PRAHA: Sklo a sklářská tvorba jsou v naší zemi hluboce zakořeněny. Prezentace mladých, začínajících umělců, zabývajících se technologickou stránkou díla a následně i jeho řemeslným zpracováním, je jedním z primárních účelů nového projektu goodbyGlass, zaměřujícího se na české ateliérové sklo, design a šperky. Pod kurátorským dohledem sklářské výtvarnice Dagmar Petrovické, díky níž projekt vznikl, probíhá v Pasáži českého designu od 7. července 2019 první výstava s výstižným názvem „Pop-up no.1“.
Součástí projektu goodbyGlass je nejen online platforma, kde se sklářská díla představují a prodávají, ale i výstavní činnost. Díky tomu se díla, která by se možná ani k potěše oka veřejnosti v průběhu vzniku a následném prodeji soukromým osobám nedostala, představuje širší veřejnosti i na živo.
První výstava si výstižný název „Pop-up no.1“ vypůjčila z mediálního online světa. V něm se pop-up v podobě vyskakovacích oken samovolně bez vyzvání objeví na displeji na jakémkoliv místě. Tato narážka má být vnímána s nadsázkou a měla by parafrázovat současné možnosti prezentace vybraného skla kdykoliv a kdekoliv, díky online zázemí. Na výstavě se však online prostředí mění za prostor reálný, díky němuž se lidé mohou setkat s díly z blízka a mohou vidět jeho barvy, velikost i strukturu, jež jsou často na obrazovkách mobilů či počítačů zkresleny. „Když umělec vytvoří skleněné dílo, má ho v podstatě jako své miminko a nechce se ho v první chvíli vzdát. Po čase, však vytváří další díla a přichází čas, se se staršími výtvory rozloučit a poslat je do světa, aby nebylo jen někde uskladněné v krabici na půdě či pod postelí, což by byla škoda. Je třeba, aby umění dělalo radost i jiným lidem, aby se na něj mohli nejen dívat, ale i v případě užitého umění ho používat, aby doplňovalo interiér stejně tak, jako třeba obraz na stěně,“ vysvětluje svůj záměr Dagmar Petrovická. „Pokouším se o propojení prezentace výrobků, kromě online světa, i na „offline“ výstavách. Od začátku zjišťuji, že i když je online svět velmi vstřícný a otevřený, tak samotný k propagaci skla nestačí. Z fotografií může být dílo často zkreslené, není vidět ve vlastním měřítku, což je důležité, zejména u sklářských technik,“dodává.
Výstava v prvorepublikových prostorách Pasáže českého designu, jíž denně prochází tisíce lidí, propojí jejich každodenní cestu se skleněnou hmotou, s odlesky a harmonií designu českého skla. Tato přehlídka různorodé tvorby umělců zapojených do projektu goodbyGlass, která pojí zejména lásku k čisté podstatě skla a jeho využití, potrvá do konce ledna 2020.
Mezi vystavujícími se představí tito umělci a značky: Petra Anyakem, Der Beton,Lukáš Houdek, Anna Jožová, KuBeads, Kunc Glass, Miroslav Liederhaus, Atelier MINART, Mother of Creatures, penocze, PR.VE, Petr Slavík, Technovo, Vagnerglass a další.
Pop-up no.1
Pasáž českého designu
Na Příkopě 24, Praha
7. 7. 2019 – 31. 1. 2020
Kurátor výstavy: Dagmar Petrovická
Zdroj: Lenka Štědrová, Dagmar Petrovická
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
ČR: Nové Mexiko, podivný zapadákov plných prazvláštních individuí, kde vládnou drogy, zločin, ale i vypracované svaly. Režisérka Rose Glass si pro svůj druhý snímek, adrenalinem napumpovaný thriller Zatracená krvavá láska, vybrala téma ženské síly, pomsty a žhnoucí vášně. Britská autorka do své pocty retro žánrovým snímkům obsadila hvězdná jména jako Kristen Stewart, Ed Harris nebo Dave Franco. Snímek měl svou slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, kde se setkal s nadšenými ohlasy kritiků i diváků. Magazín Harper’s Bazaar o filmu tvrdí, že „jeho nespoutaná energie vás definitivně rozpálí,“ server Screen Rant říká, že se jedná o „vzrušující podívanou od první vteřiny až do úplného konce“. Očekávanou novinku z produkce A24 uvedl do kin distribuční společnost Aerofilms 18. července.