PRAHA: V letošním roce si připomínáme 30 let od sametové revoluce, která vedla k pádu komunistického režimu v Československu. Desítky let zanedbávané kulturní dědictví patřilo spolu se zdevastovanou přírodou a krajinou k jeho nejsmutnějším odkazům. Stovky chátrajících, laxně opravených nebo i záměrně likvidovaných památek představovaly nejen svědectví o nekulturnosti reálného socialismu, ale také velkou výzvou pro mladou demokracii.
Národní památkový ústav připravil k tomuto výročí dvě stěžejní výstavy, které se ohlíží za uplynulými 30 lety a snaží se zhodnotit, jak se tuto výzvu podařilo naplnit.
Od 15. listopadu bude ve Vodárenské věži v Praze na Letné k vidění výstava představující 30 památkových obnov po roce 1989, které zastupují 30 památkových typů a problémů. Výstava ukáže unikátní svědectví o tom, co dnešní praktická památková péče považuje za své úspěchy, které má smysl si ke 30. výročí sametového převratu připomenout. Vybrané počiny naleznete rovněž v publikaci vydané k této příležitosti.
V úterý 19. listopadu započne výstava s názvem 30 let památkové péče po pádu železné opony bilancující proměny památkového fondu a systém péče o kulturní dědictví v České republice v demokratických podmínkách po roce 1989. Jejími autory jsou odborníci napříč pracovišti Národního památkového ústavu. Součástí výstavy bude dokument, jehož základ položily dva filmové snímky z let 1989 a 1991 ukazující tehdejší stav českých památek. Výstava bude k zhlédnutí ve vstupní hale Národní technické knihovny v Praze do konce prosince roku 2019.
Národní památkový ústav připravil také další související aktivity a projekty, regionální výstavy nebo přednáškové cykly. Netradičními prohlídkami a kulturním programem si výročí připomenou i vybrané památky v jeho správě.
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.