PRAHA: Po dvou úspěšných premiérách autorských inscenací Franz a kavka a Uvnitř banánu zahájilo Divadlo Na zábradlí další zkoušení. Tentokrát však míří dramaturgická volba na klasický dramatický titul – Racka od Antona Pavloviče Čechova. Ikonická hra se tak na Zábradlí vrátí v režijním pojetí Jiřího Havelky po čtvrtstoletí od derniéry slavné inscenace v režii Petra Lébla.
Pro mnohé příznivce Divadla Na zábradlí je Racek překvapením, na této scéně totiž v posledních letech vznikají spíše neotřelé autorské kusy a jen zřídkakdy se na repertoáru divadla objeví existující, natož natolik známá, divadelní hra. „Dramaturgie Divadla Na zábradlí směřuje především k autorským titulům a dramatizacím. Snaží se nacházet témata a motivy v textech a inspiračních zdrojích původně nedivadelních. Nyní dochází k výrazné proměně – v režii Jiřího Havelky začínáme studovat klasiku nejklasičtější. Hru, která je zatížená bohatou inscenační tradicí i ‚předobrazemʻ v podobě slavné inscenace Petra Lébla, která měla v Divadle Na zábradlí premiéru před třiceti lety. I přes vědomí této tíže a odkazu nás láká vstoupit do tohoto uhrančivého světa nešťastných postav, ve kterém se rozehrávají témata samoty, neporozumění, stáří, prohraného života…,“ říká umělecká šéfka a dramaturgyně inscenace Dora Štědroňová.
I pro režiséra Havelku je Čechov překvapivou volbou. Kromě svých úspěšných filmových počinů (Vlastníci, Mimořádná událost) je znám spíše jako jeden z tvůrců divadelní skupiny Vosto5 působící ve vršovickém prostoru Vzlet a mimo svou „domovskou“ scénu v minulém roce zaujal například autorskou inscenací Vykouření, za kterou s Divadlem Husa na provázku získal Cenu divadelních novin v kategorii Inscenace roku. I jeho poslední inscenace Bitva o Hernaniho uváděná v Dejvickém divadle sice vychází klasické předlohy, ale Hugův text je zde spíše konfrontován s tématem generačního střetu adaptovaným pro dejvický soubor. Racek na Zábradlí tak představuje bezprecedentní odchylku v jeho dosavadní režijní dráze. „Čtu vlastně poprvé ve svých 43 letech Čechova důkladně. Vždy pro mě splýval s typem divadla, které jsem vnímal jako lehce mimo ten můj vesmír, v oblasti psychologie, realismu, motivací, průběžného jednání, výkladů, násilných interpretací a všeho, co mi – jak jsem se domníval – nenabízí dostatečně dobrodružnou cestu ani jako divákovi ani jako tvůrci. A najednou jsme k této volbě došli s Dorou Štědroňovou zcela přirozeně, v hovorech a úvahách nad tím, o jakých pocitech chceme podat zprávu, jaký dialog divadlem vést,“ komentuje Havelka svůj postoj k Čechovovi a výběru dramatické látky. Novinka Divadla Na zábradlí pod jeho vedením nabídne pohled na sedm Čechovových postav oscilujících mezi svými tužbami, plány a bolestmi. „Nesnažíme se extrahovat jedno jediné téma, protože nám pokaždé přijde, že tím banalizujeme komplexní divadelní svět, kde každá postava balancuje na hraně propasti. Každá po svém, každá má jinou ‚strategii přežitíʻ, ale všechny spojuje neúprosná otázka, jak naplnit ten čas, co nám byl dán, aspoň trochu smysluplně. A jde to vůbec? Jo, a samozřejmě, ano – je to komedie,“ dodává Havelka. V textové úpravě Dory Štědroňové se představí Jana Plodková jako Arkadinová, Vojtěch Vondráček jako Treplev, Johana Matoušková jako Nina a Jiří Vyorálek jako Trigorin. Dále se mohou diváci těšit na Jakuba Žáčka, Jiřího Černého a Kateřinu Císařovou. Inscenační tým tvoří vedle režijně-dramaturgické dvojice také scénograf Dáda Němeček a kostýmní výtvarnice Josefina Bakošová.
Do konce sezony se jedná o předposlední premiéru Divadla Na zábradlí. V červnu 2024 pak navážou režiséři Petr Erbes a Boris Jedinák na svůj úspěšný Discoland, a to inscenací Bůh v Las Vegas. Dokumentární kus vycházející z dobových materiálů a rozhovorů s pamětníky se tentokrát zaměří na půlroční angažmá Karla Gotta, Skupiny Ladislava Štaidla a dalších v hotelu The Frontier v Las Vegas, kam delegace československých umělců vycestovala v roce 1968.
Anton Pavlovič Čechov
Racek
Režie Jiří Havelka
Dramaturgie Dora Štědroňová
Scénografie Dáda Němeček
Kostýmy Josefína Bakošová
Hrají Jana Plodková, Vojtěch Vondráček, Johana Matoušková, Jiří Vyorálek, Jiří Černý, Kateřina Císařová, Jakub Žáček
Jiří Havelka, režisér, který se neustále trápí otázkou po podstatě, smyslu a obsahu divadla, počtvrté vstupuje na scénu Divadla Na zábradlí. Po sérii autorských, kolektivních inscenací možná překvapivě otevírá Čechovova Racka. Ve spolupráci se scénografem Dádou Němečkem vzniká rafinované scénografické řešení, které inscenování klasiky tematizuje, problematizuje a vyzývá k novému pohledu.
Premiéra 20. března 2024 v Divadle Na zábradlí
PRAHA: 30. dubna bude Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mladí ladí jazz proběhne na největším náměstí v Praze velkolepá oslava Mezinárodního dne jazzu. Na zdarma přístupném Open airu vystoupí berlínští Jazzanova, belgická free jazzová formace Don Kapot nebo německá fusion kapela Searching for Home. Festivalovým highlightem bude vystoupení legendární skupiny Prago Union s frontmanem Katem doplněné o dechovou sekci v podobě čtveřice Krotitelé Dechů.
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.