Londýnská galerie Bermondsey Project Space, kterou jako šéfkurátor vede uznávaný historik umění Edward Lucie-Smith, známý v České republice především jako autor knihy o současném umění Art Today, pořádá 5. – 21. října 2012 výstavu Stuckists: Elizabethan Avant-Garde. Výstava představí díla předních reprezentantů britského stuckismu. I když se na rozdíl od loňské londýnské stuckistické přehlídky Enemies of Art nejedná o mezinárodní projekt, ale o čistě britskou výstavu, byli na ni přizváni i čeští stuckisté. Výstavy se zúčastní představitelé skupiny Prague Stuckists (Robert Janás, Jan Gemrot, Igor Grimmich, Jiří Hauschka, Lukáš Orlita, Martin Salajka, Jan Spěváček a Markéta Urbanová) i nově založené skupiny Central Europe Stuckists (Jaroslav Valečka).
Český překlad tiskové zprávy vydané k výstavě britskou stranou:
Edward Lucie-Smith uvádí Stuckists: Elizabethan Avant-Garde
Stuckisté – kdysi vyděděnci uměleckého světa – dělají další krok k všeobecnému uznání výstavou Stuckists: Elizabethan Avant-Garde. Koná se v galerii Bermondsey Project na pozvání jejího šéfkurátora, světově uznávaného kritika Edwarda Lucie-Smithe.
Lucie-Smith řekl:
1. Stuckismus je v současnosti, ať už se to někomu líbí nebo ne, důležitou součástí britské umělecké scény a bariéry, které existovaly mezi stuckismem a zbytkem současné britské výtvarné scény se začaly bortit.
2. Existuje několik zajímavých paralel mezi ranými léty stuckismu a ranými léty prerafaelitského hnutí 19. století. Kritici v 19. století ostře kritizovali prerafaelity, když se poprvé objevili, a stavěli se k nim až paranoidně.
3. Stuckistické hnutí se ukázalo jako pozoruhodně odolné a dnes má nezpochybnitelné místo v dějinách britského výtvarného hnutí přelomu 20. a 21. století.
4. Stalo se z něj také mezinárodní umělecké hnutí, především díky důvtipnému využití internetu.
5. Je demokratické a antielitářské (dobrý důvod, proč je podporuji).
6. Neexistuje něco jako definovatelný stuckistický styl, zavedený nějakým uměleckým guru nebo skupinou uměleckých guru. V rámci opozice vůči konceptuálním uměleckým dílům, která jsou pouhou intelektuální konstrukcí, ba co víc v rámci opozice vůči umění, které za umělce vyrábějí druzí a ne on sám, stuckisté sami vytvářejí to, co je jejich tvůrčí duch nutí dělat.
Lucie-Smith dodává, “Ale, i když jsou mi sympatické mnohé prvky stuckismu, sám stuckista nejsem!”
Název výstavy “Stuckists: Elizabethan Avant-Garde”, je pokračováním satirické tradice stuckismu v tom, že parafrázuje název výstavy, která v současnosti probíhá v Tate Gallery “Pre-Raphaelites: Victorian Avant-Garde”.
Vedle uměleckých děl od vice než 30 stuckistů z Velké Británie a zahraničí Lucie-Smith využil příležitosti prezentovat vlastní poctu slavným britským konceptualistům Tracey Emin a Damienu Hirstovi. Emin reprezentují neonové značky zakoupené na internetovém portaul Ebay po 20 librách za kus. Na jedné je napsáno “Tracey’s Room” a druhá představuje různé sexuální polohy. Hirstovy ikonické puntíky se nám nabízejí na různých předmětech sériové výroby, od v Tescu zakoupeného záchodového prkénka po potah na stůl zakoupený v supermarketu Sainsbury za 3,5 libry.
Vystavení těchto objektů pokračuje v tradici readymade, kterou zahájil Marcel Duchamp, prezentovaný ve všech knihách o moderním umění jako jeden z největších avantgardních umělců 20. století. Například záchodové prkénko je přímý pokračovatel Duchampova nejslavnějšího díla Fontána – pisoáru koupeného v běžném obchodě. Všechny tyto předměty se dají běžně koupit od velkovýrobců na mimořádně nízké ceny. V žádném případě je nikdo z výrobců nepřipisuje žádnému umělci.
Stuckismus založili Charles Thomson a Billy Childish v roce 1999 jako skupinu 12 umělců, aby propagovali současnou figurální malbu v opozici ke konceptuálnímu umění. Od té doby se ze stuckismu stalo mezinárodní hnutí, které sdružuje 233 skupin v 52 zemích světa. Jméno hnutí vymysleli zakladatelé hnutí podníceni výkřikem nekdejší Childishovy přítelkyně Tracey Emin, která je osočila, že jsou “Stuck! Stuck! Stuck!”
Výstava Stuckists: Elizabethan Avant-Garde je otevřena 5. 10. – 21. 10. 2012.
Vernisáž a tisková konference se koná 4. 10. 2012 v 18.30.