<p>OSTRAVA: Bude to 16. srpna, co v Ostravě vystoupí v rámci Ostravských dnů 2013 věhlasný skladatel soudobé vážné hudby Philip Glass. O loňském setkání s ním poskytla Místní kultuře rozhovor hudební redaktorka Českého rozhlasu Ostrava Renata Spisarová, která působí současně jako výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby.</p> <p>V Ostravě vystoupí v létě věhlasný Philip Glass. Bylo těžké či složité s ním jeho vystoupení domluvit?</p> <p>Bylo to velmi jednoduché, a to z jednoho prostého důvodu. Philip Glass a Petr Kotík, umělecký ředitel Ostravských dnů, se velmi dobře znají, a to již od roku 1970, kdy se vytvářela hudební scéna, které se později začalo říkat newyorský „Downtown“. Nejenže si jsou dost blízcí osobně (oba, Philip a Petr jsou velmi neformální lidé), ale profesionálně se navzájem sledovali celá léta, jeden o druhém věděli, co kdo v New Yorku dělá, jeden druhého zažil ve stěžejních uměleckých situacích, atd. A tak když jsem s Petrem Kotíkem navštívila vloni v lednu festival, který se konal k poctě Glassových 75. narozenin v impozantní zbrojírně Park Avenue Armory na východní straně Manhattanu, a bylo to právě den po provedení „Music in Twelve Parts“, padli si ti dva kolem krku.<br />
Ještě ten týden následovala návštěva u Philipa doma. V kuchyni jeho domu v East Village v dolní části Manhattanu jsme po rozhovoru a diskusi, také o živé scéně soudobé hudby v Ostravě, doslova upekli návštěvu Glassova ansámblu The Philip Glass Ensemble na Ostravských dnech. Philip byl velmi potěšen, že se zajímáme právě o „Music in Twelve Parts“, byl doslova nadšen možností, zapojit se do projektu, který zahrnoval staré přátele, nejen Petra Kotíka, ale třeba Christiana Wolffa.<br />
Tu kuchyni a Philipův dům jsme pak s Petrem Kotíkem navštívili ještě dvakrát: v červenci s novou zkušeností z organizace operního festivalu NODO v Ostravě, o který se Philip Glass živě zajímal, v září pak během produkcí jeho opery „Einstein on the Beach“ (Einstein na pláži) v BAM (Brooklyn Academy of Music) za účelem rozhovoru pro Český rozhlas Vltava. Natáčeli jsme venku za jeho domem, v blízkém sousedství klubu Hells Angels. Do všudepřítomného hluku na Manhattanu dělali další strašný rachot. Philipa to vůbec nevyvedlo z míry, jen poznamenal, že holt motorkáři o sobě dají občas vědět. Ten den už jsme po dohodě s jeho skvělou manažerkou Lindou Brumbach znali i termín ostravského koncertu The Philip Glass Ensemble: 16. srpen 2013.</p> <p>Měla jste možnost ho poznat blíže, jak na vás zapůsobil jako člověk?</p> <p>Bylo to během druhé návštěvy Philipa Glasse: Philip nás šel vyprovodit k autu, které bylo zaparkované několik ulic dále na východ. Vyšel z domu téměř v papučích a domácím oblečení. Byla typická newyorská letní noc. Šli jsme zvolna ulicemi a povídali si o dětech (Philip má čtyři děti, dvě dospělé (syna a dceru) a dva chlapce ve věku 8 a 10 let), o New Yorku, o lidech, které společně známe. Šel s námi dlouho. Najednou jsem prožívala pocit silné pospolitosti a velkou radost z toho, jak někdo, kdo je Alexem Rossem v jeho ztěžejní knize o soudobé hudbě označován za nejslavnějšího skladatele po Stravinském, dovede být zcela neformálním člověkem. Pocit, jako když se po dlouhé době potkáte s milým společníkem a blízkým přítelem, se kterým jste pořád ta stejná krevní skupina. Philip Glass je zcela normální, inteligentní a skromný člověk. </p> <p>Co bude na programu a proč se koncert koná v Multifunkční aule GONG?</p> <p>Na programu bude průkopnické dílo Music in Twelve Parts (1971 – 1974) Philipa Glasse. To patří mezi stěžejní díla 70. let a sám Philip Glass ji považuje za vyvrcholení svého minimalistického období. Dráhu k širokému ocenění odstartovala právě tato pulzující pionýrská skladba, která předchází spolupráci s Robertem Wilsonem na opeře Einstein on the Beach. Mezi účinkujícími Glassova sedmičlenného souboru je také zakládající člen, skladatel, saxofonista a flétnista Jon Gibson i fascinující sopranistka Lisa Bielawa. Ansámbl vede všestranný hudebník a producent Michael Riesman. Koncert je rozdělen do 4 bloků, každý po 3 částech a jsme na čísle 12, tedy Hudba ve 12 částech. Posluchači mohou vydechnout ve třech přestávkách. Celá akce potrvá asi pět hodin!<br />
Multifunkční aula Gong je jediná svého druhu v Ostravě, která má potřebný prostor (ne zrovna stadiónový, ale také nijak komorní), po stránce technické je slušně vybavena. I zázemí pro účinkující odpovídá požadavkům „Glassovců“. Je to nově rekonstruovaná multifunkční aula v areálu Dolní oblasti Vítkovic, bývalý plynojem, který si pamatuji ještě těsně před rekonstrukcí jako obrovskou černou díru plnou špíny a prachu. Prostor bude novum i pro návštěvníky mimoostravské. Je skutečně obdivuhodné, co architekt Josef Pleskot společně s Janem Světlíkem za tak krátký čas z plynojemu dokázali udělat. Tato stavba má jedinečnou architektonickou atmosférou, a určitě se Philipovi Glassovi a jeho skupině bude v GONGU dobře hrát. Upozorňuji, že Music in Twelve Parts vyžaduje ozvučení, není to klasická hudba v pravém slova smyslu. </p> <p>Jeho koncert s The Philip Glass Ensemble bude součástí Ostravských dnů 2013, čeho všeho se však pan Glass v Ostravě ještě zúčastní?</p> <p>Philip Glass přijede z Edinburghu, kde bude koncertovat s Patti Smith k poctě Allena Ginsberga. Do Ostravy o něco dříve dorazí celá jeho skupina The Philip Glass Ensemble, včetně technické osádky a mistrů zvuku. Bude to asi cirkus. Nicméně Philip by se v Ostravě zdrží asi 5 dnů – měl by totiž pracovat s mladými skladateli – rezidenty Ostravských dnů, s největší pravděpodobností navštíví další z koncertů Ostravských dnů (Důl Michal, 17. srpna), kde vystoupí například jeho kolega Jon Gibson nebo skvělý „cageovský“ klavírista Joseph Kubera. Dále povede jistě bouřlivou debatu s Petrem Kotíkem, kterou si slíbili už v New Yorku, a hlavně se snažíme, aby jeho ostravskému pobytu byl přítomen také legendární skladatel Christian Wolff, který na Ostravské dny jezdí mnoho let a kterého si Philip Glass nesmírně váží. Vždyť je to poslední žijící skladatel legendární „Newyorské školy“! No, rozhodně nedopustíme, aby se Philip Glass v Ostravě nudil. Já osobně se ho pokusím dostat na Hukvaldy, protože je velkým obdivovatelem oper Leoše Janáčka.</p>