PLZEŇ: V Galerii Ladislava Sutnara bude ve středu 11. prosince od 18 hodin slavnostně otevřena výstavy Integrovaná fotografie / Integrated Photography. Na výstavě budou k vidění fotografie Ireny Armutidisové (CZ), Christine Clinckx (BE), Hans Cogne (SE), Jiang Hongqing (CN), Michala Huby (SK), Thomas Kuijpers (NL), Brooklyn McTavish (USA), Doron Polak & Amir Cohen (IL), Ross Sawyers (USA).
Součástí výstavního projektu je 7. mezinárodní fotografické sympozium, které se konná od 10. do 12. prosince v budově Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara (Sutnarka). Jak výstava fotografií, tak fotografické sympozium zkoumají pragmatické a koncepční periferie fotografie a její propojení s jinými obory. Fotografie jako integrované médium v grafice, ilustraci, reklamě, koláži, malbě, sochařství, instalaci, videu, představení, či jako kombinace oborů s vyústěním v klasickou fotografii, jasně opouštějící své původní druhořadé postavení, vytvořila vzrušující nový směr v umění. První snahy o umělecké postupy, v nichž je fotografie integrovaným prvkem vytvářejícím synergický vztah s uměleckými díly, začaly vznikat již v období evropského avantgardního hnutí a existují dodnes. Průkopnickým příkladem je dílo Mana Raye z roku 1922 ´Object to Be Destroyed´: metronom s fotografií oka umístěnou na kyvadle. Toto provokativní kombinované dílo navždy změnilo umělecký jazyk praxe Mana Raye, jež tvořil proslulé fotografie se záměrem ´narušit hranice média´ pomocí experimentů s chemií, expozicí, objekty a kompozicí.
Dalším příkladem, který se liší svým charakterem, je vývoj fotografie od dokumentární až po konstitutivní v interpretačním umění šedesátých let. Ve svém původním záměru nabízela tehdy nová umělecká forma performačního umění originální live zážitek, určený pouze pro užší publikum. Akční fotografie se stala jakýmsi alibi pro krátkodobé představení, a zachycený obraz sloužil jako užitečný prostředek k oslovení širšího publika. Umělci začali postupně veřejnost obcházet a pořádali své akce výhradně pro oko kamery. Výsledkem jsou jak nahrávky soukromé události, tak i autonomní umělecká díla, která zachycují neopakovatelné životní okamžiky. Fotografie se tak stala plně integrovaným ´raison d'être´ performačního umění.
7. mezinárodní sympozium a doprovodnou výstavu pořádají Vojtěch Aubrecht a Štěpán Grygar z ateliéru Užitá fotografie na Sutnarce společně s kurátorem Janem Van Woenselem. Sympozium sdružuje skupinu mezinárodních umělců, aktivně přispívajících k debatě o integrované hodnotě fotografie v rámci jejich praxe.
Výstava potrvá do 4. ledna 2020.
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
ČR: Nové Mexiko, podivný zapadákov plných prazvláštních individuí, kde vládnou drogy, zločin, ale i vypracované svaly. Režisérka Rose Glass si pro svůj druhý snímek, adrenalinem napumpovaný thriller Zatracená krvavá láska, vybrala téma ženské síly, pomsty a žhnoucí vášně. Britská autorka do své pocty retro žánrovým snímkům obsadila hvězdná jména jako Kristen Stewart, Ed Harris nebo Dave Franco. Snímek měl svou slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, kde se setkal s nadšenými ohlasy kritiků i diváků. Magazín Harper’s Bazaar o filmu tvrdí, že „jeho nespoutaná energie vás definitivně rozpálí,“ server Screen Rant říká, že se jedná o „vzrušující podívanou od první vteřiny až do úplného konce“. Očekávanou novinku z produkce A24 uvedl do kin distribuční společnost Aerofilms 18. července.