pondělí
23. července 2018
Svátek slaví: Libor
Plakát k akci
© Archiv pořadatele



VÍT VOKOLEK A JIŘÍ TOMAN * HRA

PARDUBICE: Ačkoli Art Space NOV cíleně sleduje umělce mladé a nejmladší generace, kteří dokáží neobyčejně pracovat s podzemním prostorem, jednou za rok učiníme výjimku a uvedeme výstavní projekt zaměřený na klasiky. Tentokrát půjde o pardubické rodáky Jiřího Tomana a Víta Vokolka.  Výstava bude otevřeně ve čtvrtek 28. června od 18.00 h.

od 28.06.2018 do 29.07.2018
18:00
Autor článku: 
Martina Vítková

                             

Na samém sklonku 50. let vytvářeli koláže ovlivněné surrealismem, zvláště Maxem Ernstem. Tomanovy práce jsou uloženy ve Východočeské galerii v Pardubicích a odtud zapůjčeny jejich kopie – ale paralelní dílo Víta Vokolka je dosud veřejnosti neznámé a bude vystaveno poprvé. Bylo objeveno v souvislosti s pátráním po artefaktech a dokumentech souvisejících s Vojmírem Vokolkem, jehož výstavě bylo zasvěceno jaro loňského roku. Základem koláží se stala xylografická publikace z 19. století, tehdy vyhozená z muzea, kterou přátelé v domě Tomanových rodičů v Pernštýnské ulici v Pardubicích rozstříhali. Koláže údajně vznikaly během několika setkání, z nich některých se zúčastnil i básník Jiří Pištora (1932 – 1970). Jeho práce se najít nepodařilo, leč některým Tomanovým kolážím jako podklad posloužily Pištorovy školní geometrické výkresy.

Fotograf Jiří Toman a student archeologie Vít Vokolek se scházeli také na trampské chatě nedaleko Labe nazvané Vozuty Medo. Už název místa byl surrealistický, vznikl prý podle písmen nalezených na smetišti. A jak připomíná Vít Vokolek – celá naše skupina byla sledovaná. Nalezené motivy a předměty, jimž byla ukradena původní identita a přidělena nová, to je princip nejvýznamnější surrealistické metody – koláže. Protože Vokolek pocházel z vzdělané rodiny pardubických nakladatelů a vyrůstal obklopen knihami a uměním, nápad vytvářet koláže byl jeho. Oba svou práci považovali za hru a cítili se býti pravými surrealisty. Z knih, které si přivezl z Francie otec Víta Vokolka a později po válce, když už se obecně nedalo moc cestovat, tak bratři Reynkovi, se bylo možné dozvědět také o hraběti Lautréamontovi a jeho slavné definici surrealistické krásy: krásné jako setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole.

Zatímco Toman použil některé své pozdější koláže při ilustrování knih a tvorbě knižních obálek, Vokolkovo surrealistické období ukončilo obhájení diplomové práce a ponor do praxe archeologické vědy, která se tehdy praktikovala výrazně poustevnicky. Dochovaly se fotografie maringotek, v nichž archeologové trávili klidně měsíc v kuse v lesích.  Ještě okolo roku 1960 se scházel se skupinou mladých aktivistů (Sekce mladých), mezi nimiž byla i řada pozdějších Starých psů (Procházka, Hajn, Kyncl, Lacina, Novotný, Gruša, Pištora, Kabeš), když organizovali výstavu Toyen, velmi rychle zakázanou a uzavřenou. Dnes ale na dotaz, zda se také cítí být Starým psem, Vít Vokolek odpovídá: Já jsem dinosaurus.

Vít Vokolek (1936) archeolog, narozen v Pardubicích, syn nakladatele a tiskaře Vlastimila Vokolka, nestor východočeské archeologie, publikoval řadu studií. Například: Pohřebiště a sídliště lidu popelnicových polí v Třebešově, Pravěk východních a severovýchodních Čech, Pohřebiště lidu popelnicových polí v Ostroměři, Hradec Králové, od slovanského hradiště k městu, Pohřebiště lužické kultury ve východních Čechách.

Jiří Toman (1924–1972) fotograf, ilustrátor a knižní grafik. Zabýval se animovaným filmem jako scenárista a výtvarník, narozen v Pardubicích. Od roku 1945 byl učedníkem a pomocníkem Josefa Sudka, který ho v Pardubicích několikrát navštívil. V roce 1949 založil miniaturní galerii Atom v bývalém hudebním pavilonu v Tyršových sadech. Uspořádal tu například v roce 1949 první výstavu děl svého přítele Stanislava Kolíbala. Tomanovy fotografické práce jsou zastoupeny v řadě galerií a muzeí, například v Moravské galerii v Brně, v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, v Muzeu umění Olomouc a rovněž v pardubických institucí.                                                                                                                                        

 Výstava potrvá do 29. července

Galerie je podporována granty Ministerstva kultury ČR a Statutárního města Pardubice.

 

Mohlo by vás také zajímat...

ÚSTÍ NAD LABEM: Po dohodě s vlastníkem nemovitosti připravuje muzeum transfer mozaiky, která je umístěna na vnější zdi budovy na Masarykově třídě v Ústí nad Labem, v místech u křižovatky před hotelem Clarion. Vlastník nemovitosti v těchto místech plánuje zahájit stavební práce v nejbližší možné době, což je důvod pro její sejmutí. 

 

Ústecký kraj
Ostatní
Co se děje
23.07.2018

PRAHA: Plzeňské městské dopravní podniky rozšířily svůj vozový park o motorový dvounápravový obousměrný vůz předválečné konstrukce Ringhoffer, tzv. dvoutisícovák, z roku 1929. Plzeň ho získala od Dopravního podniku hlavního města Prahy, který pro daný vůz neměl využití. Plzni naopak daný vůz ve sbírce chybí. Západočeská metropole má ve své sbírce i starší vůz z roku 1899 – Křižík.

Plzeňský kraj
Ostatní
Co se děje
23.07.2018

OSTRAVA: Přístavba bývalých městských jatek bude sídlem kreativního mezinárodního kulturního centra. Budova přístavby jatek z 30. let minulého století se skládá z šesti různých konstrukčních systémů, navzájem stavebně propojených, s výměrou 5 035 metrů čtverečních. Pro zajímavost, výměra sousedících památkově chráněných historických jatek (budoucím sídlem Plato) činí 20 381 m2 . 

Moravskoslezský kraj
Instituce a kulturní zařízení
Co se děje
23.07.2018

OLOMOUC: Starodávný jezuitský konvikt hostí v těchto dnech znovu Olomoucké barokní slavnosti. Kulturní akce, která si za předchozích pět ročníků vydobyla renomé nejen v českých zemích, letos nabízí do 29. července dvaadvacet večerů, plných zážitků, a sedm různých titulů. 

Olomoucký kraj
Soutěže a festivaly
Co se děje
23.07.2018