úterý
27. srpna 2024
svátek slaví Otakar
Miroslav Pšenička a Veronika Hádková
© Foto: Tomáš Kopecký



Poutní koncert v Čelákovicích

Autor článku: 
PhDr. Jan Dehner

<p>ČELÁKOVICE: V den slavnosti zasvěcení čelákovického chrámu Nanebevzetí Panny Marie, 15. srpna, pořádaly Spolek pro vrahanní hudbu spolu s římskokatolickou farností koncert, na němž vystoupili varhaník Miroslav Pšenička a hobojistka Veronika Hádková.</p> <p>V programu dominovala barokní hudba (včetně skladby současného českého barokního skladatele a hobojisty Františka Xavera Thuriho).<br />
Miroslav Pšenička vystupoval v Čelákovicích už počtvrté a je tedy důvěrně obeznámen s možnostmi (i limity) zdejších varhan, proto mohla být jeho hra barevně rozmanitá, jak prokázal zvláště v Muffatově Ciacconě G dur. Jeho interpretaci charakterizovala zřetelná artikulace i agogika, jež usnadňovaly vnímání polyfonních struktur hraných skladeb.<br />
V úvodní Händlově sonátě c moll pro hoboj a varhany zněl hoboj ještě poněkud stísněně, do plného dynamického i barevného spektra se jeho tón rozvinul v Thuriho skladbě Fantasia tristis, neobarokní kompozici s pozoruhodně proměnlivou obsahovou a výrazovou škálou. Velmi přesvědčivě vystihla Veronika Hádková různé nálady v Telemannových programně koncipovaných Marches Héroiques (Hrdinských pochodech) pro hoboj a varhany; skladatel v nich chtěl vyjádřit postupně naději, rozpustilost, půvab a velkorysost.<br />
Improvizace varhaníků (např. na závěr mše) bývá poměrně častá, improvizace dvou hudebníků (v tomto případě hoboje a varhan) je dosti ojedinělá. V proměnách na téma chorálu „Vládce světa, Bože náš“ předvedli Miroslav Pšenička i Veronika Hádková schopnost vystavět nosný celek, který jim umožnil prezentovat i vlastní technické dovednosti.<br />
Citlivým úvodním slovem přiblížil Miroslav Pšenička program koncertu; na závěr tlumočená prosba o potlesk nikoli mezi skladbami, ale na závěr, přispěla k soustředění a hlubšímu zážitku posluchačů.</p>

Mohlo by vás také zajímat...