<p>PRAHA: Program Divadla v Celetné od 25. do 27. 10. zaplnila představení konající se v rámci Festivalu studentských divadel. Tuto událost organizuje skupina OLDstars čili studenti a absolventi pražských uměleckých škol. Letošní druhý ročník je třídenní, obsahuje celkem 11 představení a bude zakončen zápasem Improligy.</p> <p>Při všech středečních představeních sdíleli herci s diváky prostor jeviště, kapacita divadla se tím snížila téměř na polovinu a atmosféra sálu se změnila v ještě komornější.<br />
Zahajovacím představením se staly Rozpaky zubaře Svatopluka Nováka spolku PhD.– Právníci hrající Divadlo. Tato odlehčená komedie ze zubařského prostředí má jednoduchou zápletku. Lékaři příliš dlouho čekají na začátek pracovní porady, a vymyslí si proto tajnou soutěž. Jde o to, kdo bude mít největší počet pacientů. V průběhu týdenního boje ovšem počet pacientů podezřele klesá, a lékaři jsou proto nuceni vymýšlet si alternativní způsoby, jak získat kohokoli ochotného k zubní prohlídce. Tradičně pojatá scéna ukazuje ordinaci jednoho ze soutěžících: Svatopluka. Tento dobrák nepodvádí svou manželku, nepije a netrhá nikomu zuby pro potěšení. Také kvůli své dobrotě a poctivosti nikdy nic nevyhrál. Jeho motivací tedy není výhra láhve whisky, ale touha po jednom životním triumfu. Tato inscenace využívá typizace postav: blonďatá sestřička, hrubý lékař, svůdná lékařka v růžovém negližé… Vznikají tu klasické komediální situace, jako je pokus o svedení nevinného muže, načapání primářem, mučení bezbranného pacienta. V replikách postav se sem tam objeví gag známý z reklamy. Pravděpodobně proto, aby ještě zvýšili strach publika z obávaných dentistů, vybírají si herci své pacienty z řad diváků.<br />
Po vtipném začátku čekal festivalové účastníky poněkud hlubší ponor. Světoznámé Čechovo drama Tři sestry ztvárnili divadelníci OLDstars a hlediště se v tuto chvíli zaplnilo tak, že nebylo možné přehodit si jednu nohu přes druhou. První polovina představení velmi dobře využívala komediálního potenciálu Čechovova textu. Poukázala tak na to, že Tři sestry nejsou jen vážným textem o vážných věcech, a že i v zoufalství se člověk musí někdy zasmát. Pokud se v sále vyskytl divák, který neznal děj Tří sester, mohl být překvapen prudkým ochlazením atmosféry, které nastalo v druhé polovině představení. Nenadálý zvrat však posloužil k tematizaci toho, jak bez povšimnutí utečou naděje, které člověk v mládí má. Scénu utvořily víceméně jednoduché prvky: dřevěné židle, šedé polopropustné závěsy, lavička a především klavír. Ten zde nefungoval jako pouhá ilustrace aristokratického života, jeho hudba provázela chvíle zdánlivé naděje sester, které postupem času nastávaly čím dál tím vzácněji. Herecké projevy zde byly vyrovnané v tom nejlepším slova smyslu. Všechny postavy vynikaly svou plnokrevností i v rámci bezútěšného a ubíjejícího přežívání sester. Ze tří uvedených představení se Tři sestry nejvíce přibližovaly profesionálnímu divadlu a pravděpodobně by zasloužily i větší jevištní prostor.<br /> Posledním představením tohoto dne byl Bazén, čili text Marka Ravenhilla opět v pojetí OLDstars. Toto dílo se zabývá závažnými problémy lidské existence: pokrytectvím, závistí a skrytou nenávistí. „Odehrává se“ (ač se charakter textu tomuto pojmu vzpírá) v bohémském prostředí alternativních neúspěšných umělkyň. Skupina přítelkyň, které spojuje právě vzájemná podpora v neperspektivní umělecké činnosti je svědkem kariérního vzestupu jedné z nich. Ravenhillův text odhaluje skrývané pocity, které v nich daná situace probouzí. Od bezdůvodného přisuzování viny za smrt kamaráda, přes závist vlastnictví bazénu až ke vzrušení z cizího neštěstí. Představení je výrazné silně narativní formou, ač s promluvami rozdělenými do několika mluvčích. Tomu odpovídala i silně antiiluzivní scéna, která nikterak nenarušovala obrazy vytvářené textem.<br /> První festivalový den tedy přinesl poměrně různorodou nabídku představení, přičemž jak se pozdní odpoledne měnilo v pokročilý večer, ubývalo postupně smíchu (i rekvizit na scéně). Zítra se výběr kvantitativně rozšíří o jedno představení, a doufejme, že ani v rozmanitosti si další uváděné divadelní počiny nezadají s těmi dnešními.</p>