BRNO: V galerii Celnice nacházející se v zahradě Vily Löw-Beer v Brně je od 18. října 2019 do 26. ledna 2020 k vidění výstava s názvem Fabriky a fabrikanti, která přibližuje mikrosvět meziválečné podnikatelské elity nejen v Brně, ale třeba i v Ústí nad Labem či Ostravě.
Současnou podobu jihomoravské metropole ve druhé polovině 19. století a první polovině 20. století zcela zásadně ovlivnil nástup a rozvoj textilního průmyslu. Mezi brněnskými německými magnáty židovského původu vynikali členové rodin Fuhrmann, Himmelreich, Löw-Beer, Stiassni, Tugendhat a Zwicker. Fabrikanti zanechali v Brně nepřehlédnutelné stopy nejen v podobě luxusních rodinných domů, ale především rozsáhlých továrních areálů.
Tomuto tématu se věnuje také publikace Stopy textilních magnátů v Brně: Löw-Beer, Stiassni, Tugendhat, kterou Muzeum Brněnska vydalo již v roce 2017. „S trochou nadsázky tedy můžeme říct, že katalog k výstavě byl hotový o dva roky dříve než samotná výstava. Kniha mapuje pozůstatky působení zmíněných rodin v Brně, lze ji použít jako průvodce městem. Výstava představuje další význačné brněnské i mimobrněnské továrníky – často spojené příbuzenskými vazbami,“ přibližuje autorka výstavy historička Petra Svobodová.
Návštěvníci výstavy tak nahlédnou i do spletitých rodinných vztahů. Dozví se například, že tři bratři Rudolf, Alfred a Benno Löw-Beerovi se oženili se sestrami Elisou, Marianne a Johannou Wiedmannovými, čímž upevnili vazby a majetek dvou významných podnikatelských židovských rodin. Podobně se pak sňatkem spojili Löw-Beerovi s Tugendhatovými nebo brněnští textilní magnáti Stiassni s uhlobarony Weinmannovými z Ústí nad Labem.
Mezi vystavenými exponáty jsou k vidění vzorníky brněnských textilek a nově objevené archivní dokumenty – konvolut obchodní korespondence firmy Moses Löw-Beer z let 1870–1890. „Obchodní dopisy, faktury a telegramy adresované firmě Moses Löw-Beer jsme letos získali z Německého historického muzea v Berlíně. Malou ukázku z tohoto muzejního pokladu jsme se nyní rozhodli představit veřejnosti, dokumenty však stále zkoumáme. Zatím se zdá, že předmětem převážné části korespondence jsou reklamace,“ uvedla kurátorka Vily Löw-Beer v Brně Jana Černá.
Galerie Celnice je bezbariérová a volně přístupná denně kromě pondělí v čase od 10 do 18 h.
Pořadatel: Muzeum Brněnska, příspěvková organizace
Místo konání: Galerie Celnice, areál Vily Löw-Beer v Brně, Drobného 22, 602 00 Brno
Termín konání: 18. října 2019 – 26. ledna 2020
Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 h
Vstupné: zdarma
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.