ČESKÉBUDĚJOVICE: Milovníci experimentálních uměleckých projektů by měli zbystřit svou pozornost, neboť několik dnů do konce výstavy architekta Jana Šépky s názvem Vnímání. Tento architektonický počin, který se stal výraznou intervencí ve veřejném prostoru a změnil podobu náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích rozdělil veřejnost na dvě skupiny, neboť lidem zakryl pohled na dominantu náměstí - Samsonovu kašnu.
Výstava přinesla mnohým lidem cenné poznání a nové informace o historii, ale i ikonografii SAMSONOVY KAŠNY. Ta se ocitla na necelý měsíc v intimním prostoru tvořeném vysokou kruhovou stěnou a jediný možný přístup k ní vede z lávky vedoucí oknem z prvního patra Domu umění.
Lidé, kteří jsou otevřeni novým experimentálnímu umění a své okolí vnímají i rozličnými způsoby jsou touto výstavou ohromeni a nesmírně si ji pochvalují, na druhou stranu lidé s konzervativním chápáním světa a umění, které je obklopuje, se proti tomuto projektu tvrdě ohrazují a ostrou kritikou rozhodně nešetří. Napětí tak i pár dní před koncem výstavy stále stoupá, a zdá se že z naprosty většinu tak zůstane tato realizace veřejností nepochopena a odsouzena k tomu zapsat se do historie výstav Domu umění jako jedna z nepovedených. Paradoxem je, že i tak je její návštěvnost zcela rekordní a za dva týdny trvání výstavy jí navštívilo více jak 21 tisíc návštěvníků (aktuální počet návštěvníků výstavy je již cca 30 000).
Tato skutečnost bohužel nahrává do karet odpůrcům výstavy, neboť z jejich pohledu je tato výstava pouhým aktem promyšleného managementu s cílem zvýšit návštěvnost Domu umění. Kontroverzní recenze v různých médiích přilákaly na výstavu návštěvníky z různých koutů České republiky ale i ze zahraničí.
Ať tak či onak, jedno je jisté, a sice to, že o tomto projektu se bude mluvit ještě dlouho po jeho skončení, ale ne zrovna v superlativech a tak se zdá, že v nejbližší budoucnosti se podobného odvážného a zcela průlomového projektu z oblasti vizuálních studií České Budějovice nedočkají.
Pro kulturní život v tomto městě byl tento čin rozhodně příjemným zpestřením a mnohé lidi alespoň upozornil na to, že je zde galerie moderního umění, kolem které třeba denně procházeli, ale nikdy si jí nevšimli, stejně tak jako Samsonovy kašny. Někteří méně všímaví obyvatelé města tak po letech došli k poznání ikonografie kašny a zjistili, že sousoší na Samsonově kašně představuje starozákonního hrdinu Samsona v boji se lvem a ne Herkula, jak se mnozí z nich po celý život mylně domnívali. Holt člověk je ze své podstaty bytost nedokonalá a stále se něčemu učí.
ČR: Národní kulturní památka Rudá věž smrti ve Vykmanově u Ostrova nad Ohří bude nově majetkem státu. Na společné tiskové konferenci o tom informovali zástupci Ministerstva kultury, Ministerstva financí, Finanční správy, Národního památkového ústavu a Konfederace politických vězňů. Jedná se o výsledek společného, zhruba půlročního jednání s cílem zachovat tuto významnou kulturní památku pro budoucí generace.
PRAHA: Celovečerní dokumentární film Architektura ČSSR 58–89 režiséra Jana Zajíčka a autora námětu, hudebníka a multimediálního umělce Vladimira 518 vstoupil oficiálně do kin 7. listopadu. Snímek přináší mimořádný pohled na českou a slovenskou architekturu z let 1958–1989, jež sice vznikala za komunistického režimu, ale dokázala zaujmout i odbornou veřejnost v západním světě. Tvůrci se ve filmu zaměřují nejen na výjimečné a nadčasové budovy postavené v období od světové výstavy EXPO 58 na území tehdejšího Československa, ale i na fascinující a mimořádnou tvůrčí energii, která jejich vznik provázela.
PRAHA: Vláda na svém včerejším zasedání projednala materiál rezortu ministerstva kultury a souhlasila s předáním daru ve formě mobilní jednotky pro záchranu a obnovu tištěného kulturního dědictví ve vlastnictví České republiky, kterou Národní knihovna ČR nechá zhotovit z prostředků vybraných od třetích osob, a to za účelem poskytnutí pomoci Ukrajině při záchraně světového písemného kulturního dědictví.