pondělí
18. listopadu 2024
svátek slaví Romana



“Když se rock potká s operou aneb Ro©kování s operou“

Autor článku: 
Iva Klusalová

<p>ČR: Není to tak dlouho, co jsem představovala nový projekt přední mezzosopranistky Edity Adlerové – Španělský večer – aneb Edita Adlerová zpívá Carmen. Po několika málo měsících přichází umělkyně s dalším projektem, který lze zařadit do jejích tak oblíbených „fúzí žánrů“. A věřte, že tentokrát to opravdu je fúze opravdu ojedinělá – projekt s názvem “Když se rock potká s operou aneb Ro©kování s operou“ je vskutku jedinečné představení, na našich pódiích zatím neprezentované.</p> <p>A protože jde o novinku, připravenou pro uvádění v divadlech v roce 2013, již nyní jistě bude řadu čtenářů a pořadatelů zajímat, o co vlastně jde…</p> <p>Paní Adlerová, jedete veleúspěšné turné – zkráceně „Carmen 2012“, které se muselo pro velký zájem prodloužit i do roku 2013 a už tu máme další „pecku“. Rock a opera v jednom balení. Můžete projekt přiblížit?</p> <p>Tento nápad je vskutku ojedinělý a vznikl naprosto spontánně, jak to většinou u dobrých nápadů bývá. Před nějakým časem jsem oslovila ke spolupráci vynikající klavíristku, skladatelku a aranžérku Saru Bukowski, se kterou jsem již v minulosti spolupracovala a chtěla jsem navázat. Sedly jsem si a plánovaly, co by to tak mohlo být. V dnešní době je divák zvyklý snad už na vše a přinést něco nového není zas tak snadné. Sara hodně spolupracuje v divadlech – například ve Vinohradském, v Karlíně či v Hybernii s činoherci a muzikálovými zpěváky, já zase přišla se svojí nabídkou klasické hudby. Napadlo nás tyto dva světy propojit a nápad jsme začaly rozvíjet. Dostaly jsme úplně nový tvar, kde se současný posluchač může nejen potěšit hity světového rocku, ale celý projekt je pojat interaktivně a epicky, neboli doufám, že nudit se opravdu nebude nikdo.</p> <p>V projektu je s vámi řada vynikajících hudebníků. Jak jste se připravovali k vytvoření tak neobvyklého a ojedinělého představení?</p> <p>Příprava je trochu složitější, a jelikož je to projekt, který má propojit opravdu dost odlišné světy a spojit je ve výsledné fůzi, musíme si sami poradit. Ale všichni umělci jsou zkušení profesionálové, takže zkoušení a studium našich rolí a partů nás nesmírně baví a těší. Je to oživení i pro každého z nás.</p> <p>V pořadu zazní během devadesáti minut čistého času řada hitů slavných interpretů. Sama za sebe se nejvíce těším na Freddyho Mercuryho a Monserrat Caballé, a samozřejmě na A. Lennox. Můžete prozradit alespoň část repertoáru? Nechci vše, jen trošku, protože pak by divák nebyl překvapen…</p> <p>Hudební složka představení se opírá o opravdu nejslavnější světové hity. Diváci se mohou těšit kupříkladu na písně od zpěváků nebo kapel jako jsou Nick Cave, Nirvana, Metallica, Jamie Cullum, Yes a další.</p> <p>Zmínila jste multižánrové interaktivní divadelní představení. To znamená, že divák uvidí a uslyší CO: </p> <p>Jde vlastně o setkání dvou hudebních žánrů v koncertní performanci, které je zároveň<br /> interaktivním divadelním představením, kde se jako červená nit proplétají zajímavé životní<br /> osudy operních a rockových hvězd propojené jejich největšímu hity. Scénář představení připravuje známý a velmi úspěšný dirigent, jazzový pianista, skladatel, aranžér, ale i dramaturg Kryštof Marek. Tento umělec například řídil velmi úspěšné představení „Vánoční Koleda“ s Ivanou Chýlkovou a Karlem Rodenem 2011 v divadle Hybernia.</p> <p>A pokud by některý z pořadatelů chtěl „jen“ koncert, je i tato forma možná – v rámci variability projektu?</p> <p>Jistě, tento druh komponovaného projektu má i tu výhodu, že jej lze upravit a vyhovět specifickým požadavkům pořadatele. Takže pokud by si někdo přál pouze hudbu, je to složka představení a tím pádem je jasné, že to pro nás není žádný problém.</p> <p>Jak jsem se dočetla, v tomto roce máte jen pět volných termínů pro tato vystoupení. Proč tak málo?</p> <p>Tento rok je téměř plný. Je to pro mne veliká radost, prostě koncertů je tolik, že už musíme plánovat na ten rok příští. Není to jen moje zásluha, pracuje kolem mne tým schopných a spolehlivých lidí a to je základ pro mou další tvorbu. Zvláště zmiňovaný projekt „Španělský večer s Carmen“ je hodně úspěšný a není výjimkou, že ihned po koncertě si divadla vyžádají další termín. S tímto projektem taký chystáme velký benefiční koncert na podporu Terezínských varhan. Tento koncert bude s velkou pravděpodobností na konci letošního léta. Je to má srdeční záležitost, takže i přes nabitý program určitě chci tento záměr dotáhnout do konce. Navíc jsem toho názoru, že právě když se daří dobře, musí člověk stále myslet na potřebné a udělat něco také pro ně.</p> <p>Minulé turné – Španělský večer s Carmen – Vás oblékl do kostýmu Osmany Lafitta. Znamená to, že nyní operní diva bude třeba pro změnu zpívat rock v džínách a silonovém kloboučku? (Když tak máte ráda kontrasty…)</p> <p>Šaty Osmanyho Laffity jsou nádherné a pro mne byly vždy jedny z nejlepších. Jaké ale budou naše kostýmy v novém představení nebudu zatím prozrazovat, nějaké překvapení pro diváky bych si přeci jen chtěla nechat.</p> <p>Z tohoto povídání je zřejmé, že se máme na co těšit. Protože jak znám Editu Adlerovou, nemůže a ani neumí pracovat „na poloviční úvazek“. Vše nadoraz. Takže všem, které Ro©kování s operou zaujalo – vězte, že brzy se objeví další upoutávky a podrobnosti. Protože s paní Adlerovou se odpočívat nedá. Prostě staré známé ‚The Show Must Go On‘.</p>

Mohlo by vás také zajímat...