úterý
3. září 2024
svátek slaví Bronislav
Knihu o Priessnitzově životě vydala Společnost Vincenze Priessnitze.
© Filip Raif



V Jeseníku byl pokřtěn PRIESSNITZŮV ŽIVOTOPIS

JESENÍK: Uplynulý víkend vyvrcholily v Priessnitzových léčebných lázních v Jeseníku každoroční oslavy připomínající narození zakladatele lázní. V rámci pestrého programu bylo veřejnosti představeno několik novinek. Mezi nimi se objevilo také první české vydání Priessnitzova životopisu od jeho blízkého přítele E. M. Selingera. Priessnitzův životopis z pera jeho přítele, který byl poprvé vydán necelý rok po Priessnitzově smrti, do češtiny přeložil MUDr. Alois Kubík, emeritní primář Priessnitzových léčebných lázní a dlouholetý propagátor Priessnitzových metod. //„Čtenářům se tak do rukou dostává kniha, z níž autoři píšící dodnes o Priessnitzovi hojně citují, opírajíce se o ni jako o kánon,“// přibližuje knihu Květoslav Growka ze Státního okresního archivu v Jeseníku. E. M. Selinger, rodák ze Šternberku na Moravě, právník, poslanec říšského sněmu, ale i autor divadelních her, jako mnoho jiných hledal na věhlasném Gräfenberku recept na své podlomené zdraví. Nakonec se stal velkým zastáncem vodoléčby, Priessnitzovým přítelem a životopiscem. Growka dodává: //„Autor, píšící o sobě ve 3. osobě, vystupuje v knize v roli svědka, někdy aktéra událostí, čímž objektivizuje fakta, svázaná románovou formou odpovídající éře romantismu.“// Příběhu je i v českém překladu zachována tato poetizace 19. století, nicméně pasáže věnující se péči o zdraví stojí za zamyšlení i na počátku 21. století. Knihu je možné si zakoupit v Priessnitzových léčebných lázních. Více na www.priessnitz.cz a na lázeňském facebooku.

Mohlo by vás také zajímat...

JIHOMORAVSKÝ KRAJ: Tradiční dotační program má oproti předchozím letům jednu zásadní změnu, a to v termínech, kdy se o něj mohou zájemci ucházet. Zatímco dříve byl schvalován a uveřejňován v lednu daného roku a žádosti o dotace byly přijímány v druhé polovině února, nyní tak mohou zájemci o krajskou podporu činit už od 1. až do 31. října. Kraj na rozvoj kultury v příštím roce vypsal 15 milionů korun.

Jihomoravský kraj
Instituce a kulturní zařízení
Co se děje
02.09.2024

PRAHA: Rekola, česká bikesharingová společnost, představuje nový projekt propojující městskou cyklistiku a umění. Na sto deseti vybraných kolech v Praze se objevují polepy a odkazy na sociální sítě mladých českých talentů. Každé z těchto kol nese jedinečné umělecké dílo nebo odkaz na hudbu, poezii či grafiku. Mezi zapojené umělce a umělkyně patří hudebníci Lil Fault, The Interlude a Pastavbacku, Ay$kr, Devotch666 a Karolina Beranová, básníci Antonín Zhořec, Anna Smetanová, Josef Kináč a Nikola Týčová a vizuální umělci Max Butrón, Matyáš Melíšek a Amélie Počarovská. Ulovit si kolo a zažít inspirativní jízdu s jedním z umělců mohou lidé do konce roku.

Hl. m. Praha
Cestovní ruch, Knihy, literatura, média, Hudba, Výtvarné umění, Ostatní
Co se děje
30.08.2024

PRAHA: Kulturní produkční platforma ProFitArt se kromě produkce divadelních inscenací zabývá také kreativním vzděláváním. Aktivity mají významný sociální dopad, zaměřují se na psychomotorický vývoj dětí, podporu mentálního zdraví a emoční inteligenci. Součástí tohoto proudu jsou například workshopy pro děti a pro pedagogy Učení cirkusem pod vedením lektorů Cécile Da Costa a Roberta Janče a také nejnovější projekt s názvem Tanec a duševní zdraví (nejen) ve školách, který ProFitArt realizuje ve spolupráci s britským souborem Company Chameleon a Švandovým divadle na Smíchově.

Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Vzdělávání, Menšiny a cizinci
Co se děje
27.08.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Barbory Votavové, brand manažerky Knihobotu, knižního online secondhandu.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Články a komentáře
28.08.2024