neděle
26. března 2017
Svátek slaví: Emanuel
Richard Strauss:Elektra
© Patrik Borecký



Richard Strauss:Elektra

Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Musical preparationRoland Böer
ConductorRoland Böer
Stage directorKeith Warner
SetsBoris Kudlička
CostumesKaspar Glarner
Light-designJohn Bishop
Video designBartek Macias
Motion cooperationMichael Barry
Dramaturgy: Barry Millington, Jitka Slavíková
Cast

Elektra: Susan Bullock
Klytaimnestra: Rosalind Plowright
Chrysothemis: Anna Gabler
Aigisthos: Richard Berkeley-Steele
Orestes: Károly Szemerédy
Educator of Orestes: Miloš Horák
Confidante: Lenka Pavlovič,
Servant: Tereza Růžičková
Young servant: Michal Bragagnolo
Old servant: Tomáš Bartůněk
Overseer: Jitka Svobodová
1. maidservant: Štěpánka Pučálková
2. maidservant: Jana Horáková Levicová
3. maidservant: Sylva Čmugrová
4. maidservant: Simona Procházková
5. maidservant: Yukiko Šrejmová Kinjo

Richard Strauss (1864–1949) was one of the main composers for the New German Theatre in Prague, where, among other things, he conducted several philharmonic concerts, as well as the Prague premiere of his opera Guntram and a performance of Salome. Owing to a dispute with the theatre’s director, Angelo Neumann, the Czech premiere of his next opera, Elektra, took place at the National Theatre, on 25 April 1910, in a Czech translation and under the baton of Karel Kovařovic. Strauss himself conducted the work’s seventh performance at the National, on 12 June 1910. When it comes to the New German Theatre, Elektra was presented on 4 May 1910 by the Hoftheater Dresden, and was only staged by the opera company itself on 3 December 1921, with Alexander Zemlinsky conducting. Elektra was most recently performed at the National Theatre in a concert version on 3 and 6 June 1995, under the baton of Jiří Kout and featuring Eva Marton in the title role.
With Elektra, Strauss launched his collaboration with the librettist Hugo von Hofmannsthal (1874–1929), with whom he formed the second-most famous creative duo in opera history, after Mozart and Lorenzo da Ponte. In the wake of Salome, the mythic story taking place in the aftermath of the Trojan War is another drama of morally disrupted characters, a “brutal and bloody horror” (Paul Bekker), with even more intensified expressionist passions, imposing upon the singers the technically and physiologically challenging task of bearing up to the extensive orchestra, made up of 115 instrumentalists. The world premiere of Elektra was on 25 January 1909 at the Hofoper in Dresden. The renowned English director Keith Warner has been invited to stage the new production at the State Opera.

International coproduction with San Francisco Opera and Badisches Staatstheater Karlsruhe.

During the performance of Elektra, stroboscopic lamps are used, producing rapid flashes of light, which can trigger seizures in people suffering from photosensitive epilepsy.

The opera is sung in German. Czech and English subtitles.
No intermission. Approximate running time: 1 hour 40 minutes 

 

 

 

 

Richard Strauss: Elektra

PRAHA: Pod taktovkou maestra Rolanda Böera a v režii renomovaného anglického režiséra Keitha Warnera se ve Státní opeře představí nová inscenace opery Richarda Strausse Elektra. Hlavní postavu ztvární nejslavnější britská sopranistka současnosti Susan Bullock, která touto rolí s velkým úspěchem debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Mimořádnost vrcholu aktuální operní sezony podtrhují i další sólisté mezinárodního obsazení.

 Autorem scénografie je vyhledávaný slovenský scénograf Boris Kudlička, jenž se ve Státní opeře představil předloni výtvarným pojetím Straussovy Salome. 

Elektra
Richard Strauss
Premiéry 10. a 14. června 2016
Autor libreta: Hugo von Hofmannsthal
Hudební nastudováníRoland Böer
DirigentRoland Böer
RežieKeith Warner
ScénaBoris Kudlička
KostýmyKaspar Glarner
Světelný designJohn Bishop
Video designBartek Macias
Pohybová spolupráceMichael Barry
Dramaturgie: Barry Millington, Jitka Slavíková

Sbor a Orchestr Státní opery
Elektra: Susan Bullock
Klytaimnestra: Rosalind Plowright
Chrysothemis: Anna Gabler
Aigisthos: Richard Berkeley-Steele
Orestes: Károly Szemerédy
Orestův vychovatel: Miloš Horák
Důvěrnice: Lenka Pavlovič,
Nosička vlečky: Tereza Růžičková
Mladý sluha: Michal Bragagnolo
Starý sluha: Tomáš Bartůněk
Dohlížitelka: Jitka Svobodová
1. služebná: Štěpánka Pučálková
2. služebná: Jana Horáková Levicová
3. služebná: Sylva Čmugrová
4. služebná: Simona Procházková
5. služebná: Yukiko Šrejmová Kinjo
Poslední premiéra před zahájením generální rekonstrukce budovy Státní opery!

Německý skladatel Richard Strauss (1864 – 1949) patřil ke kmenovým autorům pražského Nového německého divadla (dnešní Státní opery), kde mj. dirigoval několik filharmonických koncertů či pražskou premiéru opery Guntram a Salome. Pak se nepohodl s ředitelem Nového německého divadla A. Neumannem a česká premiéra jeho další opery, Elektry, se uskutečnila 25. 4. 1910 v Národním divadle.
Elektrou začala Straussova spolupráce s Hugo von Hofmannsthalem (1874 – 1929); oba jsou považováni za nejslavnější tvůrčí dvojici po Mozartovi s Lorenzem da Ponte. Mýtický příběh odehrávající se po skončení trojské války je po Salome dalším dramatem mravně rozvrácených postav, který ještě více vystupňoval expresionistické vášně a pěvce postavil před technicky i fyziologicky přetěžký úkol vyrovnat se s rozsáhlým nástrojovým aparátem o 115 hráčích.

Mezinárodní koprodukce se San Francisco Opera a Badisches Staatstheater Karlsruhe.

V průběhu představení Elektry jsou používána stroboskopická světla – rychlé světelné záblesky, které u lidí trpících epilepsií mohou vyvolat epileptický záchvat.

Nastudováno v německém originále, české a anglické titulky.
Přibližná délka představení: 1 hodina 40 minut; bez přestávky.

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Letos je tomu 13 let, co byla založena nekomerční televizní společnost Czech-American TV, která rozšiřuje povědomí o České republice mezi obyvateli Spojených států amerických. Relace v průměru sleduje 2,5 milionu diváků v šedesáti amerických městech na televizních obrazovkách a další desítky tisíc diváků pořady sledují prostřednictvím internetového vysílání. Mezi její důležité partnery patří i Královéhradecký kraj.

Celá ČR, zahraničí
Knihy, literatura, média
Co se děje
24.03.2017

PARDUBICE: Na společném jednání rad Pardubického kraje a statutárního města Pardubice probrali radní krajské projekty na území krajského města. Jedná se zejména o investice na Zámku Pardubice, na Příhrádku, depozitáře a archeodepozitáře v Ohrazenicích. Obě samosprávy se také shodly na vzájemném navýšení finančních prostředků pro Východočeské divadlo Pardubice, Komorní filharmonii Pardubice a Krajskou knihovnu Pardubice.

 

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Legislativa a ekonomika
Co se děje
24.03.2017

TRSTĚNICE: Polygonální stodola ze 17. století, která v minulosti stála v obci Čistá se postupně díky Spolku archaických nadšenců a Institutu lidového kulturního dědictví vrací k životu v Trstěnici u Litomyšle. Již v minulosti podpořil Pardubický kraj rekonstrukci tohoto významného objektu částkou 500 tisíc korun a obdobnou částku přislíbil na dokončení náročných prací, a to především montáž slaměné doškové krytiny. 

Pardubický kraj
Lidová kultura, Památky
Co se děje
24.03.2017

ČR: Alice Nellis, Maxim Velčovský a bratři Bubeníčkové se přidávají k celostátnímu happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open; Taneční duo bratři Bubeníčkové, designér Maxim Velčovský a režisérka Alice Nellis jsou další významné osobnosti, které vedle patronky Magdaleny Kožené podpoří malé umělce a chystaný happening základních uměleckých škol ZUŠ Open dne 30. května 2017.

Celá ČR
Děti a mládež, Soutěže a festivaly, Vzdělávání
Co se děje
24.03.2017