pátek
19. července 2024
svátek slaví Čeněk
Logo
© Archiv pořadatele



Moje česká škola startuje nový informační a vzdělávací portál pro krajany

PRAHA, KODAŇ, MNICHOV: Spolek Moje česká škola spouští stejnojmenný informační a vzdělávací portál pro rodiče a učitele dětí českých krajanů. Tvůrkyně projektu tak reagují nejen na dlouhodobý historický požadavek krajanské komunity mít k dispozici centrální místo pro sdílení materiálů a komunikaci, tak i problematiku roztříštěnosti vzdělávacích materiálů a informačních zdrojů. V současné době je v provozu beta verze internetové stránky www.mojeceskaskola.cz, na jejímž obsahu pracují dobrovolníci z řad profesionálů i významné osobnosti krajanské komunity zabývající se vzděláváním. Projekt bylo možné rozjet díky podpoře společnosti T-Mobile, v rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme 2020.

Autor článku: 
Markéta Ševčíková

Na portálu Moje česká škola najdou krajanští učitelé a rodiče materiály, informace, rady a networking na jednom místě. Nemusí tak pracně pátrat po materiálech po mnoha webech a ušetřený čas mohou věnovat učení dětí. Na webu jsou postupně shromažďovány odkazy na kvalitní knihy, hry, videa, audia, časopisy, mobilní aplikace – zkrátka osvědčené materiály, které dětem pomohou naučit se či zlepšit v češtině a mít kontakt s českou kulturou.

O potřebě sdíleného portálu jsme hovořili již několikrát během nejrůznějších setkáních, která proběhla v uplynulých letech v zahraničí i v Praze. Současná krize spojená s pandemií nás všechny poučila, co znamená být na čas izolován a oddělen od běžného svobodného světa. Škola k tomuto světu patří také. Věřím proto, že by se mohlo jednat o jednu z velmi užitečných alternativ sloužící k zachování silné české vazby u našich dětí, ať již žijeme ve světě kdekoliv,“ doplňuje okolnosti vzniku portálu Jiří Krátký, zvláštní zmocněnec pro krajanské záležitosti MZV ČR.

Portál by měl výhledově umožňovat i setkání s učiteli či dalšími odborníky v oboru (např. logopedy, psychology). Počítá rovněž i s vytvořením vlastních vzdělávacích materiálů či navázáním spolupráce s vybranými českými nakladatelstvími.

„Funguje mnoho skvělých krajanských projektů, ale dosud žádný neřeší problém roztříštěnosti vzdělávacích materiálů pro rodiče a učitele. Existují dobré podklady pro učení, ale málokdo o nich ví. To chceme za pomoci přehledného rozcestníku změnit a časem přidat i vlastní nově vyvíjené materiály,“ říká Anna Paap z Mnichova, místopředsedkyně spolku, která se věnuje výuce českého jazyka a problematice bilingvismu. „Krajanští rodiče se často cítí při výchově dětí osamoceni nebo tápou, kam se obrátit a jak postupovat. Mnohdy ani netuší, že mají nějak dokládat povinnou školních docházku svých českých dětí žijících v zahraničí nebo třeba že mají právo obrátit se s prosbou o materiály na svoji kmenovou školu. Naším projektem se jim snažíme podat pomocnou ruku,“ doplňuje. 

Výchozí informace pro obsah i formu portálu poskytly členkám spolku jak osobní zkušenosti, tak průzkum mezi téměř 400 krajany ze 40 zemí světa provedený v květnu–červnu loňského roku. Průzkum ukázal nejen na důležitost přehledné vzdělávací platformy, ale připomenul i novou (tj. formující se po roce 1989) tvář krajanství vůbec. Novodobý (postmoderní) dospělý krajan žije v zahraničí trvale, nebo krátkodobě. Ve své lokalitě může mít řadu krajanských spolků, nebo může bydlet v místě zcela bez české komunity. Je aktivní, nebo pasivní, organizovaný i neorganizovaný. U dětských krajanů se pak objevují ještě další kategorie proměnných, jako jsou délka pobytu v zahraničí a potenciální návrat zpět do České republiky, původ rodičů a prarodičů, a nakonec zcela klíčová – angažovanost a ochota rodičů český jazyk a kulturu dítěti předávat. 

„Když jsem se s rodinou přestěhovala do Dánska, zažila jsem dosud nepoznaný pocit ryzího sentimentu vůči vlastní zemi, jazyku a kultuře. Pouto, které chci, aby měly i moje děti. Vztah, který ale není samozřejmý a na němž se musí celý život pracovat a opečovávat jej. Role vzdělávání, informování a propojování pak v tomto směru vnímám jako zcela zásadní a hlavně smysluplné,“ říká Markéta Ševčíková z Kodaně, zakladatelka a předsedkyně spolku. „Věřím, že nezáleží na tom, ve které části světa žijeme, ale neměli bychom zapomenout, odkud pocházíme,“ dodává.

Realizační tým projektu dosud funguje na dobrovolnické bázi. „Aktuálně hledáme partnery z řad individuálních i firemních donorů, kteří chtějí pomoci krajanským učitelům a rodičům. Třeba proto, že mají vlastní krajanskou zkušenost, například díky pracovnímu nebo studijnímu pobytu v zahraničí, a ví, co krajanský život obnáší,“ říká Hana Valentová, místopředsedkyně spolku.

Profesionální grafiku a design stránek bylo možné zajistit díky podpoře společnosti T-Mobile, v rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme 2020.  „Ambicí našich loňských grantů bylo podpořit projekty, které díky digitálním technologiím umožní lidem „být spolu“. Mysleli jsme zejména na sociální izolaci a samotu způsobenou covidem. Projekt Moje česká škola však bude mít zásadní přínos i poté, co pandemie skončí. Umožní dětem krajanů žijícím po celém světě být také „spolu“ – sdílet společné kořeny a udržovat si vazbu na svoji domovinu,“  říká Petr Jonák, ředitel korporátních a vnějších záležitostí T-Mobile.

Více informací o projektu Moje česká škola najdete na stránkách: www.mojeceskaskola.cz. Výsledky z dotazníkového šetření naleznete zde

 

----------------

O spolku Moje česká škola

Ve spolku Moje česká škola vytváříme portál pro rodiče a učitele dětí českých krajanů. Chceme vybudovat místo, kde na jednom místě najdete přehledně informace a materiály, které vám pomohou učit děti česky a udržovat kontakt s českou kulturou a národní identitou.

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.

zahraničí
Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
19.07.2024

ČR: Nové Mexiko, podivný zapadákov plných prazvláštních individuí, kde vládnou drogy, zločin, ale i vypracované svaly. Režisérka Rose Glass si pro svůj druhý snímek, adrenalinem napumpovaný thriller Zatracená krvavá láska, vybrala téma ženské síly, pomsty a žhnoucí vášně. Britská autorka do své pocty retro žánrovým snímkům obsadila hvězdná jména jako Kristen Stewart, Ed Harris nebo Dave Franco. Snímek měl svou slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, kde se setkal s nadšenými ohlasy kritiků i diváků. Magazín Harper’s Bazaar o filmu tvrdí, že „jeho nespoutaná energie vás definitivně rozpálí,“ server Screen Rant říká, že se jedná o „vzrušující podívanou od první vteřiny až do úplného konce“. Očekávanou novinku z produkce A24 uvedl do kin distribuční společnost Aerofilms 18. července.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Co se děje
19.07.2024

PRAHA: S velkým zármutkem jsme se dozvěděli, že nás 18. července opustila Marcela Martiníková, vynikající tanečnice, múza Pavla Šmoka a nejvýraznější tvář souboru Balet Praha.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec
Co se děje
19.07.2024

ZLÍN: Ve zlínském muzeu, krajské galerii i knihovně je pro děti všech věkových kategorií připraven zajímavý program. Děti se mohou těšit na tvořivé dílny, čtení i výlety za kulturou.

Zlínský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Výtvarné umění, Památky
Co se děje
18.07.2024