Proč soutěže?
Mezi řediteli slyším, jak říkají: „soutěž není pro naši školu prioritou“. Dobrá, ale máme šikovné žáky, kteří si chtějí změřit síly se stejně šikovnými z jiných škol. Dnes se žádný výkonný umělec bez vítězství v nějaké důležité soutěži neobejde. Všichni jsme si jimi prošli. Když je prostředí zdravé, soutěžící a jejich učitelé dokážou poslouchat konkurenci a uznat dobrý výkon jiného, pak je dopad soutěže pozitivní. Dají se načerpat nápady na nový repertoár, nové trendy ve hře na nástroj, tvoření tónu atd., a především děti jsou rády, když mají cíl. Více cvičí a připravují se. Samozřejmě ty, které na to mají a chtějí. Dobré výsledky v soutěžích motivují i děti v souborech. Nemělo by se samozřejmě ale jednat pouze o ego učitele.
V některém z předcházejících čísel tohoto časopisu popisoval kolega situaci, kdy děti běžely a po pádu jednoho z nich na něj ostatní počkaly. Mám z naší ZUŠ jiný příklad. Hra v souboru je povinná. Některé děti se na zkoušky orchestru příliš nepřipravovaly, zdržovaly ostatní, rušily. Malá nadějná houslistka se vrátila z „Kociánky“ s 2 místem. Celý orchestr jí zatleskal. Dětem, které se do té doby na zkoušky orchestru nepřipravovaly, bylo najednou trapné, že hrají hůře než mladší spoluhráčka a na další zkoušku přišly perfektně připravené. Koncert orchestru se povedl a do cíle všichni doběhli společně a s úsměvem.
A co ceny?
V soutěžích ZUŠ se 1. ceny někdy neudělují. Důvodem je nízký počet získaných bodů. V každém sportovním odvětví se dávají ceny od 1. místa. Když je např. v soutěži krasobruslařů 1. kategorie výborná (bodové hodnocení je vysoké) a 2. kategorie je slabší (soutěžící získají v porovnání s 1. kategorií výrazně méně bodů), udělí porota 1. cenu v obou kategoriích.
My víme, že se v nějakém ročníku tzv. „neurodilo“. Děti nemohou pochopit, proč nezískaly 1. cenu, když byly ve své kategorii nejlepší. Proč jsme jako nejlepší dostali 3. cenu a proč nebyla udělena 1. a 2. cena? Jak to, že jinde se ceny udělují? Učitel těžce vysvětluje, že v uměleckých soutěžích je to jinak. Proč? Je to motivující? V ZUŠ máme velké množství talentovaných žáků a nadšených učitelů, kteří obětují svůj volný čas – podpořme je. Jedná se o prestiž ZUŠ jako takových. Nedovolme, aby úroveň uměleckého školství klesala. Nejsme nějaké DDM, ale výběrové školy!
František Hlucháň,
ředitel ZUŠ Křtinská
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ: Královéhradecký kraj ocenil významné osobnosti v regionu. Mezi oceněnými je kardinál Dominik Duka, ředitel Oblastní charity Červený Kostelec a laureáti z oblasti sportu, školství, vědy i umění. In memoriam získal Medaili Královéhradeckého kraje I. stupně uznávaný zoolog a „Legenda Krkonoš“ Jiří Flousek.
ČR: Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje v Divadle v Celetné a v komorním prostoru Klubovna v Jindřišské ulici. V letošním roce se Spolek Kašpar ve spolupráci s Divadlem v Celetné, Klubovnou a Rádiem Kašpar rozhodl vypsat první ročník anonymní dramatické soutěže KAŠPAR.DRAMATIK o nejlepší původní divadelní hru na téma „STRACHY / OHROŽENÍ“.