedagogických materiálů je zdarma.
Více o programu CinEd naleznete na http://cined.cz
Zdroj: Lenka Horáková, www.acfk.cz
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.