středa
24. dubna 2024
svátek slaví Jiří
Při podpisu memoranda ministr kultury Lubomír Zaorálek a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček
© MK ČR



Ministr kultury a ministr průmyslu a obchodu podpořili svým podpisem spolupráci mezi oběma rezorty.

PRAHA: Ministr kultury Lubomír Zaorálek a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček v úterý na Ministerstvu kultury podepsali Memorandum o spolupráci mezi oběma ministerstvy při tvorbě a implementaci strategie rozvoje a podpory kulturních  a kreativních průmyslů. Nejen podpisem memoranda oba rezorty podpoří další  rozvoj kreativity na poli kultury a podnikání, což  povede ke zvýšení konkurenceschopnosti domácích kulturních a kreativních průmyslů.

Autor článku: 
TZ/klapka

Oba ministři se shodli na tom, že oblast kulturních a kreativních průmyslů (dále KKP) představuje významný sektor ekonomiky s vysokým potenciálem. Nezahrnuje pouze scénické a výtvarné umění, hudbu, film, televizi či digitální obsah, ale i reklamu, architekturu, design, řadu tradičních uměleckých řemesel a některá odvětví zpracovatelského průmyslu. Jednotícím prvkem je pak lidská kreativita, dovednosti a talent. V současné době vytváří kreativní ekonomika nejvyšší počet pracovních míst pro občany EU ve veku 15-29 let a má vysokou míru zaměstnanosti mezi ženami. Přestože se týká zejména metropolí, v zahraničí pomáhá lokálnímu rozvoji.

Podpora kreativní ekonomiky je investicí do talentu a tvořivosti lidí. Stojí na malých a středních podnicích a jednotlivcích. Jezdím po celé zemi a mluvím se starosty malých obcí a zástupci různých spolků. Shodujeme se na tom, že regiony čelí vylidňování a odchodu lidí za prací. Kreativní průmysl je tak možnou cestou, jak se vyhnout tomu, že za pár let budeme mít armádu nezaměstnaných lidí, vyštvaných ze svých pozic robotizací. Kreativní lidé svými nápady nabourávají stereotypy a objevují nová, efektivnější řešení. Díky nim roste produktivita a životní úroveň,“ řekl na úterním tiskovém brífinku po podpisu memoranda ministr kultury Lubomír Zaorálek.  

Úspěšným příkladem, jak využít talent, kreativitu, kulturní dědictví a spojit je s nejnovějšími technologiemi je například odvětví počítačových her, které plně využívá potenciál české výtvarné tradice. Rovněž role špičkového designu je pro tvorbu a prezentaci výrobků českého průmyslu nenahraditelná.

V souladu s cíli memoranda budou oba rezorty spolupracovat na podpoře rozvoje KKP s tím, že důraz bude kladen na znalostní ekonomiku, transfer know-how a technologií, spolupráci s kreativními podniky v rámci výzkumu, vývoje a inovací, rozvoj infrastruktury pro rozvoj KKP, zvyšování poptávky po produktech a službách KKP ze strany průmyslu i státní správy, podpoře exportu KKP a rovněž v zajištění systémové podpory a financování KKP. Na podkladě memoranda vznikne pracovní skupina složená ze zástupců MK a MPO, která zajistí provádění na pracovní úrovni.

Do projektu tvorby Strategie rozvoje a podpory KKP, který Ministerstvo kultury řídí od května 2018, byly dosud zahrnuty klíčové národní a oborové svazy, asociace, krajské úřady, univerzity, neziskový sektor, podniky i jednotliví tvůrci či experti. Navrhované cíle a opatření odrážejí jejich reálné potřeby a jsou průběžně tvořeny a projednávány s jednotlivými ministerstvy. Strategie bude v roce 2020 předložena vládě.

Budoucnost české ekonomiky spočívá ve využití příležitostí v oblastech s vysokou přidanou hodnotou. Proto je spolupráce kultury a průmyslu klíčovým předpokladem pro úspěch ČR v době znalostní ekonomiky

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: Filmový dokument „Petrkov 13“ představuje místo, ve kterém žil a tvořil básník, grafik a překladatel Bohuslav Reynek se svojí francouzskou ženou, básnířkou Suzanne Renaudovou, a také osudy obou umělců. V obrazech je přítomný i Grenoble, kde se roku 1923 Suzanne s Bohuslavem nad svou básnickou sbírkou seznámila a odkud se do Petrkova po svatbě roku 1926 vydala. Petrkov se měl stát domovem vždy jen na půl roku, aby se manželé a později i se syny Danielem a Jiřím vraceli do Francie vždy na chladné měsíce. Údělem rodinných i dějinných událostí se však stal místem, ze kterého se od roku 1948 do své domoviny Suzanne Renaudová již vracet nemohla. Současná tvář místa si zachovává otisk celé rodiny Reynkových a vypovídá příběh domova i exilu, ve kterém se zrodila dodnes nesmírně ceněná umělecká díla a přivádí nové návštěvníky z české i francouzské kulturní oblasti. Po promítání filmu následuje přednáška Lucie Tučkové Petrkov jako domov i exil, v průsečíku putování. Akce se koná u příležitosti 60. výročí úmrtí básnířky Suzanne Renaudové.

 

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Památky
Co se děje
22.04.2024