OLOMOUC: Již po několik let Muzeum umění Olomouc mapuje svou systematickou činností kulturní život střední Evropy v druhé polovině 20. století. Projekt Central European Art Database (CEAD) - si klade za cíl vybudovat dynamickou on-line databázi výtvarného umění a kultury poválečné střední Evropy.
Obsah databáze je zaměřen především na kulturní scénu a umělecké projevy v zemích Visegrádské skupiny.
Hlavní částí projektu CEAD je podrobný průzkum klíčových uměleckých osobností, které se aktivně podílejí na rozvoji kultury v dané oblasti. Projekt usiluje o vytvoření otevřeného interaktivního archivu kulturní paměti s důrazem na sociální a mezinárodní kontext.
Databáze využívá programu Collective Access, který je určen pro katalogizaci a webovou prezentaci muzeí, archivů a on-line katalogů. Data jsou uložena ve standardizovaném formátu ISO CIDOC CRM. Jejich řazení odpovídá individuálním požadavkům uživatele, lepší orientaci přitom napomáhá jasné vizuální členění. Informace významně doplňuje řada krátkých autorských videodokumentů.
Cílem projektu CEAD je rozšíření muzejní činnosti do virtuálního prostoru. Databáze by měla sloužit jako základní informační zdroj široké škále odborníků a milovníků umění.
Projekt vznikl díky podpoře Visegradského fondu.
ČR: V zásadních chvílích pro Československo a Česko jsme se vždy shromažďovali na Václavském náměstí pod monumentální sochou sv. Václava, obklopeného patrony české země. Svátek 1. máje symbolizuje zase pro Pražany socha Karla Hynka Máchy na Petříně. Obě sochy jsou dílem Josefa Václava Myslbeka (1848–1922), a ještě mnoho dalších – například mohutná sousoší na Vyšehradě inspirovaná postavami z naší nejstarší historie. Co víme o jejich autorovi? Nejvíce si cenil druhého místa na pařížském Salonu za dílo Krucifix, které se nedávno stalo středem pozornosti nejen na pražské AVU, kde už přes 100 let visí jeho další odlitek, a kterou Myslbek spoluzakládal.
Milada Myslbeková, pravnučka zakladatele moderního českého sochařství, se už loni rozhodla připomenout svého slavného předka velkou výstavou. Proběhla v Praze v Obecním domě a byl to docela husarský kousek, protože jinak se podobnou činností nikdy nezabývala. Ale podařilo se a energické dámě se splnil sen, o kterém si teď vyprávíme, a který by měl mít i pokračování. Vždyť Josef Václav Myslbek je zakladatelem českého moderního sochařství a jako takový by měl mít pevné místo v naší národní paměti. Je to ale tak?
PRAHA: Galerie kritiků musí po prázdninách skončit v prostorách pražského paláce Adria, kde sídlí přes 20 let. Nynější provozovatel galerie, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků, prohrál soutěž, kterou vypsal správce budovy Trade Centre Praha (TCP) po problémech s placením nájemného. ČTK to sdělil zástupce správce Ondřej Šrámek. Předsedkyně sdružení Vlasta Čiháková Noshiro uvedla, že se obrátila na radu hlavního města a primátora, aby zhodnotili regulérnost soutěže. Soutěž vyhrála s nabídkou společnost Art of All, která provozuje on-line galerii Original Gallery. Jednatel Art of All Marcel Sítník uvedl, že v paláci Adria bude její kamenná pobočka. Budova patří magistrátu, pro který ji spravuje TCP.
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.