pátek
29. března 2024
svátek slaví Taťána
Richard Strauss:Elektra
© Patrik Borecký



Richard Strauss:Elektra

Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Musical preparationRoland Böer
ConductorRoland Böer
Stage directorKeith Warner
SetsBoris Kudlička
CostumesKaspar Glarner
Light-designJohn Bishop
Video designBartek Macias
Motion cooperationMichael Barry
Dramaturgy: Barry Millington, Jitka Slavíková
Cast

Elektra: Susan Bullock
Klytaimnestra: Rosalind Plowright
Chrysothemis: Anna Gabler
Aigisthos: Richard Berkeley-Steele
Orestes: Károly Szemerédy
Educator of Orestes: Miloš Horák
Confidante: Lenka Pavlovič,
Servant: Tereza Růžičková
Young servant: Michal Bragagnolo
Old servant: Tomáš Bartůněk
Overseer: Jitka Svobodová
1. maidservant: Štěpánka Pučálková
2. maidservant: Jana Horáková Levicová
3. maidservant: Sylva Čmugrová
4. maidservant: Simona Procházková
5. maidservant: Yukiko Šrejmová Kinjo

Richard Strauss (1864–1949) was one of the main composers for the New German Theatre in Prague, where, among other things, he conducted several philharmonic concerts, as well as the Prague premiere of his opera Guntram and a performance of Salome. Owing to a dispute with the theatre’s director, Angelo Neumann, the Czech premiere of his next opera, Elektra, took place at the National Theatre, on 25 April 1910, in a Czech translation and under the baton of Karel Kovařovic. Strauss himself conducted the work’s seventh performance at the National, on 12 June 1910. When it comes to the New German Theatre, Elektra was presented on 4 May 1910 by the Hoftheater Dresden, and was only staged by the opera company itself on 3 December 1921, with Alexander Zemlinsky conducting. Elektra was most recently performed at the National Theatre in a concert version on 3 and 6 June 1995, under the baton of Jiří Kout and featuring Eva Marton in the title role.
With Elektra, Strauss launched his collaboration with the librettist Hugo von Hofmannsthal (1874–1929), with whom he formed the second-most famous creative duo in opera history, after Mozart and Lorenzo da Ponte. In the wake of Salome, the mythic story taking place in the aftermath of the Trojan War is another drama of morally disrupted characters, a “brutal and bloody horror” (Paul Bekker), with even more intensified expressionist passions, imposing upon the singers the technically and physiologically challenging task of bearing up to the extensive orchestra, made up of 115 instrumentalists. The world premiere of Elektra was on 25 January 1909 at the Hofoper in Dresden. The renowned English director Keith Warner has been invited to stage the new production at the State Opera.

International coproduction with San Francisco Opera and Badisches Staatstheater Karlsruhe.

During the performance of Elektra, stroboscopic lamps are used, producing rapid flashes of light, which can trigger seizures in people suffering from photosensitive epilepsy.

The opera is sung in German. Czech and English subtitles.
No intermission. Approximate running time: 1 hour 40 minutes 

 

 

 

 

Richard Strauss: Elektra

PRAHA: Pod taktovkou maestra Rolanda Böera a v režii renomovaného anglického režiséra Keitha Warnera se ve Státní opeře představí nová inscenace opery Richarda Strausse Elektra. Hlavní postavu ztvární nejslavnější britská sopranistka současnosti Susan Bullock, která touto rolí s velkým úspěchem debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Mimořádnost vrcholu aktuální operní sezony podtrhují i další sólisté mezinárodního obsazení.

 Autorem scénografie je vyhledávaný slovenský scénograf Boris Kudlička, jenž se ve Státní opeře představil předloni výtvarným pojetím Straussovy Salome. 

Elektra
Richard Strauss
Premiéry 10. a 14. června 2016
Autor libreta: Hugo von Hofmannsthal
Hudební nastudováníRoland Böer
DirigentRoland Böer
RežieKeith Warner
ScénaBoris Kudlička
KostýmyKaspar Glarner
Světelný designJohn Bishop
Video designBartek Macias
Pohybová spolupráceMichael Barry
Dramaturgie: Barry Millington, Jitka Slavíková

Sbor a Orchestr Státní opery
Elektra: Susan Bullock
Klytaimnestra: Rosalind Plowright
Chrysothemis: Anna Gabler
Aigisthos: Richard Berkeley-Steele
Orestes: Károly Szemerédy
Orestův vychovatel: Miloš Horák
Důvěrnice: Lenka Pavlovič,
Nosička vlečky: Tereza Růžičková
Mladý sluha: Michal Bragagnolo
Starý sluha: Tomáš Bartůněk
Dohlížitelka: Jitka Svobodová
1. služebná: Štěpánka Pučálková
2. služebná: Jana Horáková Levicová
3. služebná: Sylva Čmugrová
4. služebná: Simona Procházková
5. služebná: Yukiko Šrejmová Kinjo
Poslední premiéra před zahájením generální rekonstrukce budovy Státní opery!

Německý skladatel Richard Strauss (1864 – 1949) patřil ke kmenovým autorům pražského Nového německého divadla (dnešní Státní opery), kde mj. dirigoval několik filharmonických koncertů či pražskou premiéru opery Guntram a Salome. Pak se nepohodl s ředitelem Nového německého divadla A. Neumannem a česká premiéra jeho další opery, Elektry, se uskutečnila 25. 4. 1910 v Národním divadle.
Elektrou začala Straussova spolupráce s Hugo von Hofmannsthalem (1874 – 1929); oba jsou považováni za nejslavnější tvůrčí dvojici po Mozartovi s Lorenzem da Ponte. Mýtický příběh odehrávající se po skončení trojské války je po Salome dalším dramatem mravně rozvrácených postav, který ještě více vystupňoval expresionistické vášně a pěvce postavil před technicky i fyziologicky přetěžký úkol vyrovnat se s rozsáhlým nástrojovým aparátem o 115 hráčích.

Mezinárodní koprodukce se San Francisco Opera a Badisches Staatstheater Karlsruhe.

V průběhu představení Elektry jsou používána stroboskopická světla – rychlé světelné záblesky, které u lidí trpících epilepsií mohou vyvolat epileptický záchvat.

Nastudováno v německém originále, české a anglické titulky.
Přibližná délka představení: 1 hodina 40 minut; bez přestávky.

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Digitalizace je jednou z oblastí, na kterou je možno využít dotaci ministerstva kultury z Národního plánu obnovy. Nedávno bylo rozhodnuto o výsledcích dvou výzev – digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II. a výzvy na podporu rozvoje digitalizace, dokumentační a informační činnosti v oblasti vizuálního umění a architektury pro menší projekty nezřizovaných neziskových organizací.  

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
27.03.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: O víkendu 22. - 24. března patřilo Divadlo Drak souborům mladého, poetického a experimentujícího divadla. Postupová přehlídka AUDIMAFOR i v letošním ročníku vydala to nejzajímavější, co se urodilo mezi divadelními soubory napříč Královéhradeckým krajem, ale i kousek za jeho hranicemi. Kvalitu zúčastněných inscenací potvrdila odborná porota – doporučení k postupu si odneslo hned několik souborů ve třech kategoriích, rozdávaly se ale i další ocenění.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
27.03.2024

VAMBERK, ČR: Něžná krása krajky se jemně snoubí s křehkostí nastupujícího jara i symboly velikonočního období… Zasnívám se v kuchyni nad chystanými dekoracemi k největším křesťanským svátkům v roce a automaticky si vzpomenu na Vamberk, město krajky. Snad by souhlasila i místní rodačka a etnoložka muzea krajky Mgr. Martina Rejzlová, která nás jejím příběhem i muzejními expozicemi provede. Zároveň v rámci redakčního cyklu Cestou na Seznam přiblížíme, jak se na listinu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR dostala i Tradice krajkářství na Vamberecku“ a zda má nakročeno také na zápis na seznam nehmotného dědictví UNESCO.

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Lidová kultura, Památky, Vzdělávání
Články a komentáře
27.03.2024

ZLÍN: V Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně opět od března 2024 probíhají vzdělávací kurzy pro pracovníky kulturního a kreativního sektoru Zlínského kraje v oblasti manažerských, komunikačních a digitálních dovedností. Knihovna tak navázala na úspěšný projekt z minulého roku, kdy se v celkem 18 vzdělávacích kurzech proškolilo téměř 400 účastníků.

Zlínský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
25.03.2024