CHŘÍČ: Pivovar Chříč na severním Plzeňsku letos slaví deset let od okamžiku, kdy skupina přátel zakoupila zpola chátrající objekt bývalého pivovaru a založila tu občanské sdružení Propolis. Letos pátým rokem se vaří pivo (vlajkovým pivem je světlá jedenáctka Pazdrát) , desátým rokem je otevřeno ve sladovně Muzeum každodennosti a připravuje se desátý ročník festivalu hudby a divadel Křičfest.
V muzeu se každým rokem proměňuje výtvarná výstava. Letos připadá hned několik devítkových výročí na významné tvůrce českého filmového plakátu - Karel Vaca (1919-1989) a Josef Vyleťal (1940-1989). S nimi výstava připomene také Zdeňka Zieglera, Stanislava Dudu, Milana Grygara a Alexeje Jaroše.
Filmové plakáty šedesátých let jsou specifikem své doby. Monopolní distributor Ústřední půjčovna filmů oslovoval mladé umělce, aby vytvořili autorské výtvarné plakáty, což byl ve světě unikát. Od 50. let na Západě a v Americe vítězil holywoodský plakát, který prodává film především Ttváří herce a navrhují ho reklamní studia. V 60. letech u nás mnozí výtvarní umělci nemohli vystavovat svou volnou tvorbu, nemohli prodávat, neexistoval prakticky trh s uměním, a tak užitá grafika, plakáty a obálky knížek pro ně byla jedinou možnou formou obživy. Ne všichni byli vystudovanými grafiky, uplatnili se i sochaři, malíři, scénografové. Právě o tomto období lze hovořit jako o české plakátové škole, z jejíž poetiky nadále čerpali i autoři plakátů sedmdesátých let. Československé filmové plakáty mají básnickou strukturu a jsou plné metafor a nápadů. A v tom jsou výjimečné: výtvarné, autorské, což kromě Polska není nikde jinde ve světě.
Výstavu je možno navštívit do 24. srpna - do dne konání festivalu Křičfest.