<p>PRAHA: Koncem října proběhla ve vestibulu stanice pražského metra Muzeum tisková konference, která představila nově vznikající uměleckou koncepci s lapidárním názvem Umění v metru (UM!). Pokud se podaří projekt uskutečnit, půjde o jeden z nejpozoruhodnějších počinů na české, potažmo evropské výtvarné scéně.</p> <p>Tiskové konferenci předcházelo několik měsíců vyjednávání uvnitř Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP). Ředitel DPP nechal organizátorce projektu Lence Hluché volné ruce ve výběru spolupracovníků, a tím logicky i v dalším výběru umělců. Poměrně nečekaně byly k projektu přizvány osoby s úzkou vazbou na současnou výtvarnou scénu, za kterou nestojí ani protěžovaní galeristé ani soukromá lobby. To je na pražské (české) poměry neobvykle velkorysá nabídka.<br />
Projekt UM! začal souvisle vznikat od září 2011. Nově se formující skupina nejprve přehodnotila původně nabízené formáty, poté začala vznikat dramaturgie a harmonogram projektu pro startovní rok 2012. Určujícím momentem se stalo oslovení Rostislava Koryčánka z Domu umění města Brna, který se stal jakousi zárukou dalšího směřování projektu. Jeho osoba také symbolizuje, že UM! nebude určený pouze pražským autorům.<br />
V současné době vzniká dlouholetá vize, která má postupně oslovit široké spektrum umělců a nejrůznějších uměleckých přístupů. Pro pražské metro mají být připraveny výstavní projekty, umělecké intervence, přednášky, debaty, kritické výstupy, ale třeba i „hra“ představující historii a starší umělecké instalace v metru.<br />
Bylo dohledáno na jedno sto uměleckých děl, která byla součástí výstavby stanic metra v letech 1974 ‒ 1990. Jejich autory jsou například Stanislav Kolíbal, Zdeněk Sýkora, Arnošt Paderlík, Václav Cígler a desítky dalších. Metro se v současné době nachází v nepříjemně schizofrenním stavu. Oceňovaná architektura a zachovalé motivy výstavby 70. a 80. let jsou zastíněny vizuálními ataky posledních desetiletí. Celkový dojem je roztříštěný, prostory stanic díky tomu působí stísněně a agresivně. Umělecké zhodnocení a další zpracování těchto děl se stane nedílnou součástí práce a výstupů UM!<br />
Od ledna 2012 by se měly v prostorách metra začít realizovat první projekty. UM! chce do stanic metra umístit výrazné objekty, které nebudou působit cizorodým dojmem a začlení se do pulsujícího prostředí metra. Záměrem je také oslovit umělce, kteří dokážou upozornit na díla, jež jsou součástí stálé výzdoby stanic. Vozy metra by měly aktivizovat divadelní experimenty, performance, autorská čtení nebo třeba zvukové instalace.<br />
Další nezbytnou součástí práce je snaha představit umění cestujícím metra – budou připraveny komentované prohlídky děl (není nadsázkou, že je pražské metro největším výstavním prostorem u nás – denně jím projde až 1, 5 milionu cestujících), přednášky na téma architektury, historie i budoucnosti metra, sociologické rozbory, vzdělávací programy, nebo třeba soutěže pro děti.<br />
V květnu 2012 má dojít k propojení s festivalem Street for Art, dlouhodobě úspěšnou akcí KC Zahrada, který spojí vnější prostor sídliště s prostory metra. Týden aktivit by měl všem cestujícím uvíznout natrvalo v hlavě a definitivně změnit jejich názor na sociální i estetickou funkci metra. Do snah projektu UM! zapadají také studenti vysokých škol, kteří dostanou šanci podílet se na architektonickém a vizuálním stylu budoucích stanic.<br />
Metro je možná komplikovaný prostor pro prezentaci umění, na druhou stranu se v něm pohybuje ohromná spousta lidí: možnost prezentovat jim současné umění je výzva sama o sobě. Spolutvůrci projektu UM! věří, že vznikne jedinečná situace, která spojí umění socialistického období, současné umělecké výstupy i budoucí vize ve společně sdíleném prostoru pražského podzemí.</p> <p> Celý článek