PRAHA: Galerie Atrium na Žižkově otevřela výstavní projekt Sváteční umění, za kterým stojí umělkyně Eva Jiřička a Mira Gáberová. Projekt vzniká od roku 2018 a v různých podobách trvá dodnes. Hlavním konceptem práce obou autorek je snaha reagovat na české státní svátky a dny volna, které jsou s nimi spojené. Kurátorem výstavy je Fuczik, autorem výstavní architektury Tomáš Moravec. Výstava bude veřejnosti otevřena do konce března a je připraven také vzdělávací doprovodný program pro školy.
Autorky zaujímají k jednotlivým svátkům výrazný osobní a umělecký postoj a pro své výstupy volí kombinace nejrůznějších vizuálních postupů. Zajímá je prolnutí společensko-politické události a aktuálního umění i způsob prožívání svátku s odkazem na jeho historický kontext. Jiřička a Gáberová v projektu nacházejí vlastní cesty, jak tyto specifické svátky – dny volna, oslavit.
„Státní svátky jsou v naší společnosti vnímány především jako dny volna. Málokdo si uvědomuje jejich opravdový význam a důvod, proč je oslavujeme. Také podoba "oslav" je diskutabilní. Naším záměrem je hledat a nacházet další způsoby, jak se s těmito významnými svátky – dny volna vypořádat. A využít tak naše "zaměstnání volnem", komentují svůj záměr obě autorky.
Spojujícím prvkem projektu Sváteční umění je spolupráce s nejrůznějšími komunitami (uměleckými, sousedskými apod.), spolky a organizacemi (válečných veteránů, historiků apod.) nebo i s širší veřejností. Výstava v Galerii Atrium na Žižkově poprvé představí ucelený soubor skupinových performancí, video záznamů nebo akcí, které autorky situovaly do veřejného prostoru. Instalace v galerii je koncipována interaktivně, aby do ní mohl návštěvník výstavy sám zasahovat a k jednotlivým tématům – svátkům se vyjadřovat.
„Sváteční umění je v pořadí již třetím výstavním projektem, který vznikl v rámci nové koncepce naší galerie. Ta nabízí zajímavá témata překračující běžný umělecký rámec a snaží se je interaktivním způsobem přiblížit všem sociálním i věkovým skupinám,“ doplňuje ředitelka příspěvkové organizace městské části Praha 3 Za Trojku, která provozuje Atrium na Žižkově, Marie Kašparová.
Výstava představí osobní pohled dvou umělkyň na významné české státní svátky, mezi kterými jsou Den Obnovy samostatného českého státu (1. 1.), Velký pátek a Velikonoční pondělí, Svátek práce (1. 5.), Den vítězství (8. 5.), Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje (5. 7.), Den upálení mistra Jan Husa (6. 7.), Den české státnosti (28. 9.), Den vzniku samostatného československého státu (28. 10.), Den boje za svobodu a demokracii (17. 11.), Vánoční svátky (24. –26. 12.)
Výstavní projekt Sváteční umění
18. 11. 2021–31. 3. 2022
st–ne 14:00–19:00
Atrium na Žižkově
Čajkovského 12, Praha 3 – Žižkov
Vstupné dobrovolné.
Více na atriumzizkov.cz
PRAHA: Jiří Opěla (25. 12. 1939 – 2. 10. 2023) byl unikátní osobností, která stála u zrodu úspěchů Pražského komorního baletu, když si vzal v 70. letech na starost jeho produkci. Pavel Šmok o něm říkal: „Bez Jirky Opěly už bychom už neexistovali.“ Obchodní duch a radost z náročných úkolů jej provázely celý profesní život a pro Pražský komorní balet se stal nepostradatelným, jedním z těch, bez kterých by soubor nepřeklenul těžká období, člověk, o jakém jste přesvědčení, že s vámi zůstane navždy.
PARDUBICE: Jedna z významných staveb architekta Josefa Gočára, Winternitzovy automatické mlýny, se po třech letech intenzivní rekonstrukce otevřela veřejnosti. Historický komplex budov, který byl v provozu více než 100 let, zažívá transformaci na moderní kulturně-společenskou městskou čtvrť. Iniciátorem proměny celého areálu je Nadace Automatické mlýny manželů Smetanových. Ti koupili areál v roce 2016 a k obnově národní kulturní památky přizvali město Pardubice a Pardubický kraj. Rekonstrukci celého areálu za tři čtvrtě miliardy korun nastartovala možnost 400 milionové evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), kterou vlastníci objektů dohromady získali prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Podrobnosti najdete v připojené tiskové zprávě.
ČR: Společnost GLAZ Bridge právě vyhlásila veřejnou soutěž Funerary Art competition Open call vol II. na řešení současných funerálních stél a náhrobků pro interiér i exteriér. Povinným materiálem jsou opět sklo, kámen, kov nebo beton. Soutěž se uzavírá 15. 1. 24 a na konci února budou vyhlášeni umělci, jejichž vybraných dvanáct vítězných objektů bude zařazeno do druhé kolekce Glaz Bridge projektu. Výstava proběhne v létě 2024 částečně opět v Uměleckoprůmyslovém muzeu. První vybraná autorka již byla odtajněna-je jí uznávaná malířka Lucie Jindrák Skřivanová.