pátek
26. dubna 2024
svátek slaví Oto
Dívejme se spolu
© Zdroj: cined.eu



Dívejme se spolu! Filmová výchova žije!

ČR: CinEd rozšiřuje kolekci filmů pro školy. Fassbinderův snímek Strach jíst duše je včetně výukových materiálů zdarma! Ačkoliv je filmová výchova součástí RVP už od roku 2010, mnoho pedagogů ji do výuky reálně stále nezačleňuje. Častým důvodem mohou být obavy z náročnosti či objemné časové dotace. CinEd, mezinárodní program filmové výchovy, ukazuje, že jsou tyto obavy zbytečné. Zpřístupňuje evropské filmy mladým divákům ve věku 6–19 let a doplňuje je o propracovanou metodiku a výukové materiály pro učitele. Nabízí filmy pro školní projekce realizované přímo ve školách, v kinech či v dalších kulturních institucích. Snímky jsou k dispozici zcela zdarma, stačí se jen zaregistrovat na stránkách www.cined.eu. Novinkou v kolekci je dílo uznávaného německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera – Strach jíst duše.

Autor článku: 
Alexandra F. Lipovská

V tuto chvíli je v databázi pro české publikum celkem 22 filmových titulů, včetně filmů němých nebo s minimem dialogů. „V rámci filmové výchovy učíme děti vnímat detail, popisovat situace, obhájit názor, ptát se na nepoznané a otevírat i témata, o kterých se běžně nemluví. Učíme je filmovému jazyku i poetice. A hlavně propojovat souvislosti, hledat kontext. Do kurikula se nyní snažíme proniknout také skrz probíhající revize RVP,“ popisuje koordinátorka projektu, Eva Spilková.

Nejnovějším filmem v kolekci CinEd je snímek z roku 1974 Strach jíst duše (na ČSFD 83 %) německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera. Ten se radikálním a průkopnickým způsobem pouštěl do kritiky společenských tabu, jako je rasismus, migrace, ale také obecně buržoazních hodnot. Byl považován za kontroverzního i geniálního umělce. „Fassbinderovo dílo je jedinečné a fascinující právě tím, jak se v něm pojí inteligentní odstup v nejlepším smyslu slova se silně emotivním nábojem s podvratným společensko-kritickým posláním,“ uvádí filmový publicista Vladimír Hendrich v rozhovoru pro Goethe-Institut.

Detailně propracované výukové materiály jsou tvořeny každému filmu na míru, důraz je kladen na snadnou orientaci a postupnou samostatnost učitele. Ten může se snímkem pracovat libovolně dlouhý čas, propojovat jej s různými vyučovacími předměty, využít pracovní listy, nebo tzv. tutoring – pomoc odborníků na filmovou výchovu. Vše zdarma.

Projekt získal  pod názvem CinEd 2.1. (s podtitulem Lets watch together - Dívejme se společně) jako nejlépe hodnocený projekt poslední výzvy CREA/ MEDIA pro rozvoj publika i filmové vzdělávání podporu na další dva roky a opět jej povede portugalská Cinemateca. 

V České republice proběhlo během sedmi let již 938 projekcí filmů CinEdu. Do projektu se do dnešního dne registrovalo 400 českých učitelů a kulturních pracovníků. V minulém roce pracovalo s filmy a tutory 2796 studentů. Projekt funguje ve 12 evropských zemích, do jejichž škol a kin se díky tomu dostaly mimo jiné 3 české tituly. V ČR CinEd zaštiťuje Asociace českých filmových klubů (AČFK).

Filmy i materiály jsou přeloženy a opatřeny titulky všech jazyků partnerských zemí projektu, včetně angličtiny. Projekt tedy dobře poslouží i v hodinách cizích jazyků. Filmová výchova může učiteli napomoci přiblížit se žákům a posílit vzájemný vztah. Ukazuje, že ne vždy jsou všechny odpovědi jednoznačné, že tápat je možné a diskutovat žádoucí. Film jednoznačně otevírá dveře ke komunikací a toleranci názorů, a to je v dnešní době více než důležité.

Spřátelená Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu (ASFAV) už druhým rokem realizuje v rámci Programu Kultura financovaného z Fondů EHP 2014-2021 projekt Posílení oboru filmové a audiovizuální výchovy v ČR. Mezi její aktivity směrem k pedagogům patří online Kurz filmové výchovy, který nabízí 5 tematických okruhů, 65 lekcí, 2 záznamy z webinářů a spoustu metodických materiálů a pracovních listů pro učitele. Kurzy jsou stále přístupné všem zájemcům o hlubší studium filmu a filmové výchovy, registrovat se je možné jednoduše online. ASFAV dále stojí za sociologickým průzkumem na českých školách, kterého se zúčastnilo 1 219 základních škol a 118 gymnázií (více než 30 % všech škol v ČR). Vyplývá z něj, že se film učí na 4 % základních škol a 18 % gymnázií, nicméně zájem o zapojení filmu do výuky je výrazně vyšší.

Více informací: www.filmvychova.cz.

Stránky projektu CinEd pro ČR: http://cined.cz/

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.

Hl. m. Praha
Co se děje
26.04.2024

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024