<p>OSTRAVA: Od nové sezóny je režisér Peter Gábor novým uměleckým šéfem činohry Národního divadla moravskoslezského Ostrava. Režíroval i nedávno premiérovaný muzikál Balada pro banditu, což je de facto jeho třetí režie tohoto titulu. Prvně to bylo před šestnácti lety právě v Ostravě, podruhé před osmi lety v pražském Divadle Na Fidlovačce a třetí nastudování připravil s činoherním souborem pro Divadlo Jiřího Myrona.</p> <p>Baladu pro banditu režírujete už potřetí. V čem se liší od těch Vašich dvou předešlých nastudování? </p> <p>Balada pro banditu – to je kvalitní scénář a sugestivní muzika, a to neustále provokuje fantazii režiséra, a možná i proto je pro mne nepředstavitelné kopírovat svoje předcházející interpretace. Uhdeho polemika s Olbrachtovým příběhem ve mně tentokrát více otevřela hloubku osudové mystiky, pohanských rituálů, expresivních a živočišných pudů, které provázejí postavy ve víru lásky a vášně. Dnešní svět namíchaný z různých etnik, náboženství byl pro mne velkým inspiračním zdrojem. A politikum, které je nositelem moci, je vlastně v dějinách světa vždy neměnné a omezuje představy o svobodě o nezávislosti tak velmi specifických postav v tomto příběhu. Obraznost a hudebnost inscenace jsem vnímal víc jako hlubší ponor do podvědomí postav, a tím i víc akcentoval fatálnost a metafyzický rozměr našich životů a činů.</p> <p>Co budete režírovat v této sezoně?</p> <p>V činohře Národního divadla moravskoslezského mě kromě Snu noci svatojánské od Shakespeara čeká česká premiéra hry německého dramatika Martina Walsera Smrtihlav. V tomto případě se ostravské publikum dočká strhujícího psychologického thrilleru, v němž se děti touží vyrovnat se šokujícím proviněním jejich otců.<br />
Po mém režijním operním debutu Fedora se velmi těším na přípravu Verdiho oper Macbeth a Rigoletto, které budu ale režírovat mimo Ostravu. Je to krásné propojení velkých a sugestivních činoherních příběhů v operním světě. </p> <p>Na co byste pozval publikum do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě?</p> <p>Novou divadelní sezónu jsme odstartovali premiérou brilantní komedie Oscara Wildea – Jak důležité je mít Filipa. Humor a moudrost tohoto anglického autora si v několika reprízách připomeneme i v komedii Ideální manžel. Fantaskní komedie Sajns fikšn, kterou připravujeme do speciálně upraveného prostoru Divadla Jiřího Myrona, je dílem českého autora Mariana Pally. Zkušebna Divadla Antonína Dvořáka se v české premiéře hry Slož mě něžně irského dramatika Billyho Rocha promění na boxerský ring. Laskavý černý humor s detektivním nábojem – to jsou mimořádné přednosti textu Alfreda Hitchcocka Trable s Harrym. Vrátit světu ztracenou harmonii, unášet se magickou silou noci a mileneckých vztahů dopřeje divákům v této sezoně také pan William Shakespeare a jeho Sen svatojánské noci. Ostatně láska bude kralovat i v nesmrtelném příběhu o Tristanovi a Isoldě, který nepřetržitě provokuje filmové i divadelní tvůrce.</p> <p>Co Vaše další pracovní aktivity?</p> <p>Ve spolupráci s dramaturgyní Evou Lenartovou jsem ve studiu Českého rozhlasu Ostrava režíroval novelu Miloše Urbana Pole a palisáda s podtitulem Mýtus o kněžně a sedlákovi v interpretaci herečky Veroniky Forejtové. Magický text o historii českého národa, který nedávno vysílal po pět večerů Český rozhlas 2, jsem umocnil hudbou mého častého spolupracovníka, hudebního skladatele Vladimíra Franze. A aby toho nebylo málo, začal jsem od nové sezony vštěpovat své divadelní zkušeností mladé herecké generaci – žákům ostravské konzervatoře.</p>