PRAHA: Mnoho Čechů nemá v otázkách pirátství, legality stahování a sdílení audio-vizuálního obsahu na internetu jasno. Nemusí se však už topit v moři nejasných informací ohledně autorských práv. Filmově-diskuzní platforma KINOLAB připravila filmový festival s podtitulem How technology made us share. Hrané i dokumentární filmy, diskuze s odborníky a doprovodný program festivalu se zaměřuje nejen na legalitu, autorské právo a pirátství, ale i dopady, které na náš život mají sociální sítě a technologie umožňující sdílení obsahu.
Festival proběhne 2. a 3. listopadu v Centru současného umění DOX jako součást výstavy Data Maze.
Skoro každý má dnes svůj profil na sociálních sítích a skoro každý sdílí nějaký obsah nebo si stahuje filmy. “Máme pocit, že spousta lidí o svém každodenním chování v online světě a nad jeho dopady příliš neuvažuje. Proto jsme zaměřili první ročník festivalu na běžné uživatele internetu. V panelové diskuzi “Pirátem bez vlastní viny” přiblíží odborníci skrze praktické příklady nejrůznější způsoby legálního a nelegálního sdílení či možné alternativy,” říká Barbora Johansson, zakladatelka platformy Kinolab.cz a umělecká vedoucí festivalu. Problematikou sdílení a přetváření materiálu pocházejícího od jiných autorů běžnými uživateli internetu se bude zabývat diskuze “Lidové umění kyberprostoru”.
“Dalo by se říci, že všechno umění a vynálezy v historii lidstva vycházely nejdříve z napodobování a přetváření již existujících děl. Kde jsou tedy hranice originality, napodobování, citování a krádeže nastíní úvodní projekce Everything is a Remix,” říká Nina Bumbálková, vedoucí filmové sekce festivalu.
Diváci se dále mohou těšit na filmy Nothing to hide o bezpečnosti sdílení osobních dat na sociálních sítích, výtvarný film Čtverec, kontroverzní snímek Perverzní průvodce ideologií od Slavoje Žižka či film Naprostí cizinci. Pozornost si jistě zaslouží i snímek Free Lunch Society, který nastiňuje dnes velmi diskutované téma nepodmíněného základního příjmu.
O KINOLAB FILM FESTIVALU
KINOLAB FILM FESTIVAL je součástí celosvětové sítě CC World Festivals. Jeho první ročník, který proběhne v pražském Centru současného umění DOX na podzim roku 2018, organizuje filmově-diskuzní platforma KINOLAB.cz ve spolupráci s poradensko-právním spolkem Fair Art, Barcelona Creative Commons Film Festival a distribuční společností Film Europe. Festival přinese, kromě filmů zaměřených na aktuální otázky spojené s pirátstvím a autorským právem, také diskuze s odborníky na autorské právo a témata spojená s kopírováním a sdílením audio-vizuálních děl na internetu.
Program festivalu v přiložených materiálech.
Zdroj: Kryštof Jarmar & Tým KINOLAB, https://kinolab.cz
ČR: Vláda ČR schválila návrh státního rozpočtu na rok 2025. Kapitola Ministerstva kultury činí 21,3 miliardy korun. Jde tedy o více než dvaceti osmi procentní navýšení oproti schválenému rozpočtu na rok 2024, který činil 16,59 miliard korun. Návrh rozpočtu Ministerstva kultury pro rok 2025 je tak o 4,7 miliardy korun vyšší než v roce 2024.
ČR: V neděli 22. září 2024 se v Libici nad Cidlinou uskutečnila celostátní konference Svazu českých divadelních ochotníků (dále jen SČDO). Na programu bylo hodnocení činnosti za uplynulé funkční období, diskuse o budoucnosti amatérského divadla a klíčový bod – volba nového předsednictva na dalších pět let.
ČR: Díky štědrosti diváků a dárců se během nedělního benefičního koncertu podařilo na pomoc postiženým povodněmi vybrat 38 209 076 korun. Vybrané prostředky poputují do sbírky SOS Povodně organizované Člověkem v tísni. Během hudebního večera vystoupili bez nároku na honorář David Koller s Kollerbandem, Tomáš Klus, Janek Ledecký, Aneta Langerová, Adam Plachetka, Jiří Pavlica a Hradišťan, Kateřina Kněžíková, Lenka Dusilová a Karel Plíhal.