PARDUBICE: Ačkoli Art Space NOV cíleně sleduje umělce mladé a nejmladší generace, kteří dokáží neobyčejně pracovat s podzemním prostorem, jednou za rok učiníme výjimku a uvedeme výstavní projekt zaměřený na klasiky. Tentokrát půjde o pardubické rodáky Jiřího Tomana a Víta Vokolka. Výstava bude otevřeně ve čtvrtek 28. června od 18.00 h.
Na samém sklonku 50. let vytvářeli koláže ovlivněné surrealismem, zvláště Maxem Ernstem. Tomanovy práce jsou uloženy ve Východočeské galerii v Pardubicích a odtud zapůjčeny jejich kopie – ale paralelní dílo Víta Vokolka je dosud veřejnosti neznámé a bude vystaveno poprvé. Bylo objeveno v souvislosti s pátráním po artefaktech a dokumentech souvisejících s Vojmírem Vokolkem, jehož výstavě bylo zasvěceno jaro loňského roku. Základem koláží se stala xylografická publikace z 19. století, tehdy vyhozená z muzea, kterou přátelé v domě Tomanových rodičů v Pernštýnské ulici v Pardubicích rozstříhali. Koláže údajně vznikaly během několika setkání, z nich některých se zúčastnil i básník Jiří Pištora (1932 – 1970). Jeho práce se najít nepodařilo, leč některým Tomanovým kolážím jako podklad posloužily Pištorovy školní geometrické výkresy.
Fotograf Jiří Toman a student archeologie Vít Vokolek se scházeli také na trampské chatě nedaleko Labe nazvané Vozuty Medo. Už název místa byl surrealistický, vznikl prý podle písmen nalezených na smetišti. A jak připomíná Vít Vokolek – celá naše skupina byla sledovaná. Nalezené motivy a předměty, jimž byla ukradena původní identita a přidělena nová, to je princip nejvýznamnější surrealistické metody – koláže. Protože Vokolek pocházel z vzdělané rodiny pardubických nakladatelů a vyrůstal obklopen knihami a uměním, nápad vytvářet koláže byl jeho. Oba svou práci považovali za hru a cítili se býti pravými surrealisty. Z knih, které si přivezl z Francie otec Víta Vokolka a později po válce, když už se obecně nedalo moc cestovat, tak bratři Reynkovi, se bylo možné dozvědět také o hraběti Lautréamontovi a jeho slavné definici surrealistické krásy: krásné jako setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole.
Zatímco Toman použil některé své pozdější koláže při ilustrování knih a tvorbě knižních obálek, Vokolkovo surrealistické období ukončilo obhájení diplomové práce a ponor do praxe archeologické vědy, která se tehdy praktikovala výrazně poustevnicky. Dochovaly se fotografie maringotek, v nichž archeologové trávili klidně měsíc v kuse v lesích. Ještě okolo roku 1960 se scházel se skupinou mladých aktivistů (Sekce mladých), mezi nimiž byla i řada pozdějších Starých psů (Procházka, Hajn, Kyncl, Lacina, Novotný, Gruša, Pištora, Kabeš), když organizovali výstavu Toyen, velmi rychle zakázanou a uzavřenou. Dnes ale na dotaz, zda se také cítí být Starým psem, Vít Vokolek odpovídá: Já jsem dinosaurus.
Vít Vokolek (1936) archeolog, narozen v Pardubicích, syn nakladatele a tiskaře Vlastimila Vokolka, nestor východočeské archeologie, publikoval řadu studií. Například: Pohřebiště a sídliště lidu popelnicových polí v Třebešově, Pravěk východních a severovýchodních Čech, Pohřebiště lidu popelnicových polí v Ostroměři, Hradec Králové, od slovanského hradiště k městu, Pohřebiště lužické kultury ve východních Čechách.
Jiří Toman (1924–1972) fotograf, ilustrátor a knižní grafik. Zabýval se animovaným filmem jako scenárista a výtvarník, narozen v Pardubicích. Od roku 1945 byl učedníkem a pomocníkem Josefa Sudka, který ho v Pardubicích několikrát navštívil. V roce 1949 založil miniaturní galerii Atom v bývalém hudebním pavilonu v Tyršových sadech. Uspořádal tu například v roce 1949 první výstavu děl svého přítele Stanislava Kolíbala. Tomanovy fotografické práce jsou zastoupeny v řadě galerií a muzeí, například v Moravské galerii v Brně, v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, v Muzeu umění Olomouc a rovněž v pardubických institucí.
Výstava potrvá do 29. července
Galerie je podporována granty Ministerstva kultury ČR a Statutárního města Pardubice.
HODICE: Knihovnou roku 2024 je Místní knihovna v Hodicích. Městská knihovna Chodov si odnesla cenu za realizaci odvážného a inovativního konceptu samoobslužné komunitní knihovny a Městskou knihovnou roku 2024 se stala Městská knihovna T. G. Masaryka Šumperk. Ocenění MARK pro mladé knihovníky převzal Bc. Michal Jokeš z Městské knihovny v Praze. Ceny byly slavnostně předány 10. října 2024 v Zrcadlové kapli v Klementinu, sídle Národní knihovny ČR.
ČR-ZAHRANIČÍ: Zamek Cieszyn vás zve k účasti na 23. ročníku přehlídky nejlepších diplomových prací v oboru užité grafiky a designu z Polska, České republiky, Slovenska a Maďarska a také studentů z těchto zemí studujících na zahraničních univerzitách. Práce v podobě ilustrací (grafiky, fotografii, náhledů) a krátkého popisu je možné nahrávat do 3. listopadu 2024.
ŠTOLMÍŘ U ČESKÉHO BRODU: Začátkem října se v s kostele sv. Havla ve Štolmíři u Českého Brodu konal výjimečný koncert duchovní hudby. Renomovaný soubor pro historicky poučenou interpretaci Musica Florea zde pod vedením dirigenta Marka Štryncla provedl Kyrie a Gloria in G Jana Křtitele Vaňhala (1739–1813) a v české premiéře pak Requiem d moll Jana Zacha (1713-1773).
ČR-PRAHA: Sokolové si již pošesté připomínali Památný den sokolstva – 8. října – jako významný den České republiky. Po celé republice se konaly pietní akty k uctění památky sokolů, kteří obětovali své životy v boji za svobodu, demokracii a samostatnost.
Památný den sokolstva uctívá nejen pět tisícovek sokolů a sokolek, kteří položili své životy v protinacistickém odboji, a mezi nimiž bylo i na 150 spolupracovníků výsadku Anthropoid, ale i všechny ty, kteří padli v 1. světové válce v řadách československých legií a v řadách 3. protikomunistického odboje.
"Zakladatelé dali Sokolu do vínku ryze demokratické zásady, na nichž sokolská organizace stojí. Jakákoliv totalitní moc tak byla, a vždy bude, pro naši členskou základnu zcela nepřijatelná. I to je skutečnost, kterou si dnešního dne připomínáme," zdůraznil Martin Chlumský, starosta České obce sokolské