pondělí
3. října 2022
svátek slaví Bohumil
Dívejme se spolu
© Zdroj: cined.eu



Dívejme se spolu! Filmová výchova žije!

ČR: CinEd rozšiřuje kolekci filmů pro školy. Fassbinderův snímek Strach jíst duše je včetně výukových materiálů zdarma! Ačkoliv je filmová výchova součástí RVP už od roku 2010, mnoho pedagogů ji do výuky reálně stále nezačleňuje. Častým důvodem mohou být obavy z náročnosti či objemné časové dotace. CinEd, mezinárodní program filmové výchovy, ukazuje, že jsou tyto obavy zbytečné. Zpřístupňuje evropské filmy mladým divákům ve věku 6–19 let a doplňuje je o propracovanou metodiku a výukové materiály pro učitele. Nabízí filmy pro školní projekce realizované přímo ve školách, v kinech či v dalších kulturních institucích. Snímky jsou k dispozici zcela zdarma, stačí se jen zaregistrovat na stránkách www.cined.eu. Novinkou v kolekci je dílo uznávaného německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera – Strach jíst duše.

Autor článku: 
Alexandra F. Lipovská

V tuto chvíli je v databázi pro české publikum celkem 22 filmových titulů, včetně filmů němých nebo s minimem dialogů. „V rámci filmové výchovy učíme děti vnímat detail, popisovat situace, obhájit názor, ptát se na nepoznané a otevírat i témata, o kterých se běžně nemluví. Učíme je filmovému jazyku i poetice. A hlavně propojovat souvislosti, hledat kontext. Do kurikula se nyní snažíme proniknout také skrz probíhající revize RVP,“ popisuje koordinátorka projektu, Eva Spilková.

Nejnovějším filmem v kolekci CinEd je snímek z roku 1974 Strach jíst duše (na ČSFD 83 %) německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera. Ten se radikálním a průkopnickým způsobem pouštěl do kritiky společenských tabu, jako je rasismus, migrace, ale také obecně buržoazních hodnot. Byl považován za kontroverzního i geniálního umělce. „Fassbinderovo dílo je jedinečné a fascinující právě tím, jak se v něm pojí inteligentní odstup v nejlepším smyslu slova se silně emotivním nábojem s podvratným společensko-kritickým posláním,“ uvádí filmový publicista Vladimír Hendrich v rozhovoru pro Goethe-Institut.

Detailně propracované výukové materiály jsou tvořeny každému filmu na míru, důraz je kladen na snadnou orientaci a postupnou samostatnost učitele. Ten může se snímkem pracovat libovolně dlouhý čas, propojovat jej s různými vyučovacími předměty, využít pracovní listy, nebo tzv. tutoring – pomoc odborníků na filmovou výchovu. Vše zdarma.

Projekt získal  pod názvem CinEd 2.1. (s podtitulem Lets watch together - Dívejme se společně) jako nejlépe hodnocený projekt poslední výzvy CREA/ MEDIA pro rozvoj publika i filmové vzdělávání podporu na další dva roky a opět jej povede portugalská Cinemateca. 

V České republice proběhlo během sedmi let již 938 projekcí filmů CinEdu. Do projektu se do dnešního dne registrovalo 400 českých učitelů a kulturních pracovníků. V minulém roce pracovalo s filmy a tutory 2796 studentů. Projekt funguje ve 12 evropských zemích, do jejichž škol a kin se díky tomu dostaly mimo jiné 3 české tituly. V ČR CinEd zaštiťuje Asociace českých filmových klubů (AČFK).

Filmy i materiály jsou přeloženy a opatřeny titulky všech jazyků partnerských zemí projektu, včetně angličtiny. Projekt tedy dobře poslouží i v hodinách cizích jazyků. Filmová výchova může učiteli napomoci přiblížit se žákům a posílit vzájemný vztah. Ukazuje, že ne vždy jsou všechny odpovědi jednoznačné, že tápat je možné a diskutovat žádoucí. Film jednoznačně otevírá dveře ke komunikací a toleranci názorů, a to je v dnešní době více než důležité.

Spřátelená Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu (ASFAV) už druhým rokem realizuje v rámci Programu Kultura financovaného z Fondů EHP 2014-2021 projekt Posílení oboru filmové a audiovizuální výchovy v ČR. Mezi její aktivity směrem k pedagogům patří online Kurz filmové výchovy, který nabízí 5 tematických okruhů, 65 lekcí, 2 záznamy z webinářů a spoustu metodických materiálů a pracovních listů pro učitele. Kurzy jsou stále přístupné všem zájemcům o hlubší studium filmu a filmové výchovy, registrovat se je možné jednoduše online. ASFAV dále stojí za sociologickým průzkumem na českých školách, kterého se zúčastnilo 1 219 základních škol a 118 gymnázií (více než 30 % všech škol v ČR). Vyplývá z něj, že se film učí na 4 % základních škol a 18 % gymnázií, nicméně zájem o zapojení filmu do výuky je výrazně vyšší.

Více informací: www.filmvychova.cz.

Stránky projektu CinEd pro ČR: http://cined.cz/

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: Třetím čtením v Poslanecké sněmovně prošel (dne 30. 9. 2022) návrh zákona o vstupu a dovozu některých kulturních statků na celní území Evropské unie a o změně některých souvisejících zákonů. Zákonem o dovozu kulturních statků Česká republika adaptuje svůj právní řád na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/880 ze dne 17. dubna 2019 o vstupu a dovozu kulturních statků, které má ochránit kulturní dědictví v zemích jeho původu. Důvodem přijímání evropské legislativy je snaha nejen zabránit nelegálnímu obchodování s kulturními statky a s tím souvisejícímu drancování archeologických nalezišť, ale případně i získávání peněz k financování terorismu.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní, Památky
Co se děje
03.10.2022

PRAHA: Hlavním tématem třetího ročníku konference Culture Get-Together 2022 byla ekonomická a sociální situace lidí, kteří pracují v oblasti živého umění. O hodnotě práce v kultuře se diskutovalo v pondělí a úterý z mnoha úhlů pohledu. Ve vršovickém kulturním centru Vzlet se sešlo na sto třicet účastníků, další stovky zájemců konferenci sledovaly online. Tristní situace s ohodnocováním kulturních profesí se probrala zevrubně – od tabulkových platů přes sociologický pohled z hlediska sebeorganizace až po kredit a význam práce v kultuře pro společnost jako takovou. Velký prostor byl věnován i regionům ČR, které ukázaly neuvěřitelnou životnost a smysluplnost živé kultury pro život v obcích i krajích. Na pódiu konferenčního sálu vystoupilo mnoho řečníků z řad zástupců a zástupkyň scénických umění a jejich asociací a platforem. Velké zastoupení měli i političtí představitelé zejména z regionů a jednoho z panelů se zúčastnil i poslanec Marek Výborný, který působí ve sněmovním výboru pro kulturu. Hlubší dialog kulturní obce se státem ale stále chybí. Účastníci tak diskutovali i o možnosti vzniku tzv. Kulturní komory se zastoupením jednotlivých uměleckých oborů.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
03.10.2022

ČR: Vláda ČR schválila návrh státního rozpočtu na rok 2023. Kapitola Ministerstva kultury činí 18,498 miliardy korun. Jde tedy o více než jednadvaceti procentní navýšení oproti schválenému rozpočtu na rok 2022, který činil 15,23 miliard korun. Návrh rozpočtu Ministerstva kultury pro rok 2023 je tak o 3,3 miliardy korun vyšší než v roce 2022.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Nepřehlédněte
30.09.2022

ČR: Ve dnech 13.–15. září 2022 proběhla na Pedagogické fakultě v Olomouci konference Knihovny současnosti. Její součástí byla také prezentace hlavního lektora Wikimedia ČR Pavla Bednaříka, který popsal role a možnosti využití Wikipedie v mediálním vzdělávání. Představil také výsledek spolupráce více organizací – nový portál Mediální gramotnost.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
29.09.2022