MARIÁNSKÁ TÝNICE: : V úterý 15. června 2016 bylo slavnostně otevřeno nové Centrum baroka v Mariánské Týnici, a to v prostorách bývalého proboštství (jehož projektantem byl jeden z nejvýznamnějších barokních architektů – Jan Blažej Santini-Aichel), kde sídlí též Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Centrum vzniklo z iniciativy Plzeňského kraje v rámci jeho projektu Západočeské baroko. Součástí Centra baroka je expozice Baroko a jeho svět.
Kromě ní se veřejnost může těšit na přednáškové cykly, konference a workshopy věnované nejrůznějším oblastem života barokní doby. Veškeré informace budou zveřejňovány na portálu www.zapadoceskebaroko.cz.
Součástí Centra baroka je též nově otevřená expozice "Baroko a jeho svět", která je zaměřena "na odkaz doby, která výrazným způsobem poznamenala jak českou krajinu dominantami jedinečných staveb, tak duši lidí, kteří dokázali vnímat díky umění, hudbě a literatuře duchovní hodnoty a kulturní tradice," uvedla Alena Svobodová, vedoucí Odboru kulturu, památkové péče a cestovního ruchu KÚPK, která vznik Centra baroka i celého projektu Západočeské baroko iniciovala. Expozice představuje především architekturu Jana Blažeje Santiniho a její odkaz na Plzeňsku, zvláště pak na území někdejšího plaského kláštera formou modelů a bohatou ikonografií. Využití moderních médií oživuje expozici barokní hudbou a promítáním filmů o obnově místa a architektuře baroka na Plzeňsku.
Centrum baroka je určeno nejen odborné veřejnosti, ale především všem těm, kteří chtějí poznat dobu baroka takovou, jaká skutečně byla. Mnozí žijí v představě o "době temna", jak ji takto popsal v některých svých dílech Alois Jirásek. Právě pro ně bude možná překvapující, když díky Centru baroka objeví bohatý společenský a kulturní život nejen ve šlechtických sídlech, ale i u prostého lidu v "podzámčí".
Projekt Západočeské baroko, v jehož rámci Centrum vzniklo, slavnostně zahájil 25. ledna letošního roku, 12. května byl dán do provozu webový portál projektu www.zapadoceskebaroko.cz, na kterém je možné též nalézt aktuality a informace k činnosti nově otevřeného Centra baroka.
Většinu nákladů na vznik Centra baroka, konkrétně 1,93 mil. Kč financovalo přímo Muzeum a galerie severního Plzeňska, Plzeňský kraj podpořil jeho vznik částkou 300 tis. Kč.
Zdroj a další podrobnosti ZDE
KOSTELEC NAD ORLICÍ: S hrdostí představujeme letošní kalendář, který nabízí jedinečný pohled na svět kolem nás očima dětí. Každý měsíc vás potěší originální kresby malých umělců, které vám zpříjemní celý rok. Kalendář zakoupíte v Regionálním turistickém a informačním centru v Kostelci nad Orlicí. Cena: 169 Kč
Přijďte si pro svůj kousek a podpořte dětskou kreativitu!
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Také redakce Místní kultury sleduje nové trendy v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukazuje se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme otevřeli anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Natálie Brzoňové, PR manažerky 8smičky – zóny pro umění.
ČR-USA: České centrum New York nově vede Tereza Porybná, kulturní manažerka, vizuální antropoložka a kurátorka. V letech 2013 až 2019 řídila České centrum Londýn, dva roky v minulé dekádě byla také prezidentkou Sdružení evropských národních kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Program českého kulturního institutu v USA pod vedením Porybné bude co nejvíce mezioborový a mezigenerační, zaměří se i na současné společenské otázky. České centrum v New Yorku sídlí v historickém krajanském objektu České národní budovy na Východní 73. ulici v bývalé české čtvrti na Manhattanu.
ČR-PRAHA: Večerní aukci pořádanou 4. prosince v pražské síni Arthouse Hejtmánek opanoval obraz Velký terč Kamila Lhotáka, který se stal dosud nejdráže prodaným Lhotákovým dílem v tuzemské aukci. Obraz z roku 1966 po léta zdobil malířův byt a po roce 1989 byl dalších pětatřicet let součástí soukromé sbírky. U Hejtmánků byl Velký terč prodán v novém autorském rekordu za 7 440 000 korun. Aukční rekord padl také v případě Motocyklisty (Slunečního paprsku), ikonické plastiky sochaře Otakara Švece: vydražena byla za 1 364 000 korun. K nejvýše prodaným položkám patřila i dechberoucí Kající Máří Magdalena vytvořená okolo roku 1695. Plátno slavného barokního malíře Petra Brandla přezdívaného „český Caravaggio“ získal nový majitel za 4 836 000 korun. Autorského maxima dostáhl také slovenský fotograf Tono Stano s ikonickým snímkem Smysl z roku 1992. Prodán byl za 260 400 korun.