ČR: Na otázky: „Proč na začátku 20. století přicházely na svět v porodnicích pouze děti prostitutek? Jak se během 20. století učily děti psát, číst a počítat? Jaké hry hrály před příchodem internetu? Jak se dříve bavila mládež?“ odpoví nový pětidílný seriál Kronika šťastného dětství, který vznikl ve společné režii Kateřiny Kořínkové Sobotkové, Šárky Loukotové a Adély Klingohrové. ČT2 jej poprvé uvede 6. října v 18:00 a ke zhlédnutí bude také v iVysílání.
„Kronika šťastného dětství je vůbec první cyklus, který svou pozornost soustředí na něco, co je každému z nás vlastní a co je zároveň u každého unikátní – na dětství a dospívání. Hravým způsobem vystavuje naši paměť střetu s dobovými archivy a se vzpomínkami pamětníků. Ikonické seriály České televize a další záznamy tak staví dětské zážitky do souvislostí s dobovými tendencemi, módou i stereotypy. Ty v sérii navíc poutavě osvětlují a zařazují do kontextu zajímaví odborníci,“ říká kreativní producentka Veronika Slámová.
V pěti dílech dokumentární série se tvůrci vypravili do historie českého dětství od narození po dospělost. Pamětníci různých generací, historici, sociologové a psycholožka Vlaďka Bartáková, která se zabývá moderní výchovou dětí, se stali průvodci jednotlivými díly. Pořad staví na bohatém televizním a filmovém archivu, který výmluvně odráží postoje společnosti v různých dobách a zábavně glosuje historická fakta. Dobové poznatky doplňují příběhy současných dětí a dospívajících, a lze tak snadno porovnat, kam se společnost v péči o potomky a ve vnímání dětství posouvá.
První díl série odhalí, jak se v průběhu minulého století vyvíjelo porodnictví, jaké byly inovace v péči o rodičku a novorozence nebo jak probíhaly lékařské prohlídky těhotných žen. Prozradí také, jak porodnice zvládaly babyboom 70. let, jakou roli hrál vynález umělého mléka či kdo kojil děti žen z dělnické kolonie. Druhý díl se zaměří na fungování jeslí nebo výchovu dítěte a s tím spojené téma tělesných trestů. „Nikdy není pozdě začít rodičovství dělat líp. Když rodič něco zkazí, je čas to napravit,“ upřesňuje psycholožka Vlaďka Bartáková. Ve třetím díle tvůrce zajímalo, jak se proměnilo školství a co se děti učily v branné výchově.
O volnočasových aktivitách v podobě skautských kroužků, lidušek nebo základních uměleckých škol či oblíbených hrách poreferuje čtvrtý díl. „Velikou hitovkou se u nás v roce 1984 staly dostihy a sázky. Možná by nebyly tak slavné, kdyby Rudé právo nevydalo článek, že je to zápaďácký humus a děti by si měly vydělávat poctivou prací,“ prozrazuje herní archeoložka Alice Kavková. Proces dospívání v pátém díle završí ohlédnutí za důsledky neexistující sexuální výchovy a nedostupné spolehlivé antikoncepce nebo za fenoménem tanečních. „Taneční sloužily jako oficiální uvedení mladých do společnosti, neboť dříve, na začátku 20. století, bylo nemyslitelné, aby se dáma odvážila na ples před jejich absolvováním,“ dodává teoretička tance Daniela Machová.
režie a scénář: Kateřina Kořínková Sobotková, Šárka Loukotová, Adéla Klingohrová // kamera: Ludvík Otevřel, Tomáš Šťastný // střih: Hedvika Hansalová // hudba: Oliver Torr // animace: Zdeněk Durdil // dramaturgie: Petra Fujdlová // produkce: Radim Smekal // kreativní producentka: Veronika Slámová // účinkují: Milena Lenderová, Kateřina Lišková, Vlaďka Bartáková, Karel Rýdl, Ivana Königsmarková, Alice Kavková, Daniela Machová a další
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČESKÉ BUDĚJOVICE: V prosinci před šestadvaceti lety byla v centru Českých Budějovic v blízkosti dominanty města Černé věže s napětím a očekáváním otevřena nová umělecká Galerie Hrozen. Jejím zakladatelem a majitelem, duší celého podniku, byl grafik a ilustrátor Václav Johanus (1947-2024). Jeho životní cesta se bohužel náhle v únoru t.r. uzavřela. Působnost galerie byla v průběhu roku ukončena a Galerie Hrozen tak po čtvrtstoletí intenzivní činnosti završila svoji bohatou historii.