pondělí
3. října 2022
svátek slaví Bohumil
Vizuál festivalu, Bára Růžičková, Barbora Demovičová
© Zdroj: www.ostravakameraoko.com



Ostrava Kamera OKO představuje program čtrnáctého ročníku

OSTRAVA: Čtrnáctý ročník mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO) s podtitulem Pod dlažbou je pláž! začíná 28. září a potrvá do 2. října 2022. Během pěti dnů nabídne víc než tři desítky krátkometrážních i celovečerních snímků.

od 28.09.2022 do 02.10.2022
Autor článku: 
Libor Galia

V hlavní soutěžní sekci festival uvede filmy ze světových festivalů: Andělé v Americe, Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom, Kdo tomu brání, Národ statečných, Píseň za pohřbené město a rozhovor s Volodomyrem Zelenským. Z programu dále vyniká projekce kontroverzního filmu De Humani Corporis Fabrica představující odlišný úhel pohledu na lidství či zvláštní uvedení Libertad v zahradě bistra HogoFogo. OKO uvede debuty Lidi krve, Hranice lásky, Kdyby radši hořeloPřípravy k filmu T, které v Ostravě představí jejich kameramani a další tvůrci. Přijede také tvůrkyně filmu Hry o trůny.

 

Hosté

Pozvání na festival přijala americká kameramanka Catherine Goldschmidt. Goldschmidt, označená magazínem American Cinematographer jako vycházející kameramanská hvězda, během své masterclass přiblíží platformu pro kameramanky Illuminatrix, kterou spoluzaložila, a zákulisí spolupráce na seriálech jako je Dummy, Doctor Who či prequelu populární Hry o trůny (House of the Dragon). Zúčastní se zároveň debaty o ženách kameramankách, kterou bude moderovat festivalová dramaturgyně Louise H. Johansen. Svou tvorbu dále přijede představit ruský režisér Vadim Kostrov, který loni na MFDF Jihlava obdržel zvláštní uznání. Z tuzemských tvůrců dorazí režisér Milan Klepikov, kameramani Vojtěch Hönig, Matěj Piňos, Kryštof Melka, Jiří Holba, Lukáš Kokeš a kameramanka Yvon Teysslerová nebo novinářka Linda Bartošová.

V návaznosti na podtitul letošního ročníku uvede OKO stejnojmenný film Radima Špačka věnovaný roli veřejnoprávní televizi Pod dlažbou je pláž (2013). Tématem navazující debaty moderované Barborou Loudovou (Deník N) bude význam a důležitost veřejnoprávních médií a také válečné zpravodajství pohledem kameramanů. Debaty se zúčastní například kameraman Vojtěch Hönig, který pokrýval situaci na Ukrajině.
 

Soutěžní sekce

Oficiální výběr se letos zaměřuje na kameramanské umění a současnou vizualitu. Akcentuje aktuálně probíhající konflikt i to, co se zdá zapomenuté, a poukazuje tak na život ve středu událostí i na jeho zdánlivých okrajích. „Pestrost v moderním výrazu kameramanských přístupů a snaha o vědomí souvislostí jsou pro mne tím nejdůležitějším, co může dávat každoročně ráz Oficiálnímu výběru a ponoukat místní tvůrce k odvaze v obojím,” říká dramaturg soutěže Jakub Felcman.

Výběr rámují dva filmy. Rozhovor s Volodymyrem Zelenským a Národ statečných (Nação valente, r. Carlos Conceição, 2022), soutěžní snímek z MFF v Locarnu, je prostředkem, jak nahlídnout svět očima okupanta vyslaného na území, jež není jeho domovem, aby toto území bránil (před jeho vlastními obyvateli), a aby jej bránil jako svůj domov. Andělé v Americe (Salle Escande, r. Arnaud Desplechin, 2021) jsou výjimečně nadstandardně vykonanou televizní adaptací divadla. Kdo tomu brání (Quién lo impide, r. Jonás Trueba, 2021) je časosběrný dokumentární kolos a křehký portrét mladé generace. Píseň za pohřbené město (Chant pour la ville enfouie, r. Nicolas Koltz, Elisabeth Perceval, 2022) je vzpomínkou na zbořený uprchlický tábor, která se v dnešní perspektivě jeví zcela překryta několikanásobnou vrstvou nových událostí. A portugalský film Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom (Onde Fica Esta Rua, r. João Rui Guerra da Mata, João Pedro Rodrigues, 2022), mimosoutěžní snímek z MFF v Locarnu, jde po dávno minulých stopách Lisabonu a vykresluje intimní portrét domoviny. 

V porotě, která rozhodne o vítězném snímku, zasednou kameramanky Edita Kainrathová, Nelisa Alcalde a Harsimran Ananda.

V Krátkometrážní soutěži se také tentokrát objeví pět nadějných mladých kameramanů a kameramanek z Česka. „Tvůrce a jejich filmy jsme vybírali po nominacích od výherců předešlých ročníků OKO. Představí se čtyři zástupci z FAMU (Tomáš Uhlík, Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Kryštof Čížek) a jeden (Lukáš Bistřický), který prošel Národní filmovou a televizní školou v Londýně v Londýně,” říká Zuzana Černá, dramaturgyně Krátkometrážní soutěže. Na dálku v porotě zasednou kameramani Jakob Ihre, Federico Cesca a Paul Guilhaume.

 

Kurátorský výběr

I letos festival OKO oslovil osobnosti napříč obory, aby divákům zprostředkoval rozličnost, s jakou lze na kameru nahlížet.

Dramaturg karlovarského festivalu Martin Horyna přiblíží tvorbu italského audiovizuálního umělce Yuriho Ancarniho, jehož tvorbu rozebere s režisérem a kameramanem Lukášem Kokešem. Společně uvedou filmy Atlantida (2021), Whipping Zombie (2017) a The Challenge (2016) a ukáží, kde se protínají hranice fikce a dokumentu.

Tomáš Slunský z kolektivu Gin&Platonic přivítá ruského režiséra Vadima Kostrova. V Ostravě osobně uvede své autobiografické filmy Podzim (2022), Léto (2021) a Zima (2021). Zároveň s Kostrovem proběhne masterclass přibližující jeho cestu k filmu a tvorbu zachycující rizika natáčení filmů v Rusku.

Kameramanka Yvon Teysslerová uvede film Údolí včel (1967) režiséra Františka Vláčila, který ji svým poetickým zpracováním ovlivnil ve vlastní tvorbě.

Edith Jeřábková a Jakub Adamec v Galerii Plato otevřou výstavu pojatou jako soundartovou intervenci, v níž využijí model nového ostravského koncertního sálu od architekta Stevena Holla a nabídnou možnost vyzkoušet akustické vlastnosti nové koncertní architektury.

Novinář a hudební dramaturg Pavel Klusák uspořádá Snídani: Jez zvuků, během níž vystoupí experimentální hudebníci Ivan Palacký, Petr Vrba či Martin Nábělek, promítnou se československé vzdělávací filmy o jídle a stravě a v průběhu audiovizuální události návštěvníky čeká zároveň tematická snídaně.

 

AV night

V sobotu festival vyvrcholí audiovizuálním večerem v režii kolektivů Genot Centre a Audio Video Bass v Galerii Plato. V úvodní části Ondřej Lasák z Genot Centre přiveze tři jména rezonující na alternativní scéně. Svůj výběr představuje jako současný globální folk, který se neutápí ve formální nostalgii.

Co je to městský folk a jak funguje v online prostředí ukáže Nina Pixel, která připomene Cenou Vinyla oceněnou kompilaci Liptov. Během rituálního pohřbu konzervativních narativů ji projekcí doplní Adrián Kriška. Organ Tapes rozehraje autotune s kytarou, kterou obrazem doprovodí univerzální městská intimita zachycená na iPhone. Martyyna nabídne rozklad rigidních struktur emocionalitou lidského hlasu.

Druhá část noci s Audio Video Bass se ponese v rytmu „let’s dance on the ruins – future is female”. Čistě ženský line-up čítá jména jako Brigitte Noir, Nill Garçon či Teresi.

 

Ostrava Kamera Oko 2022 v kostce

Program se skládá z Oficiálního a Kurátorského výběru, Krátkometrážní soutěže a audiovizuálního večera. Promítá se v galerii PLATO Ostrava, Minikinu, v kinu Etáž a nově otevřených Městských jatkách. Vedle filmového programu Ostravu čekají speciální tematické eventy a masterclasses. Pro odborníky festival nabízí industry program, jehož součástí je location tour přístupná i pro veřejnost.

Denní harmonogram a přehled programových sekcí nabízí stránky festivalu, na nichž je možné pořidit akreditace.

OKO 2022 se koná za finanční podpory SFK, MK ČR, Ostrava!!! a MSK.

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: Třetím čtením v Poslanecké sněmovně prošel (dne 30. 9. 2022) návrh zákona o vstupu a dovozu některých kulturních statků na celní území Evropské unie a o změně některých souvisejících zákonů. Zákonem o dovozu kulturních statků Česká republika adaptuje svůj právní řád na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/880 ze dne 17. dubna 2019 o vstupu a dovozu kulturních statků, které má ochránit kulturní dědictví v zemích jeho původu. Důvodem přijímání evropské legislativy je snaha nejen zabránit nelegálnímu obchodování s kulturními statky a s tím souvisejícímu drancování archeologických nalezišť, ale případně i získávání peněz k financování terorismu.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní, Památky
Co se děje
03.10.2022

PRAHA: Hlavním tématem třetího ročníku konference Culture Get-Together 2022 byla ekonomická a sociální situace lidí, kteří pracují v oblasti živého umění. O hodnotě práce v kultuře se diskutovalo v pondělí a úterý z mnoha úhlů pohledu. Ve vršovickém kulturním centru Vzlet se sešlo na sto třicet účastníků, další stovky zájemců konferenci sledovaly online. Tristní situace s ohodnocováním kulturních profesí se probrala zevrubně – od tabulkových platů přes sociologický pohled z hlediska sebeorganizace až po kredit a význam práce v kultuře pro společnost jako takovou. Velký prostor byl věnován i regionům ČR, které ukázaly neuvěřitelnou životnost a smysluplnost živé kultury pro život v obcích i krajích. Na pódiu konferenčního sálu vystoupilo mnoho řečníků z řad zástupců a zástupkyň scénických umění a jejich asociací a platforem. Velké zastoupení měli i političtí představitelé zejména z regionů a jednoho z panelů se zúčastnil i poslanec Marek Výborný, který působí ve sněmovním výboru pro kulturu. Hlubší dialog kulturní obce se státem ale stále chybí. Účastníci tak diskutovali i o možnosti vzniku tzv. Kulturní komory se zastoupením jednotlivých uměleckých oborů.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
03.10.2022

ČR: Vláda ČR schválila návrh státního rozpočtu na rok 2023. Kapitola Ministerstva kultury činí 18,498 miliardy korun. Jde tedy o více než jednadvaceti procentní navýšení oproti schválenému rozpočtu na rok 2022, který činil 15,23 miliard korun. Návrh rozpočtu Ministerstva kultury pro rok 2023 je tak o 3,3 miliardy korun vyšší než v roce 2022.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Nepřehlédněte
30.09.2022

ČR: Ve dnech 13.–15. září 2022 proběhla na Pedagogické fakultě v Olomouci konference Knihovny současnosti. Její součástí byla také prezentace hlavního lektora Wikimedia ČR Pavla Bednaříka, který popsal role a možnosti využití Wikipedie v mediálním vzdělávání. Představil také výsledek spolupráce více organizací – nový portál Mediální gramotnost.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
29.09.2022